Geografia kl.VI 05.05. T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
1.Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytu T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
2.Przeczytajcie ten temat w podręczniku na str.131-135, a następnie wykonajcie poniższe zadania w karcie pracy i prześlijcie do oceny do 8.05.
3. Polecam obejrzeć lekcję na ten temat na https://www.youtube.com/watch?v=-dTBUppCq1Y tylko 6 minut! UWAGA! Kto jeszcze nic nie odsyłał do oceny, to proszę o nadrobienie zaległości!
T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
1. Otocz pętelką właściwe wyrażenia tak, aby schemat przedstawiał zmiany, które zaszły w przemyśle Niemiec w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Geografia kl.VI 05.05. T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
1.Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytu T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
2.Przeczytajcie ten temat w podręczniku na str.131-135, a następnie wykonajcie poniższe zadania w karcie pracy i prześlijcie do oceny do 8.05.
3. Polecam obejrzeć lekcję na ten temat na https://www.youtube.com/watch?v=-dTBUppCq1Y tylko 6 minut! UWAGA! Kto jeszcze nic nie odsyłał do oceny, to proszę o nadrobienie zaległości!
T: Zmiany w przemyśle Niemiec.
1. Otocz pętelką właściwe wyrażenia tak, aby schemat przedstawiał zmiany, które zaszły w przemyśle Niemiec w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
2. Na podstawie tekstu podręcznika (s. 132–134) uzupełnij schemat hasłami dotyczącymi Nadrenii Północnej-Westfalii.
3. Wymień trzy przykłady zagospodarowania terenów i budynków po zlikwidowanych kopalniach i hutach w Niemczech. ( przykłady rekultywacji)
- _________________________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________________________
Geografia kl.VI 12.05. T: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji.
1.Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytu.
2.Przeczytajcie ten temat w podręczniku na str.138-144, a następnie przepiszcie notatkę do zeszytu i wykonajcie ćwiczenie.
Notatka i ćwiczenia
1.Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne turystycznie, o czym świadczy rosnąca liczba turystów.
2.Czechy są znane głównie ze względu na dziedzictwo kulturowe. Znajdują się tam liczne zamki i pałace, a w wielu miastach piękne starówki.
3. Słowacja przyciąga głównie walorami przyrodniczymi - to raj dla miłośników turystyki aktywnej np. wędrówki po górach, zwiedzanie jaskiń, sporty zimowe, baseny termalne.
4. Stolicą Czech jest Praga, a stolicą Słowacji – Bratysława.
Ćwiczenie
Wykonaj zadania na podstawie mapki zamieszczonej w podręczniku na str.142.
1.Podaj po 2 przykłady miejscowości, w których znajdują się podane obiekty turystyczne:
a) Kąpielisko termalne: ………………………………………………………………
b) Obiekt wpisany na Listę UNESCO: …………………………………………..
2. Podaj do każdego opisu po 2 przykłady parków narodowych
a) W tych miejscach znajdują się ośrodki narciarskie: ……………........
……………………………………………………………………………………….
b) W tych parkach można zwiedzać jaskinie …….....................................
…………………………………………………………………………………………
Geografia kl.6 19.05 T: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi.
1. Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytów.
2. Przeczytajcie tę lekcję z podręcznika na str.145-151, a następnie przepiszcie do zeszytu poniższe punkty oraz wykonajcie ćwiczenia!
3. Wykonane zadania proszę przesłać na pocztę klasową do piątku (22.05)
Notatka do zeszytu
1. Na Litwie i Białorusi przeważają niziny, oba kraje sąsiadują z Polską. Stolicą Litwy jest Wilno, a Białorusi – Mińsk.
2. Lasy i gęsta sieć rzek sprzyja rozwojowi turystyki wodnej (kajakarstwo), rowerowej i pieszej. Znaczną część obu krajów zajmują bagna i jeziora polodowcowe.
3. Obszary o dużych walorach turystycznych na:
a)Litwie: - Mierzeja Kurońska (krajobraz z wydmami wpisany na Listę UNESCO),
- okolice Druskienik i Kłajpedy (liczne uzdrowiska, sanatoria ze względu na
lecznicze wody mineralne)
- miasta Wilno, Kowno, Troki
b) Białorusi: - Puszcza Białowieska (park narodowy)
- miasta ze zabytkami wpisanymi na Listę UNESCO – Mir, Nieśwież ( zamki)
- inne miasta – Mińsk, Grodno
Ćwiczenia
· 1,2 obowiązkowe
· 3 dla chętnych
Geografia kl.6 26.05 T: Współczesne problemy Ukrainy.
- Kolejny nasz temat i datę zapiszcie do zeszytów.
- Przeczytajcie tę lekcję z podręcznika na str.152-157, a następnie przepiszcie do zeszytu poniższe punkty oraz wykonajcie ćwiczenia! Tego materiału nie przesyłajcie, ale proszę o sumienne wykonanie!
Notatka do zeszytu
1.Ukraina charakteryzuje się dogodnymi warunkami naturalnymi do rozwoju gospodarki:
a) bardzo żyzne gleby
b) łagodny klimat
c) nizinne ukształtowanie terenu
d)bogactwo surowców mineralnych (węgiel kamienny, ropa naftowa, gaz ziemny, rudy żelaza…)
e) piękne krajobrazy, dostęp do morza (rozwój turystyki)
2. Konflikty na Ukrainie
Od 2014r. trwa konflikt miedzy Ukrainą a Rosją (odłączenie Półwyspu Krymskiego od Ukrainy i przyłączenie do Rosji) na wschodzie kraju w okolicy miast Donieck i Ługańsk trwa nadal konflikt zbrojny. (Patrz mapka str.154)
3.Skutki ukraińskiego konfliktu:
a) kryzys gospodarczy
b) spadek produkcji przemysłowej
c) fala emigracji za granicę (np. do Polski)
d) zmniejszenie liczby turystów zagranicznych
4. Problemem Ukrainy jest również zmniejszanie się ludności kraju.
Zadanie1
Napisz, co jest powodem spadku liczby ludności na Ukrainie
Zadanie2
Zadanie 3