Geografia kl.5 05.05
T: W wilgotnym lesie równikowym i lesie strefy umiarkowanej.
1. Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytów.
2. Przeczytajcie tę lekcję z podręcznika na str.113-119, a następnie przepiszcie do zeszytu poniższe punkty oraz wykonajcie ćwiczenie!
3. Polecam platformę Epodreczniki https://epodreczniki.pl/a/lasy-rownikowe/DPjjE2mux Tego tematu nie odsyłacie! Pozdrawiam!
4. UWAGA! Proszę, aby osoby, które jeszcze nic nie odesłały do oceny zrobiły to w najbliższym czasie.
Notatka do zeszytu
1.Wilgotne lasy równikowe (lasy deszczowe)
· Ciągną się wzdłuż równika
· Wysoka temperatura i wysokie opady cały rok
· Brak pór roku
· Duża różnorodność roślin i zwierząt
· Cztery piętra lasu
2. Lasy liściaste i mieszane strefy umiarkowanej
· Występują w strefie umiarkowanej głównie na półkuli północnej
· Temperatura i opady zmieniają się w zależności od pory roku
· Cztery pory roku
· Mniejsza różnorodność roślin i zwierząt
· Cztery piętra lasu
Ćwiczenie obowiązkowe
Oceń prawdziwość informacji. Wpisz P –prawda lub F – fałsz.
1.Krajobraz wilgotnych lasów równikowych występuje w Ameryce Północnej, Europie i Australii. …….
2. W lasach strefy umiarkowanej występują np. dziki i sarny. ………
3. Do drzew rosnących w lasach deszczowych należą kakaowce i drzewa kapokowe. …….
4. W strefie lasów liściastych i mieszanych występują 4 pory roku. ……..
5. W lasach równikowych piętro runa jest bardzo bogate w rośliny. ……..
Ćwiczenie dla chętnych
Rozwiąż krzyżówkę, zapisz hasło i wyjaśnij jego znaczenie.
Geografia kl.5 12.05 T: Krajobrazy sawanny i stepu.
- Kolejny nasz temat zapisz do zeszytu.
- Przeczytaj tę lekcję z podręcznika na str.120-126, a następnie przepisz do zeszytu poniższe punkty oraz wykonaj ćwiczenia. Tego materiału nie odsyłaj, ale wykonaj sumiennie!
- Polecam skorzystać z platformy https://epodreczniki.pl/a/przyroda-stepu/DcKKH20FF, https://epodreczniki.pl/a/przyroda-sawanny/DDBxx21QG
- Przypominam, kto jeszcze nic nie przesłał do oceny, aby to zrobił jak najszybciej!!!
Notatka do zeszytu
1. Sawanny i stepy to ogromne obszary porośnięte głównie trawami, występujące w odmiennych strefach klimatycznych.
2.Klimat sawanny i stepu.
a) sawanna – klimat podrównikowy, 2 pory roku – deszczowa i sucha, wysoka temperatura cały rok
b) step – klimat umiarkowany kontynentalny, 4 pory roku, lata są gorące i suche, a zimy mroźne, duże amplitudy temperatur.
3.Świat roślin i zwierząt sawanny i stepu.
a) sawanna:
- rośliny: trawy, nieliczne drzewa, głównie baobaby i akacje
- zwierzęta: antylopy, zebry, żyrafy, słonie, lwy, lamparty, hieny ……
b) step:
- rośliny: trawy, rośliny kwiatowe np. miłek wiosenny, niezapominajki, zawilce, storczyki (kwitną wiosną, potem usychają)
- zwierzęta: suhaki, bobaki, susły
Zadanie obowiązkowe
Napisz, co oznacza pojęcie preria i pampa.
Zadanie dodatkowe (dla chętnych) przypominam - opady odczytujemy ze słupków i z podziałki po stronie prawej, a temperaturę z wykresu liniowego i podziałki po stronie lewej.
Geografia 19.05 Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.
1. Zapisz temat i datę do zeszytu.
2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.127- 133
3. Tego zadania nie odsyłaj, ale sumiennie wykonaj.
Notatka do zeszytu
1.Pustynie – to obszary o niesprzyjających do życia warunkach, rozróżniamy:
a) pustynie gorące – leżą w strefie klimatu zwrotnikowego (klimat suchy i gorący, duże różnice temperatur między dniem a nocą, wieją silne wiatry)
b) pustynie lodowe – leżą w strefie klimatu okołobiegunowego ( klimat zimny, temperatury ujemne cały rok, opady śniegu, wieją silne wiatry), Jest to Antarktyda i Arktyka.
2. Sahara – największa pustynia gorąca świata (północna część Afryki).
3. Organizmy żywe pustyń gorących:
a) rośliny: kaktusy np. opuncje, tamaryszki
b) zwierzęta: lis fenek, wielbłąd, myszoskoczek
4. Organizmy żywe pustyń lodowych:
a) rośliny: bardzo nieliczne np.kolobant, mchy
b) zwierzęta: - w Arktyce: morsy, niedźwiedzie polarne, maskonury
- na Antarktydzie: pingwiny cesarskie, petrele, kotiki
Wyjaśnienie: ( tego nie przepisuj tylko przeczytaj i zapamiętaj!!!)
Arktyka – to obszary polarne na półkuli północnej( Grenlandia, inne wyspy na Oceanie Arktycznym)
Antarktyka – to obszary polarne na półkuli południowej, Antarktyka obejmuje: - Antarktydę ( kontynent)
- Ocean Południowy
- Wyspy na Oceanie Południowym np. Wyspa Króla Jerzego, na której znajduje się polska stacja badawczaimieniem polskiego badacza Henryka Arctowskiego.
Zadanie
Geografia 19.05 Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej.
1. Zapisz temat i datę do zeszytu.
2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.127- 133
3. Tego zadania nie odsyłaj, ale sumiennie wykonaj.
Notatka do zeszytu
1.Pustynie – to obszary o niesprzyjających do życia warunkach, rozróżniamy:
a) pustynie gorące – leżą w strefie klimatu zwrotnikowego (klimat suchy i gorący, duże różnice temperatur między dniem a nocą, wieją silne wiatry)
b) pustynie lodowe – leżą w strefie klimatu okołobiegunowego ( klimat zimny, temperatury ujemne cały rok, opady śniegu, wieją silne wiatry), Jest to Antarktyda i Arktyka.
2. Sahara – największa pustynia gorąca świata (północna część Afryki).
3. Organizmy żywe pustyń gorących:
a) rośliny: kaktusy np. opuncje, tamaryszki
b) zwierzęta: lis fenek, wielbłąd, myszoskoczek
4. Organizmy żywe pustyń lodowych:
a) rośliny: bardzo nieliczne np.kolobant, mchy
b) zwierzęta: - w Arktyce: morsy, niedźwiedzie polarne, maskonury
- na Antarktydzie: pingwiny cesarskie, petrele, kotiki
Wyjaśnienie: ( tego nie przepisuj tylko przeczytaj i zapamiętaj!!!)
Arktyka – to obszary polarne na półkuli północnej( Grenlandia, inne wyspy na Oceanie Arktycznym)
Antarktyka – to obszary polarne na półkuli południowej, Antarktyka obejmuje: - Antarktydę ( kontynent)
- Ocean Południowy
- Wyspy na Oceanie Południowym np. Wyspa Króla Jerzego, na której znajduje się polska stacja badawczaimieniem polskiego badacza Henryka Arctowskiego.
Geografia 26.05 Temat: Krajobraz śródziemnomorski.
1. Zapisz temat i datę do zeszytu.
2. Materiał do tej lekcji znajduje się w podręczniku na str.136- 141
3. Przepisz notatkę, wykonaj zadania i odeślij do oceny do czwartku (28.05)
Notatka do zeszytu
- Strefa śródziemnomorska obejmuje obszary leżące wokół Morza Śródziemnego, są to kraje takie jak: Hiszpania, Włochy, Grecja, Chorwacja, Francja, Portugalia
- Klimat: obszar ten leży w strefie klimatów podzwrotnikowych
Cechy klimatu: - lato gorące i suche
- zima łagodna, bez mrozu, temp. ok. 10°C, opady
deszczu, tylko w górach śniegu
3.Roślinność – to głównie rośliny twardolistne, o skórzastych, twardych,
lśniących liściach, odporne na suszę i wysoką temperaturę np. oleander,
laur (wawrzyn), mirt. Inne rośliny: jałowce, sosny pinie, dęby korkowe, cyprysy
3. Makia – to obszary porośnięte wiecznie zieloną roślinnością krzaczastą i karłowatymi drzewami w strefie śródziemnomorskiej.
4. Rejon Morza Śródziemnego to jeden z najchętniej odwiedzanych przez turystów obszarów na świecie (ciepłe lato, liczne zabytki, piękne plaże…)
Ćwiczenia 1,2,3 obowiązkowe do wykonania
Kto ma możliwość to proszę wydrukować ćwiczenia, zrobić je i przesłać zdjęcia, kto nie może wydrukować, to proszę napisać same odpowiedzi w zeszycie bez przepisywania poleceń, zrobić zdjęcie i przesłać.