Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Drodzy uczniowie! Zachęcam i zapraszam was wszystkich do samodzielnej pracy poprzez wykonanie następujących zadań. Życzę wytrwałości i zdrowia. Do następnego spotkania. Anna Branas

Przeczytać tekst podręcznika s. 161-166. W zeszycie wykonać zadania: 1,2,3,4 ze strony 167-168

 


 

23.03.2020r.


Temat lekcji: Rzeczpospolita w okresie wielkiego kryzysu - czasy saskie. s. 170 -175
Czytając tekst podręcznika zwróć uwagę:
- przedstawiciele której dynastii zasiadali na polskim tronie,
- jakie były przejawy kryzysu Rzeczypospolitej za panowania tej dynastii,
- jakie reformy wprowadził Sejm Niemy.


Notatka do zeszytu:
1. Polska za panowania księcia saskiego z dynastii Wettinów – Augusta II Mocnego

a. wstąpienie na tron Augusta II połączyło Polskę i Saksonię unią personalną

b. wpływ  wojny północnej pomiędzy Rosją i Szwecją (1700-1721) na sytuację w Polsce

– August II Mocny zawarł sojusz z carem Piotrem I Wielkim przeciwko Szwecji

– Szwedzi pokonali wojska rosyjskie i saskie i wkroczyli do Polski

– po ucieczce Augusta II na tron Polski wstąpił Stanisław Leszczyński przy poparciu Szwecji

– w 1709 r. Szwedzi ponieśli klęskę pod Połtawą

– August II Mocny wrócił na tron polski

c. Sejm Niemy

– August II Mocny dążył do wzmocnienia władzy królewskiej

– niezadowolona szlachta zawiązała konfederację

– spór został zakończony za pośrednictwem Rosji podczas tzw. Sejmu Niemego w 1717 r. 

d. znaczenie Sejmu Niemego

– zapoczątkował ingerencję Rosji w sprawy polskie

– osłabił władzę króla

– ustalił liczbę wojska na bardzo niskim poziomie – 24 tys. żołnierzy

 2. Walka o władzę po śmierci Augusta II Mocnego – 1733 r.

a. podwójna elekcja

– szlachta wybrała Stanisława Leszczyńskiego

– pod wpływem Rosji część szlachty wygrała Augusta III Sasa

b. podwójna elekcja doprowadziła do wybuchu wojny pomiędzy zwolennikami obu władców

c. dzięki poparciu Rosji zwycięstwo odniósł August III Sas

 3. Anarchia za panowania Augusta III Sasa.

a. upadek znaczenia  sejmu– większość sejmów została zerwana - liberum veto

b. przejawy słabości państwa 

– państwo było bezsilne wobec samowoli magnatów

– Polska nie mogła przeciwstawić się wpływom państw sąsiednich

– na terytorium Polski stacjonowały obce wojska

 4. Za panowania Augusta III Sasa nastąpił rozwój gospodarki i kultury.

 5. Projekty reform politycznych.

a. w Polsce zaczęły się rozpowszechniać idee oświeceniowe

b. autorzy projektów reform:

Stanisław Leszczyński – Głos wolny wolność ubezpieczający

Stanisław Konarski – O skutecznym Rad Sposobie

c. projekty reform zakładały:

– ograniczenie lub likwidację liberum veto

– zastąpienie wolnej elekcji dziedzicznością tronu

– poprawę położenia chłopów – np. zamianę pańszczyzny na czynsz oraz nadanie wolności osobistej.

Przeczytajcie z podręcznika temat ze zrozumieniem.

Dziś nie załączam dodatkowych zadań.
Powodzenia.
Piszcie na adres: anna.branas@ zsuscie.edu.pl

 



31.03.2020 r. 

 

Droga 6 klaso!
Niecierpliwie czekam na rozwiązania zadań, które wam przesłałam. 
Jeśli macie możliwości by uczestniczyć w wideolekcji, napiszcie i wtedy odpowiednio wcześniej wyślę Wam link do takiego spotkania.
A teraz temat lekcji na wtorek 31.03.2020.
Zapiszcie w zeszycie temat: Ostatnia wolna elekcja. Zapoznajcie się z przesłanym w linku materiałem. Obejrzyjcie film. Przeczytajcie tekst podręcznika s.176-178. Odpowiedzcie pisemnie na pytania s. 180, pytanie 1 i 3. Odpowiedzi przyślijcie na adres; anna.branas@zsuscie.edu.pl. Możecie przesyłać odpowiedzi w formie tekstowej lub zdjęcia rozwiązań w zeszycie do historii.
Życzę powodzenia i wytrwałości w nauce.

https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/Dcb4kZdTc