27.03. 2020
Głoski syczące (s,z,c,dz) wymawiamy:
- Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
- Zęby są złączone
- Wargi są szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
- Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.

A teraz przejdźmy do ćwiczeń, których celem jest wspomaganie prawidłowej wymowy głosek syczących (s, z, c, dz)
ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY
- wysuwanie i cofanie języka za zęby - płaszczyzna pozioma
- liczenie zębów dolnych językiem
- opieranie czubka języka o dolne zęby i wypychanie go
- ściskanie warg w dzióbek
- rozszerzanie warg w uśmiechu
- wciąganie i wypychanie policzków do środka i na zewnątrz jamy ustnej,
- ruchy wargi dolnej w prawo i w lewo
ĆWICZENIA NA SYLABACH
1. Powtarzanie sylab
SA SA SA
SO SO SO
SE SE SE
SU SU SU
SY SY SY
ASA OSO ESE USU YSY
AS OS ES US YS
ćwiczenie 1 - słowa zaczynające się na wyćwiczone sylaby : sa (np. samolot) so (np. sos) se (np. serek) su (np. sum)
proszę wymyślić i zapisać przynajmniej po dwa wyrazy do każdej z sylab (kartę z wyrazami proszę podpisać imieniem i nazwiskiem, datą 27.03.2020, ćwiczenie 1, a następnie schować do założonego zeszytu/teczki bądź wysłać na e-mail: pedagogszkolny.gladyszow@gmail.com):
SA -
SO -
SE -
SU -
SY -
ćwiczenie 2. Jeśli ktoś z Was ma możliwość wydrukowania karty pracy to zachęcam do wydrukowania, wykonania ćwiczenia i schowania do założonej teczki/zeszytu. W przypadku, gdy ktoś nie ma możliwości wydruku proszę zapisać na kartce nazwy obrazków, których nazwa rozpoczyna się od sylaby [so]. Taką kartkę należy podpisać imieniem i nazwiskiem, datą 27.03.2020, ćwiczenie 2
Powodzenia :)
06.04 (poniedziałek) na zajęciach online będziemy różnicować głoski [sz] [s] dlatego bardzo proszę utrwalać ćwiczenia z zajęć dziejszych, oraz tych z zakładki "głoski szumiące"