Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Kochany Piotrusiu, przygotowałam dla Ciebie kilka propozycji ćwiczeń, których zadaniem jest usprawnianie motoryki dużej. Co to oznacza? 

            Motoryka duża obejmuje obszerne ruchy, w które zaangażowane jest całe ciało lub jego znaczna część. Jest szeroko pojętą aktywnością ruchową, która w sposób najbardziej efektywny rozwija układ nerwowy. Mówiąc o motoryce dużej mamy na myśli taką aktywność jak chodzenie, bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód, gra w piłkę, zabawy, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, działania związane z rzutem czy celowaniem. 


Mówiąć krótko, dzisiejsze ćwiczenia wspomagają Twoją koordynację i precyzję ruchów. Dzięki nim będziesz się coraz swobodniej poruszał, a wszelkie gry i zabawy ruchowe będziesz wykonywać z coraz to większą łatwością. Ale aby tak się stało Piotrusiu to jest jeden warunek - SYSTEMATYCZNOŚĆ. Staraj się codziennie wykonywać jakieś ćwiczenia ruchowe (np. taniec - bardzo lubisz tańczyć Piotrusiu, to również wpływa na Twój rozwój, bieganie, skakanie, slalomy, gra w piłkę, pomoc mamusi w sprzątaniu :)

 

Propozycje ćwiczeń motoryki dużej:


  • Wrzucanie na odległość

 Do tej zabawy wystarczy zwykłe wiadro lub plastikowy pojemnik i coś, czym będziecie bezpiecznie rzucać do jego środka. Mogą być to piłeczki, baloniki czy maskotki. Aby zmotywować dziecko, warto je nagradzać po każdym udanym rzucie. Z czasem zwiększaj odległość kosza od dziecka – będzie musiało inaczej układać ciało, aby trafić do celu


Zabawy ułatwiające sprzątanie zabawek/pokoju - Otwórz świat ...


  • Gdzie usiadła mucha? 

Zabawa w szukanie muchy czy pszczółki to świetna zabawa stymulująca motorykę dużą dzieci, które jeszcze nie mówią. Wystarczy, że palce rodzica będą muchą, która „siada” na różnych częściach ciała maluszka. Oczywiście zadaniem dziecka jest wskazanie, gdzie siedzi muszka. Stąd już prosta droga do łaskotek, które też powinny zagościć w waszym domu.


  • Tańce
Piotruś uwielbia tańczyć. Włączamy ulubione rytmy/piosenki Piotrusia i układamy wspólnie z dzieckiem własną  „choreografię”. Przykład - na „lalala” podskakujemy, na „łubudu” robimy obrót i tak dalej.
WAŻNE!  układ musi być prosty i najlepiej powiązany ze słowami („pada deszczyk, pada” – wykonujemy kręcące ruchy dłońmi wyciągniętymi w górze).

Feliz niño lindo niño baila con música | Vector Premium