Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

11.05.2020r.

Temat: Jaką moc ma prośba dziecka? Adam Mickiewicz Powrót taty.

 

  1. Odczytaj utwór Adama Mickiewicza  pt. „ Powrót taty”.
  2. Wykonaj polecenie 2 (do zeszytu) i 3 (ustnie) str. 183.
  3. Czy, według ciebie, zbójca z „ Powrotu taty” jest postacią negatywną czy pozytywną? Uzasadnij swoją wypowiedź w paru zdaniach ( do zeszytu).
  4. Wykonaj polecenie 4b.

 

 

Praca domowa:

O czym mógł rozmawiać kupiec ze swoja rodzina po powrocie do domu? Napisz dialog.


 

12.05.2020r.

Temat: Herbatę pili wszyscy. Zbigniew Rossa Czajnik.

 

Napisz krótko, jak przygotowuje się herbatę.

 

Pamiętaj o formach czasowników, których należy użyć podczas sporządzania przepisu.  Zwróć uwagę jak piszemy wyraz  herbata.

 

  1. Przeczytaj wiersz pt. Czajnik.
  2. Jak sytuacja została przedstawiona w wierszu?
  3. Porównaj swoja instrukcje parzenia herbaty z treścią w wierszu.
  4. Wykonaj polecenie 2 a i b / 185.
  5. Przepisz ( wklej ) do zeszytu.

 

Autorzy stosują różna zabiegi słowne, aby przekazać nam w niecodzienny sposób myśli, uczucia, a także swoje widzenie świata. Twórca tak tworzy swoje wypowiedzi, aby w wyobraźni odbiorcy powstał obraz poetycki.

 

  1. Uzupełnij wniosek:

 

W wierszu została przedstawiona zwykła codzienna  sytuacja (jaka?)……………………..Osoba opisująca zdarzenie ukazuje siebie, gdy

 

( co robi? Jak się zachowuje?)……………………………………………....

 

Mówi o tym (jak?)……………………………………………………………

 

 

 

Praca domowa:

Wykonaj polecenie 4 a i b.

 


 

13.05.2020r.

 

Temat: Odmienne i nieodmienne części mowy.

 


 

  1. Przyjrzyj się rysunkowi ze str. 192. Zapisz jak najwięcej słów związanych z rysunkiem.
  2. Wyraz – element języka służący ludziom do porozumiewania się i nazywający różne stworzenia ( osoby, zwierzęta0, rośliny, rzeczy, cechy lub czynności (do zeszytu)
  3. Uzupełnij tabelkę ( do zeszytu) – po 5 przykładów

 

Nazwy czynności

 

 

rysujemy,

Nazwy osób, rzeczy

 

 

ojciec,

Nazwy liczb

 

 

pięć,

Nazwy cech

 

 

inteligentny,

Nazwy cech czynności

 

 

starannie ( pisać),

 

 

 

Każdy wyraz, w zależności od tego co nazywa, jest określoną częścią mowy.

 

Części mowy dzielą się na:

 

  • samodzielne, czyli takie, które same zawierają pełne informacje, np. okulary, nosić, przeciwsłoneczne.
  • niesamodzielne, czyli takie, które przekazują informacje w połączeniu z innymi wyrazami, np. z, i, ani.

4. Wykonaj ustnie polecenie 4.

 

Wyrazy, które zmieniają swoją formę w zdaniu, to odmienne części mowy , np. ławka, ławki, ławce

 

Czytam, czytasz, czytają, czytała

 

Piękne, pięknymi, pięknych

 

Wyrazy zachowujące zawsze te samą formę to nieodmienne części mowy, np. dobrze, oraz, tylko.

 

 

 

  1. Zastanów się, czy każdy wyraz nieodmienny jest niesamodzielna częścią mowy. Podaj przykład.

 

 

 

Praca domowa:

 

Wykonaj w zeszycie zadanie 5 i 6 str. 194.


 


 

14.05.2020r.

 

Temat: O wschodzie słońca. Adam Mickiewicz Pan Tadeusz ( fragment).

 

 

 1. Przeczytaj tekst ze str. 216. Opowiedz w kilku zdaniach, co się działo w Soplicowie. Możesz wykorzystać wyrazy z ramki.

 

wstać, wpaść, słychać, budzić, dziura, słońce, promień, strzecha, młodzież, odgłosy zwierząt

 

 2. Wypisz z tekstu wyrazy, które są określeniem rzeczowników ( czyli przymiotniki).

3. Opowiedz jeszcze raz o tym, co się działo w Soplicowie. Zastosuj powyższe słownictwo.
4. Która wypowiedź, z zadania 1 czy 3, bardziej szczegółowo przedstawia rzeczywistości i lepiej oddziałuje na wyobraźnie? Co jest tego przyczyną?(dlaczego tak się dzieje?)
5. Przepisz lub wydrukuj.


 

Praca domowa:

 

Zadanie 5 str. 217 ( w zeszycie)