17.03.2020
Obejrzyj filmik na youtube "10 faktów o Karolu Szymanowskim"
https://www.youtube.com/watch?v=ecOapqWYOws
Na podstawie tekstu w podręczniku (str. 75-77) uzupełnij notatkę o kompozytorze.
Przepisz na kartkę (własnoręcznie!) i przynieś do oceny jak już wrócimy do szkoły.
1) Karol .................................. urodził się 3 października 1.......... we wsi .............................................
na Ukrainie.
2) Początkowo kompozytor inspirował się twórczością innych kompozytorów, m.in. .........................
......................................... , czego przykładem jest fortepianowa ......................................................
3) Szymanowski wyraził swój zachwyt antykiem i sztuką orientalną w utworach: ..............................
..............................................................................................................................................................
4) Przez około pięć lat mieszkał w zakopiańskiej willi ......................... , w której obecnie znajduje się
.......................................... biograficzne kompozytora.
5) Jest kompozytorem opery Król Roger, baletu ......................................... , a także muzyki religijnej,
na przykład Stabat ...................................
6) Kompozytor zmarł 29 marca 1.......... , został pochowany w Krypcie Zasłużonych kościoła na
Skałce w .....................................
Pozdrawiam. Jan Rosiek
01.04.2020
Dziś proszę was o przypomnienie sobie piosenki, którą uczyliśmy się na lekcji:
"Piosenka o balecie"
piosenka o balecie podkład.mp3
Dodatkowo proszę o obejrzenie filmu ze szczególnym zwróceniem uwagi na takty i metrum:
https://www.youtube.com/watch?v=MupowC5CEvE
08.04.2020
Witam proszę was o obejżenie lekcji oraz wykonanie karty pracy.
Jest to lekcja dotycząca instrumentów perkusyjnych oraz rytmu, tempa, taktów i metrum.
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,muzyka-2042020-lekcja-1,47345761
15.04.2020
Dzisiejszym zadaniem jest nauka piosenki pt. "Wiosna - ach, to ty"
Nuty i t ekst na stronach 88, 89
Nagranie:
22.04.2020
Temat: Barwa dźwięku
Wysłuchajcie utworu M. Ravela Boléro.
W trakcie słuchania zwróćcie uwagę na instrument, który w danej chwili gra główną melodię, w kolejności:
Rozpoczyna werbel (instrument perkusyjny) a w dalszej kolejności:
– flet
– klarnet
– fagot
– klarnet mały
– obój
– flet i trąbka
– saksofon tenorowy
– saksofon sopranowy
– waltornie
– dęte drewniane
– puzon
Na 11. powtórzeniu melodii można zakończyć słuchanie, ponieważ w dalszym ciągu utworu grają grupy instrumentów
trudne do wyłapania.
Utwór trwa około 15 minut, w ciągu których na werblu grany jest wciąż ten sam rytm.
Również melodia, składająca się z dwóch odcinków, wciąż się powtarza. Instrumenty grają ją pojedynczo (łatwo zaobserwować
różnice w barwie), a potem w coraz liczniejszych grupach tak, że pod koniec utworu potężnie brzmi cała orkiestra. Przed
finałem kompozytor zastosował modulację, a potem codę – uwieńczoną akordem wszystkich instrumentów.
Maurice Ravel, Boléro
Maurycy Ravel (1875-1937) – kompozytor francuski. Jego twórczość odznacza się ogromną różnorodnością – słychać w niej
melodie i rytmy muzyki cygańskiej, jazzowej, a także hiszpańskiej.
Najsławniejszym dziełem Ravela jest właśnie Boléro, które powstało na zamówienie znakomitej tancerki Idy Rubinstein (bolero
to nazwa hiszpańskiego tańca).
Na dzisiaj tyle.
P.S.
Od większości nie dostałem jeszcze uzupełnionych kart pracy.
Proszę uzupełnić brak.
Pozdrawiam.
29.04.2020
TEMAT: PIEŚŃ PATRIOTYCZNA "WITAJ, MAJOWA JUTRZENKO".
Święto obchodzone 3 maja upamiętnia wydarzenie z 1791 roku, kiedy to polski Sejm uchwalił konstytucję. Potwierdził w niej, że wszyscy ludzie są wolni i równi. Polska konstytucja była pierwszą konstytucją w Europie, a drugą na świecie. Było to wydarzenie ogromnej wagi, a 3 maja 1791 roku uważany jest za jeden z najważniejszych dni w historii Polski.
Posłuchajcie piosenki: „Witaj majowa jutrzenko”
witaj_majowa_jutrzenko__akomp.mp3
Witaj majowa jutrzenko
1. Witaj, majowa jutrzenko,
świeć naszej polskiej krainie,
uczcimy ciebie piosenką
Która w całej Polsce słynie.
Ref. Wiwat Maj, Trzeci Maj,
U Polaków błogi raj! X2
2. Nierząd braci naszych cisnął,
gnuśność w ręku króla spała,
a wtem Trzeci Maj zabłysnął
i nasza Polska powstała.
Ref. Wiwat Maj, Trzeci Maj,
U Polaków błogi raj! X2
Proszę się jej nauczyć i przesłać na e-mail:
janrosiek2020@gmail.com do 5.05.2020
czekam również na piosenkę: "Wiosna, ach to ty"
06.05.2020
Przeczytaj w podręczniku na str. 93 co to jest muzyka konkretna.
Na dowolnym nośniku audio nagraj odgłosy muzyki konkretnej, np. głosy ptaków, owadów, wiatru, płynącej wody w rzece itp. Prześlij te nagrania na moją pocztę (janrosiek2020@gmail.com) do 12 maja.
Wasze nagrania poskładam w jeden "utwór" który później umieszczę na stronie :)
Zatem do dzieła, komponujemy utwór pt. ".........." później wymyślimy tytuł :)
Będzie to również wyzwanie dla mnie, mam nadzieję że sobie poradzę ;)
Pozdrawiam i życzę dobrej zabawy.
13.05.2020
Proszę obejrzeć film na temat skrzypiec:
Osoby, które nie przysłały wszystkich zadań proszę o nadrobienie braków,
głównie chodzi o uczniów posiadających numery w dzienniku:
1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 15,
20.05.2020
Temat: Wolfgang Amadeusz Mozart - Geniusz muzyki.
Z lekcji dowiecie się kiedy i gdzie urodził się Mozart, na jakich grał instrumentach a także posłuchacie jego kompozycji, poznacie również najważniejsze fakty z życia kompozytora.
https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-6,muzyka-lekcja-1-30042020,47660047
03.06.2020
Zadanie dla uczniów, którzy chcieliby poprawić ocenę z muzyki.
Proszę przygotować prezentację multimedialną dotyczącą życia i twórczości W. A. Mozarta.
Polecam stronę: http://www.muzykotekaszkolna.pl/
Na prezentacje czekam do 10 czerwca.
25.06.2020
Temat: Powtórzenie i śpiewanie poznanych piosenek.