Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie


Mam do Was taką techniczną prośbę, a dotyczy ona wysyłania zadań na pocztę. Ja będę wam pisać, które karty pracy lub notatki z lekcji macie mi wysłać i zawsze podam do kiedy macie czas na wysłanie.

Chciałabym, żebyście  przećwiczyli to wysyłanie i proszę WSZYSTKICH o wysłanie mi uzupełnionej karty pracy z dzisiejszej lekcji do przyszłej środy (08.04). Możecie wysyłać  tylko prawidłowe odpowiedzi do zadań ( ja posiadam wzór każdej karty pracy którą Wam przesyłam).

Powodzenia

 

 

 

Witam Was bardzo serdecznie.

Z uwagi na zaistniałą sytuację będziemy musieli kontaktować się na tą chwilę jedynie drogą elektroniczną. Będę Wam wysyłała materiały do pracy w domu dwa razy w tygodniu. Bardzo Was proszę o systematyczną pracę w domu, jeśli pojawią się jakieś trudności w zrozumieniu podanych zagadnień nie martwcie się, do tych tematów wrócimy po powrocie do szkoły. Przed nami lekcja powtórzeniowa z działu „Łączenie się atomów”

Temat: Łączenie się atomów-wiązania kowalencyjne. Utrwalenie wiadomości

Proszę o obejrzenie filmiku na youtube, poniżej podaję linki

https://www.youtube.com/watch?v=2JW6A5vFnGY&list=RDCMUCeLHGYd6lAyK4jHpratfzJQ&index=2

Po obejrzeniu filmiku i z pomocą notatek w zeszycie proszę o uzupełnienie karty pracy( zał.1)

 

 

Pozdrawiam ,życzę dużo zdrowia, wytrwałości …..i do zobaczenia w szkole.

        

                                                                                                                            Edyta Kempska


 

Zał.1

Wiązanie kowalencyjne

1. Uzupełnij informacje dotyczące sposobu powstawania wiązania w cząsteczkach wodoru i chloru.

 

Nazwa pierwiastka chemicznego

Wodór

Chlor

Wzór cząsteczki

 

 

Uproszczony model budowy atomu

 

 

Liczba elektronów walencyjnych

 

 

Wzór elektronowy cząsteczki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Przedstaw za pomocą wzorów elektronowych kreskowych sposób powstawania wiązania    kowalencyjnego spolaryzowanego w podanych związkach chemicznych.

a)     NH3                                                                b) CO2

 

 

 

3. Zamaluj na czerwono kratki odpowiadające trzem pierwiastkom chemicznym o największej elektroujemności, a na niebiesko – trzem o najmniejszej. W pokolorowane kratki układu okresowego wpisz symbole chemiczne pierwiastków oraz odpowiadające im wartości elektroujemności.

 

 


 

19.03.2020 (czwartek)

Dzień dobry.

Kontynuując nasze lekcje powtórzeniowe chciałabym dzisiaj przesłać Wam materiały dotyczące wiązań jonowych. Myślę, że poradziliście sobie z poprzednim zadaniem a jeżeli pojawiły się jakieś trudności to tak jak obiecałam wrócimy do tego po powrocie do szkoły. Jeszcze raz proszę Was o systematyczność w samodzielnej pracy i obowiązkowość w robieniu notatek. Zdaję sobie sprawę, że jest to trudny czas dla każdego z nas, więc wspierajmy się nawzajem  dobrym słowem, uśmiechem J

Temat: Łączenie się atomów-wiązania jonowe. Utrwalenie wiadomości

Proszę o obejrzenie filmiku na You Tube, poniżej podaję linki

https://www.youtube.com/watch?v=G24B3X7wvy8

Po obejrzeniu filmiku i z pomocą notatek w zeszycie proszę o uzupełnienie karty pracy( zał.1)

 

Pozdrawiam Was serdecznie.

        

                                                                                                                            Edyta Kempska

 

Wiązanie jonowe                                                                                                                  

1. Uzupełnij tabelę.

 

Nazwa pierwiastka chemicznego

Potas

Chlor

Wartość elektroujemności

 

 

Symbol pierwiastka chemicznego

          

 

Uproszczony model budowy atomu

 

 

 

 

 

Konfiguracja elektronowa atomu

 

 

Symbol jonu

 

 

Uproszczony model budowy jonu

 

 

 

 

 

 

 

 

Konfiguracja elektronowa jonu

 

 

Równanie opisujące powstawanie jonu z atomu

 

 

 

2. Na podstawie różnicy elektroujemności określ typ wiązania chemicznego (kowalencyjne lub jonowe) w związkach chemicznych o podanych wzorach sumarycznych.

a)     NaCl _______________             d) H2O _______________

b)     H2S ________________             e) MgO  ______________

c)     CaCl______________              f) H2S _______________

 

3. Uzupełnij równania przedstawiające powstawanie jonów z atomów.

a) O + ____ ®  O2–                    

b) ____ – 2e ® Mg2+                            

c) Br + 1e ® ____

d) K − ____ ® K+

 


 

 

24.03.202

 

 

Dzień dobry.

 

Witam Was bardzo serdecznie. Kontynuując nasze lekcje powtórzeniowe przesyłam Wam materiały dotyczące równań reakcji chemicznych. Proszę uzupełnione karty pracy załączyć pod tematem lekcji w zeszycie przedmiotowym.

 

Temat: Równania reakcji chemicznych. Utrwalenie wiadomości

 

Proszę o obejrzenie filmiku na You Tube, poniżej podaję linki

 

https://www.youtube.com/watch?v=zI6JvcMOG-E

 

https://www.youtube.com/watch?v=l2CwsdooXfQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=qSV34rV1Uwc&t=65s

 

Po obejrzeniu filmików i z pomocą notatek w zeszycie proszę o uzupełnienie karty pracy

 

( załączam link do karty pracy)

 

https://drive.google.com/open?id=1vMajSWe57ABhAK0TSC5XQYayJIoCXRkY

 

 

 

Pozdrawiam.  Edyta Kempska

 



 

26.03.2020

 

 Temat lekcji „Woda – właściwości i rola w przyrodzie”

 

 

 

Dzień dobry

 

Dzisiaj rozpoczniemy nowy dział dotyczący wody. Materiał  jest bardzo ciekawy, a doświadczenia bardzo proste, które możecie samodzielnie wykonać w domu.

 

  1. Zapiszcie temat lekcji „Woda – właściwości i rola w przyrodzie”
  2. Zróbcie notatkę w zeszycie według schematu (podręcznik strona 160-164)

 

 

 

  1. 1.      Źródła zanieczyszczenia wód

 

a)     ………………………

 

b)     ……………………….

 

c)      ……………………

 

  1. 2.      Właściwości wody

 

ü  ……………..

 

ü  ………….itd.

 

  1. 3.      Sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

 

ü  ……………

 

ü  …………itd.

 

 

 

     3. Rozwiąż zadanie w zeszycie zad.1 str.164 w podręczniku

 

 

 

Ważna informacja

 

Zadania domowe lub karty pracy proszę wysyłać na

 

email:  gladyszow.biologia4@wp.pl

 

podpisane imieniem i nazwiskiem z dopiskiem -chemia

 



 

 

 

02.04.2020

 

Dzień dobry

 

Na ostatniej lekcji zgłębialiśmy zagadnienia dotyczące właściwości wody, dzisiaj dalej będziemy zajmować się wodą.

 

  1. Zapiszcie temat lekcji „Woda jako rozpuszczalnik”
  2. Proszę uzupełnijcie dołączoną w załączniku kartę pracy. Do każdego doświadczenia jest dołączony kod z filmem (zapisany na czerwono).
  3. Uzupełnioną kartę pracy wkleić proszę do zeszytu.

 

 {file94289}

Dziękuję

 


 


 

16.04.2020

„Rodzaje roztworów”                                                                     

 

Dzień dobry

 

Witam Was bardzo serdecznie po przerwie świątecznej. Niestety dalej pracujemy zdalnie.                                                                                     Dzisiejszy temat dotyczy roztworów. Na ostatniej lekcji dowiedzieliśmy się że nie wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie, oraz jakie czynniki wpływają na szybkość rozpuszczania substancji.

 

1.   Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji „Rodzaje roztworów”

 

2.   W załączniku przesyłam kartę pracy.  Samodzielnie wykonajcie doświadczenie 1  resztę zadań uzupełnijcie korzystając z informacji w podręczniku ( str. 170-176) uzupełnijcie kartę pracy i dołączcie pod tematem lekcji.

 

Dziękuję

 

 {file103752}

 



 

KLASAVII

 

„Rozpuszczalność substancji w wodzie”                                      23.04.2020

 

Dzień dobry

 

  1. Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji „Rozpuszczalność substancji w wodzie”
  2. Proszę zapoznać się z wiadomościami zawartymi na stronie e-podręcznika do której dołączam link (skupcie się na wiadomościach zawartych w punkcie 4 ponieważ wcześniejsze informacje już są nam znane). W podręczniku  temat tej lekcji znajduje się na stronie 177-182.

 

https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO

 

  1. Przepiszcie do zeszytu jako forma notatki pojęcia zawarte w zakładce Słowniczek na e-podręczniku
  2. Wykonajcie w zeszycie zadanie domowe 1,2,6 str. 183 z podręcznika. Proszę przesłać mi rozwiązane zadanie do przyszłego czwartku (30.04.2020) może być zdjęcie.

 

 

 

Proszę zabrać się do pracy to nie są wakacje tylko 7 osób przesłało mi ostatnie zadanie.

 

 



KLASAVII                                                                                                                     30.04.2020

Dzień dobry

  1. Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji „Stężenie procentowe roztworu”
  2. Proszę zapoznać się z wiadomościami zawartymi na stronie e-podręcznika do której dołączam link

https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi

 

Wzór notatki:

1.    Stężenie procentowe roztworu

……………………………………….

2.    Wzór na stężenie procentowe

…………………………………………

3.    Wzór na masę roztworu

……………………………………

4.    Wzór na masę substancji

…………………………………….

5.    Wzór na masę roztworu

…………………………………

Jeżeli ktoś z Was potrafi przekształcić wzór podstawowy na stężenie procentowe, nie musi uczyć się na pamięć wzoru na masę substancji i  masę roztworu (kłania się matematyka).

  1.  Zdaję sobie sprawę, że jest to dość trudny materiał dlatego podzielimy sobie tą lekcje na dwie części dzisiaj nauczymy się obliczać:
  • stężenie procentowe o podanej masie roztworu lub rozpuszczalnika i znanej masie substancji rozpuszczonej Rozwiązać zad 1 str.191 w podręczniku
    (przykład jak obliczyć jest przedstawiony w POLECENIU 1 i 2 na e-podręczniku).
  • masy poszczególnych składników roztworu o znanym stężeniu procentowym Rozwiązać zad 2 str.191 w podręczniku (przykład jak obliczyć jest przedstawiony w POLECENIU 3 i 4 na e-podręczniku)

 

Przypominam, że dzisiaj upływa termin przesyłania zadania domowego (Zad.1, 2, 6 str.183)