Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

FIZYKA KLASA 7

Wybierz jeden z poniższych tematów i opracuj go pisemnie na podstawie zdobytych informacji. Swoją pracę przynieść na kartce na lekcję fizyki.

  1. 1.                Przypływy jako skutek  oddziaływania grawitacyjnego  Słońca i  Księżyca na Ziemię.
  2. 2.                Siły działające na skoczka spadochronowego od chwili opuszczenia samolotu do chwili dotknięcia Ziemi. Źródła i skutki tych sił.
  3. 3.                Jakie kłopoty zdrowotne może mieć człowiek przebywający długo w stanie nieważkości?
  4. 4.                W specjalnym zeszycie gromadź wycinki prasowe dotyczące aktualnych wydarzeń np. lotów kosmicznych w kierunku innych planet, umieszczania w przestrzeni kosmicznej kolejnych sztucznych satelitów Ziemi oraz poszukiwań cywilizacji pozaziemskich.

 

Zadania dodatkowe dla chętnych uczniów:

  1. 1.      Napisz krótkie opowiadanie lub narysuj jak zmieniłoby się nasze codzienne życie, gdyby nagle siła przyciągania zmalała o połowę.
  2. 2.      Przygotuj wystąpienie poselskie na temat wprowadzenia ustawy o konieczności montowania poduszek powietrznych w samochodach.
  3. 3.      Wykonaj i zaprezentuj model poduszkowca ze str. 168 w podręczniku lub wymyśloną przez ciebie jego ulepszoną wersję.
  4. 4.      Wykonaj zdjęcia przedstawiające dowolnie wybrane zjawiska fizyczne dostrzeżone w otaczającej przyrodzie lub świadomie wyeksponowane w przeprowadzonym przez ciebie eksperymencie. Zdjęcia wydrukuj i  przynieś na lekcje fizyki.

 



                                                                       27.03.2020

TEMAT: PRAWO PASCALA.

1.Proszę przeczytać materiał w podręczniku od strony 169 do rysunku hamulca hydraulicznego na stronie 172.

2.Realizując lekcje zachęcam do wykorzystania materiałów zamieszczonych na stronie https://epodreczniki.pl/a/prawo-pascala/DS5IpKuBs

Realizując lekcję przeczytajcie teksty, obejrzyjcie filmy i wykonajcie ćwiczenia 1,2,3,4,5(nie przesyłajcie ich).

UWAGA!!!Nie wykonujcie „Pracy domowej” znajdującej się w epodręczniku.

3.Do zeszytu zapiszcie temat lekcji, a jako notatkę przepiszcie „Podsumowanie” z podręcznika ze strony 173.

ZADANIE DOMOWE

1.Omów zasadę działania dowolnego urządzenia hydraulicznego.

2.Zróbcie zdjęcie wykonanego zadania i prześlijcie je na adres gladyszow.biologia4@wp.pl z dopiskiem „Fizyka 7, imię, nazwisko, numer w dzienniku.

Prace uczniów podlegają ocenie zgodnie z Rozporządzeniem MEN.

TERMIN WYKONANIA: 28.03.2020  godzina 20:00

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowia

Barbara Grzegorzek




FIZYKA KLASA 7                                                                                     03.04.2020

LEKCJA 48                                                                                                 DATA: 03.04.2020

TEMAT: CIŚNIENIE HYDROSTATYCZNE.

Cel lekcji:  -dowiesz się co to jest ciśnienie hydrostatyczne i od czego ono zależy,

-poznasz przykłady zjawisk związanych z ciśnieniem hydrostatycznym,

-potrafisz wskazać przykłady naczyń połączonych.

1.Proszę przeczytać materiał w podręczniku na stronie 172 i 173.

2.Realizując lekcje zachęcam do wykorzystania materiałów zamieszczonych na stronie:

https://epodreczniki.pl/a/cisnienie-cisnienie-hydrostatyczne-i-atmosferyczne/DAWagu2Qo

Zapoznaj się z punktem:

2.Co to jest ciśnienie hydrostatyczne.

3.Jak obliczyć ciśnienie hydrostatyczne.

6.Naczynia połączone.

ZADANIE DODATKOWE: Jeśli masz ochotę wykonaj opisane tam doświadczenia. Nagraj filmik lub zrób zdjęcie i przyślij je.

NOTATKA DO ZESZYTU(przepisz):

Na powierzchni cieczy ciśnienie jest równe ciśnieniu atmosferycznemu, które zgodnie z prawem Pascala rozchodzi się równomiernie w całej objętości cieczy. Kolejne warstwy cieczy pod działaniem siły ciężkości dodatkowo naciskają na warstwy położone niżej. Tak więc im większa jest głębokość tym większe jest ciśnienie. Na danej głębokości jest ono równe sumie ciśnienia atmosferycznego i ciśnienia pochodzącego od cieczy znajdującej się powyżej czyli ciśnienia hydrostatycznego.

p= ph + patm

ZADANIE DOMOWE

1.Podręcznik strona 174 zadanie 2,3,6,7.

UWAGA!!!Zadanie zostanie ocenione w całości.

Przyślij zdjęcie tych zadań gotowe do odczytu( kartka pionowo, abym nie musiała ich obracać i zdjęcia powinny być w załączniku). Prace uczniów podlegają ocenie zgodnie z Rozporządzeniem MEN.

UWAGA!!!Przesyłając swoje zadanie podpiszcie je: Fizyka 7, imię i nazwisko, numer w dzienniku.

TERMIN WYKONANIA: 04.04.2020  godzina 20:00

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowia. Barbara Grzegorzek

 


 

                                                                                 17.04.2020

LEKCJA 49                                                                                    

TEMAT: SIŁA WYPORU.

Cel lekcji: nauczysz się:

-posługiwać pojęciem siły wyporu oraz wymieniać cechy siły wyporu,

-podawać warunek pływania i przewidywać czy dane ciało będzie pływać czy tonąć.

1.Proszę przeczytać materiał w podręczniku od strony 175 do 178.

2.Realizując lekcje zachęcam do wykorzystania materiałów

https://epodreczniki.pl/a/prawo-archimedesa/D15MQ5af8

a) Przeczytaj tekst w punkcie 1, 2, 3, 4(bez ćwiczeń i doświadczeń).

b) Obejrzyj filmy przedstawiające różne doświadczenia.

c) W punkcie 4 wykonaj „Polecenie 3” i korzystając z aplikacji przeprowadź samodzielne eksperymenty.

3.Jako notatkę z lekcji przepisz „Podsumowanie” ze strony 181 w podręczniku i naucz się tego.

ZADANIE DOMOWE:

1.Podręcznik strona 182- korzystając z dostępnych w domu przedmiotów wykonaj doświadczenie 1,2,3,4. Wyniki zapisz w zeszycie. TERMIN WYKONANIA: 18.04.2020  godzina  20:00.

ZADANIE DODATKOWE:

Jeśli masz ochotę wykonując doświadczenia nagraj filmik lub zrób zdjęcie i przyślij je.

UWAGA!!!  

1) Przesyłając swoje zadanie, jako temat napiszcie: Fizyka 7, imię i nazwisko, numer w dzienniku. 2)Przyślij zdjęcie zadania domowego gotowe do odczytu ( kartka pionowo, abym nie musiała ich obracać i zdjęcia powinny być w załączniku).

3) Proszę wysłać na adres gladyszow.biologia4wp.pl z dopiskiem,, fizyka klasa 7”.

4) Proszę, aby ci uczniowie, którzy zalegają z zadaniami szybko nadrobili zaległości!!! Prace uczniów podlegają ocenie zgodnie z Rozporządzeniem MEN.

5) W KAŻDY WTOREK NA KANALE TVP ROZRYWKA JEST LEKCJA FIZYKI O GODZINIE 10.30 i POWTÓRKA O 15.00. PLAN LEKCJI JEST DOSTĘPNY NA szkolaztvp.pl. WSZYSTKIE LEKCJE SĄ DOSTĘPNE NA vod.TVP.pl

Miłej pracy!!!Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowia :):) :) Barbara Grzegorzek

 



 

DATA: 24.04.2020                                                                              

 

LEKCJA 50                                                                                    


 

TEMAT: SIŁA WYPORU – ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ.

 

Cel lekcji: nauczysz się:

 

- wykorzystywać wzór na wartość siły wyporu do wykonywania obliczeń,

 

- wyjaśniać pływanie i tonięcie ciał z zastosowaniem pierwszej zasady dynamiki Newtona.

 

1) Proszę przeczytać materiał w podręczniku od strony 179 do 181.

 

2) Podręcznik strona 181 napisz odpowiedź do zadania 1, 3 i 4, a następnie przeczytaj treść zadania 2, 6 i 8, a ich rozwiązania zapisz w zeszycie.

 

ZADANIE 2

 

Siły działające na statek równoważą się, więc   F c = F w = 100 000 kN=100 000 000N

 

Siłę wyporu obliczamy ze wzoru :  F w = d g V, gdzie d  –  gęstość wody,  g – przyspieszenie ziemskie,  V – objętość zanurzonej części statku.

 

Po przekształceniu wzoru otrzymujemy:

 

V = F : ( g V) = 100 000 000N : ( 1000kg/m3   *  10 N/kg) =10  000m3

 

Odp. Objętość zanurzonej części statku wynosi 10 000 m 3.

 

ZADANIE 6

 

V = ( 3cm )3  = ( 0,03 m )3 = 0,000 027 m3 

 

F w = d g V = 1000kg/m3 * 10 N/ kg *  0,000 027 m3 = 0,27N

 

Odp. Na aluminiowy sześcian działa siła wyporu 0, 27 niutona.

 

ZADANIE 8

 

Warunek pływania: F wyporu = F ciężaru   lodu, czyli

 

V d g = V lodu d lodu g , czyli V : V lodu  =  d lodu : d wody = 900 kg/m3  : 1000kg/m= 0,9

 

Odp. Z wody wystaje tylko   0,1 objętości góry lodowej. Niebezpieczeństwo stanowi zanurzona część, czyli  0,9 całej objętości, gdyż jest niewidoczna dla obserwatora  ze statku!!!

 

UWAGA: DZISIAJ NIC NIE PRZYSYŁAJ!!!

 

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowiaBarbara Grzegorzek