29.04.2020
Temat: Zgoda Sejmu to sprawiła
Kochani, załączam adresy filmów, które z okazji 229 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja udostępniło muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie. Proszę obejrzeć zamiast uroczystej akademii w szkole.
Załączam też zadania, poniżej. Powodzenia. Na rozwiązanie zadania 3 czekam do piątku - 8 maja. Pozdrawiam.
1. Obejrzyj film O tym, jak 3 maja powstał naród wolny: https://www.youtube.com/watch?v=JdSrUov5tPw
2. Zobacz, kto jest kim na obrazie Jana Matejki Konstytucja 3 maja https://www.zamek-krolewski.pl/__data/assets/pdf_file/0004/82372/Schemat-obrazuKonstytucja-z-zaznaczonymi-postaciami.pdf
3. Wykonaj zadania:
Krzyżówka - https://learningapps.org/watch?v=pzrjzw5b320 Dopasuj osoby do stronnictw politycznych - https://learningapps.org/watch?v=p9k21dxnv20
4. Uzupełnij kartę pracy: https://www.zamek-krolewski.pl/__data/assets/pdf_file/0020/82370/Konstytucja_tekstyzrodlowe
22 kwietnia 2020 r.
Temat lekcji: Mieszko I i początki Polski. Podręcznik s. 155-157.
Notatka do zeszytu:
1. Objęcie władzy przez Mieszka I doprowadziło do scalenia całego organizmu państwa polskiego.
2. W grodach książęcych w imieniu władcy rządził kasztelan. Wzrost liczby grodów pozwolił na lepsze rozmieszczenie drużyny książęcej. Cała drużyna była na utrzymaniu księcia. Do jego obowiązków należało wyposażenie jej w konie, zbroje, żywność, ubranie. Wypłacał żołd, wyposażał też ich dzieci.
3. W 965 r. pojął za żonę czeską księżniczkę Dobrawę, a w rok później przyjął chrzest. Był to akt polityczny.Przyjęcie chrztu likwidowało pretekst Niemców do ataku na Polskę.
4. Mieszko sam założył w Gnieźnie arcybiskupstwo misyjne. Przyjęcie chrześcijaństwo pozwoliło również na kontakt z zachodem.
5. W 972 r. pod Cedynia Mieszko pokonał margrabiego Hodona. Wówczas to przyłączył Pomorze Zachodnie.
6. Granice państwa Mieszko I opisał w dokumencie skierowanym do papieża – Dagome Iudex. W dokumencie tym Mieszko oddawał swój kraj, synów i żonę pod opiekę papieża.
Miłego oglądania:
15 kwietnia 2020
Temat lekcji: Pradzieje ziem polskich.
Z podręcznika s.154-155 przeczytajcie tekst. Do zeszytu zapiszcie notatkę.
1.Osada w Biskupinie powstała w VIII wieku pne. Założona została na wyspie na jeziorze Biskupińskim. Otaczał ją wał ziemno- drewniany o długości około 740 metrów. Na terenie grodu było około 106 domostw które zamieszkiwało od 800 do 1000 osób.
2. Słowianie przywędrowali do Europy środkowej w okresie od V do VIII wieku posługiwali się podobnym językiem i czcili wielu bogów wśród nich Peruna, Swaroga, Świętowita i innych.
3. Od VII do IX wieku zaczynają się tworzyć pierwsze państwa słowiańskie wśród nich: Państwo Samona , Państwo Wielkomorawskie, Księstwo Kijowskie,oraz państwo Węgrów, którzy nie byli Słowianami .
4.Na ziemiach polskich mieszkają liczne plemiona wśród nich są Polanie , Wiślanie , Pomorzanie i inne.
Obejrzyjcie film o życiu mieszkańców Biskupina.
Możesz sprawdzić swoją wiedzę za pomocą Quizu. Odpowiedzi w formie tekstowej pełnym zdaniem prześlij do mnie.
https://quizizz.com/join/quiz/5c9f29f237fead001a617265/start?studentShare=true
8 kwietnia 2020 r.
Temat lekcji: Podsumowanie rozdziału V.
W ramach podsumowania zróbcie w zeszytach zadania s.152 w podręczniku. Prześlijcie rozwiązania w formie tekstowej nr zadania i odpowiedzi.
Spokojnych i mimo wszystko radosnych Świąt Wielkanocnych życzę Wam wszystkim.
2. Elementy typowe dla architektury średniowiecznej:
– portal
– apsyda
– rozeta
– witraże
3. Najbardziej typowymi dla średniowiecza budowlami sakralnymi były katedry
a. katedry najczęściej budowano w formie bazyliki
b. elementy architektoniczne bazyliki
– nawa
– transept
– apsyda
a. podstawowym materiałem budowlanym był kamień
b. cechy charakterystyczne
– grube mury
– małe okna
– półkoliste łuki
– sklepienia kolebkowe i krzyżowe
a. najczęściej stosowanym budulcem była cegła
b. cechy charakterystyczne
– budowle były wysokie i strzeliste
– ściany były przeprute licznymi i dużymi oknami
– stosowano łuk ostry
– najczęściej stosowano sklepienie krzyżowo-żebrowe