Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Geografia kl.5    05.05

T: W wilgotnym lesie równikowym i lesie strefy umiarkowanej.

1.   Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytów.

2.   Przeczytajcie tę lekcję z podręcznika na str.113-119, a następnie przepiszcie do zeszytu poniższe punkty oraz wykonajcie ćwiczenie!

3.   Polecam platformę Epodreczniki https://epodreczniki.pl/a/lasy-rownikowe/DPjjE2mux Tego tematu nie odsyłacie! Pozdrawiam!

4.    UWAGA! Proszę, aby osoby, które jeszcze nic nie odesłały do oceny zrobiły to w najbliższym czasie.

 

Notatka do zeszytu

1.Wilgotne lasy równikowe (lasy deszczowe)

·       Ciągną się wzdłuż równika

·       Wysoka temperatura i wysokie opady cały rok

·       Brak pór roku

·       Duża różnorodność roślin i zwierząt

·       Cztery piętra lasu

2. Lasy liściaste i mieszane strefy umiarkowanej

·       Występują w strefie umiarkowanej głównie na półkuli północnej

·       Temperatura i opady zmieniają się w zależności od pory roku

·       Cztery pory roku

·       Mniejsza różnorodność roślin i zwierząt

·       Cztery piętra lasu

Ćwiczenie obowiązkowe

Oceń prawdziwość informacji. Wpisz P –prawda lub F – fałsz.

1.Krajobraz wilgotnych lasów równikowych występuje w Ameryce Północnej, Europie i Australii. …….

2. W lasach strefy umiarkowanej występują np. dziki i sarny. ………

3. Do drzew rosnących w lasach deszczowych należą kakaowce i drzewa kapokowe. …….

4. W strefie lasów liściastych i mieszanych występują 4 pory roku. ……..

5. W lasach równikowych piętro runa jest bardzo bogate w rośliny. ……..

Ćwiczenie dla chętnych

Rozwiąż krzyżówkę, zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.

 



 

Geografia kl.5    12.05 T: Krajobrazy sawanny i stepu.

  1. Kolejny nasz temat zapisz do zeszytu.
  2. Przeczytaj tę lekcję z podręcznika na str.120-126, a następnie przepisz do zeszytu poniższe punkty oraz wykonaj ćwiczenia. Tego materiału nie odsyłaj, ale wykonaj sumiennie!
  3. Polecam skorzystać z platformy https://epodreczniki.pl/a/przyroda-stepu/DcKKH20FF, https://epodreczniki.pl/a/przyroda-sawanny/DDBxx21QG
  4. Przypominam, kto jeszcze nic nie przesłał do oceny, aby to zrobił jak najszybciej!!!

 

 

Notatka do zeszytu

1. Sawanny i stepy to ogromne obszary porośnięte głównie trawami, występujące w odmiennych strefach klimatycznych.

2.Klimat sawanny i stepu.

a) sawanna – klimat podrównikowy, 2 pory roku – deszczowa i sucha, wysoka temperatura cały rok

b) step – klimat umiarkowany kontynentalny, 4 pory roku, lata są gorące i suche, a zimy mroźne, duże amplitudy temperatur.

3.Świat roślin i zwierząt sawanny i stepu.

a) sawanna:

  • rośliny: trawy, nieliczne drzewa, głównie baobaby i akacje
  • zwierzęta: antylopy, zebry, żyrafy, słonie, lwy, lamparty, hieny ……

b) step:

  • rośliny: trawy, rośliny kwiatowe np. miłek wiosenny, niezapominajki, zawilce, storczyki (kwitną wiosną, potem usychają)
  • zwierzęta: suhaki, bobaki, susły

Zadanie obowiązkowe

Napisz, co oznacza pojęcie preria i pampa.

 

Zadanie dodatkowe (dla chętnych) przypominam - opady odczytujemy ze słupków i z podziałki po stronie prawej, a temperaturę z wykresu liniowego i podziałki po stronie lewej.

 

 


 

 

Geografia 19.05  Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.

 

1. Zapisz temat i datę do zeszytu.

 

2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.127- 133

 

3. Tego zadania nie odsyłaj, ale sumiennie wykonaj.

 

 

 

Notatka do zeszytu

 

1.Pustynie – to obszary o niesprzyjających do  życia warunkach, rozróżniamy:

 

a) pustynie gorące – leżą w strefie klimatu zwrotnikowego (klimat suchy i gorący, duże różnice temperatur między dniem a nocą, wieją silne wiatry)

 

b) pustynie lodowe – leżą w strefie klimatu okołobiegunowego ( klimat zimny, temperatury ujemne cały rok, opady śniegu, wieją silne wiatry), Jest to Antarktyda i Arktyka.

 

2. Sahara – największa pustynia gorąca świata (północna część Afryki).

 

3. Organizmy żywe pustyń gorących:

 

a) rośliny: kaktusy np. opuncje, tamaryszki

 

b) zwierzęta: lis fenek, wielbłąd, myszoskoczek

 

4. Organizmy żywe pustyń lodowych:

 

a) rośliny: bardzo nieliczne np.kolobant, mchy

 

b) zwierzęta: -  w Arktyce: morsy, niedźwiedzie polarne, maskonury

 

                    - na Antarktydzie: pingwiny cesarskie, petrele, kotiki

 

Wyjaśnienie: ( tego nie przepisuj tylko przeczytaj i zapamiętaj!!!)

 

Arktyka – to obszary polarne na półkuli północnej( Grenlandia, inne wyspy na Oceanie Arktycznym)

 

Antarktyka – to obszary polarne na półkuli południowej, Antarktyka obejmuje: - Antarktydę ( kontynent)

 

                 - Ocean Południowy

 

                 - Wyspy na Oceanie Południowym np. Wyspa Króla Jerzego, na której znajduje się polska stacja badawczaimieniem polskiego badacza Henryka Arctowskiego.

 

 

 

Zadanie

 

 

 

 

 

 

Geografia 19.05  Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.

1. Zapisz temat i datę do zeszytu.

2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.127- 133

3. Tego zadania nie odsyłaj, ale sumiennie wykonaj.

 

Notatka do zeszytu

1.Pustynie – to obszary o niesprzyjających do  życia warunkach, rozróżniamy:

a) pustynie gorące – leżą w strefie klimatu zwrotnikowego (klimat suchy i gorący, duże różnice temperatur między dniem a nocą, wieją silne wiatry)

b) pustynie lodowe – leżą w strefie klimatu okołobiegunowego ( klimat zimny, temperatury ujemne cały rok, opady śniegu, wieją silne wiatry), Jest to Antarktyda i Arktyka.

2. Sahara – największa pustynia gorąca świata (północna część Afryki).

3. Organizmy żywe pustyń gorących:

a) rośliny: kaktusy np. opuncje, tamaryszki

b) zwierzęta: lis fenek, wielbłąd, myszoskoczek

4. Organizmy żywe pustyń lodowych:

a) rośliny: bardzo nieliczne np.kolobant, mchy

b) zwierzęta: -  w Arktyce: morsy, niedźwiedzie polarne, maskonury

                    - na Antarktydzie: pingwiny cesarskie, petrele, kotiki

Wyjaśnienie: ( tego nie przepisuj tylko przeczytaj i zapamiętaj!!!)

Arktyka – to obszary polarne na półkuli północnej( Grenlandia, inne wyspy na Oceanie Arktycznym)

Antarktyka – to obszary polarne na półkuli południowej, Antarktyka obejmuje: - Antarktydę ( kontynent)

                 - Ocean Południowy

                 - Wyspy na Oceanie Południowym np. Wyspa Króla Jerzego, na której znajduje się polska stacja badawczaimieniem polskiego badacza Henryka Arctowskiego.

 


 

Geografia 26.05  Temat: Krajobraz śródziemnomorski.

 

1. Zapisz temat i datę do zeszytu.

 

2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.136- 141

 

3. Przepisz notatkę, wykonaj zadania i odeślij do oceny do czwartku (28.05)

 

 

 

Notatka do zeszytu

 

  1. Strefa śródziemnomorska obejmuje obszary leżące wokół Morza Śródziemnego, są to kraje takie jak: Hiszpania, Włochy, Grecja, Chorwacja, Francja, Portugalia
  2. Klimat: obszar ten leży w strefie klimatów podzwrotnikowych

 

Cechy klimatu:  - lato gorące i suche

 

                         - zima łagodna, bez mrozu, temp. ok. 10°C, opady 

 

                           deszczu, tylko w górach śniegu

 

   3.Roślinność – to głównie rośliny twardolistne, o skórzastych, twardych,

 

     lśniących liściach, odporne na suszę i wysoką temperaturę np. oleander, 

 

     laur (wawrzyn), mirt. Inne rośliny: jałowce, sosny pinie, dęby korkowe, cyprysy

3. Makia – to obszary porośnięte wiecznie zieloną roślinnością krzaczastą i karłowatymi drzewami w strefie śródziemnomorskiej.

4. Rejon Morza Śródziemnego to jeden z najchętniej odwiedzanych przez turystów obszarów na świecie (ciepłe lato, liczne zabytki, piękne plaże…)

 

 

 

 

 

Ćwiczenia 1,2,3 obowiązkowe do wykonania

 

Kto ma możliwość to proszę wydrukować ćwiczenia, zrobić je i przesłać zdjęcia, kto nie może wydrukować, to proszę napisać same odpowiedzi w zeszycie bez przepisywania poleceń, zrobić zdjęcie i przesłać.