T Tolerancja i przejawy ksenofobii
Dzisiaj dowiecie się, czym są stereotypy oraz jakie mogą być skutki nietolerancji i ksenofobii.
Twoje cele:
• Dowiesz się, czym są stereotypy?
• Poznasz przyczyny i skutki nietolerancji i ksenofobii.
•Poznasz pojęcia: tolerancja, nietolerancja, stereotyp, ksenofobia, rasizm, szowinizm.
Polecenie 1
Przeczytaj z podręcznika tekst dotyczący tolerancji, a następnie odpowiedz na pytanie: „W jaki
sposób powinna przejawiać się postawa tolerancji wobec mniejszości narodowych?”.
Skąd się biorą stereotypy? Świat jest skomplikowany, a ludzie bardzo różni. Dlatego często, aby
sobie trochę ułatwić życie, posługujemy się uproszczeniami i uogólnieniami. Zdarza się – i to wcale
nierzadko – że takie uproszczenia są bardzo mylące i krzywdzące. Na przykład jeśli ktoś mówi, że
rude osoby są fałszywe, to na pewno mówi nieprawdę. Na świecie są miliony ludzi o rudych
włosach, którzy są uczciwi i prawdomówni.
Wiele krzywdzących stereotypów dotyczy narodów i ras – na pewno wiele razy słyszeliście, jacy są
wszyscy Romowie (kiedyś mówiło się Cyganie), wszyscy Rosjanie, Niemcy, Szkoci czy Żydzi.
Podobne głupstwa w innych krajach opowiada się o Polakach.
Oto historyczna anegdota, która to dobrze ilustruje:
Pewnego dnia wybitny polski pianista i polityk Ignacy Jan Paderewski podczas pobytu w Paryżu
został zaproszony na przyjęcie dyplomatyczne. Gospodarz gorąco zachęcał go do picia alkoholu,
Paderewski nie miał jednak na to wcale ochoty.
W końcu francuski dyplomata powiedział: „No proszę, pan nic nie pije, a przecież mówi się u nas
„Pijany jak Polak”. „No cóż, proszę pana – odpowiedział Paderewski spokojnie. – Takie stereotypy
nigdy nie są prawdziwe. U nas na przykład mówi się: „Grzeczny jak Francuz”.
Stereotypy to zatem uproszczone i schematyczne poglądy lub zbiory przekonań na temat innych
ludzi (lub zjawisk) oparte na niepełnej lub fałszywej wiedzy oraz uprzedzeniach.
Stereotypy są najczęściej silnie wartościujące, np. jedną grupę oceniają jednoznacznie pozytywnie,
a innej przypisują wyłącznie negatywne cechy. Takie negatywne i trwałe stereotypy prowadzą
zwykle do wykluczenia lub gorszego traktowania osób (lub grup) z różnych społeczności – klasy,
szkoły czy wspólnoty lokalnej.
Polecenie 2
Przeanalizujcie tabelę, która znajduje się w podręczniku na stronie 114.
Polecenie 3
Wyobraź sobie, że w przyszłym miesiącu do domu niedaleko ciebie ma się sprowadzić nowa osoba.
a) osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim
b) osoba bardzo uboga
c) muzułmanka
d) ktoś o ciemnym kolorze skóry
Zapisz swoje reakcje - kolorem czerwonym negatywne, zaś zielonym pozytywne.
Nietolerancja polega na braku tolerancji. Oznacza to, że osoba nietolerancyjna nie szanuje
odmiennych poglądów, wierzeń czy upodobań. Nietolerancja przejawia się w różnych dziedzinach
życia, może być związana z religią, kolorem skóry, poglądami.
Polecenie 4
Przeanalizuj wykres ze strony 115 w podręczniku, a następnie wykonaj zadanie 1 i 2.
Polecenie 5
Przeczytaj z podręcznika wiadomości dotyczące ksenofobii i napisz jakie w jaki sposób może się on
wyrażać.
Jednym z przejawów ksenofobii jest nacjonalizm rozumiany jako ideologia, która opiera się na
przekonaniu, że członkowie społeczeństwa powinni przekładać interes narodu ponad inne sprawy.
Radykalną postacią nacjonalizmu jest szowinizm, wyrażający się niechęcią, a nawet nienawiścią do
innych narodów. Postawa szowinistyczna często wiąże się z rasizmem, czyli przeświadczeniem o
wyższości jednej rasy ludzkiej nad innymi.
Kosmopolityzmem nazywamy postawę polegającą na postrzeganiu całego świata jako wielkiej
ojczyzny wszystkich ludzi.
Polecenie 6
Sprawdź swoją wiedzę i wykonaj test. Link do testu poniżej.
https://quizlet.com/pl/486641968/wos-klasa-8-flash-cards/?
fbclid=IwAR2PvR4x6H7QuY7atvFqWrjvF4yh62_CtniNgNz3DSntMwYTCZ9udp7LETg