Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Thema: Märchen. Bajka.

 

Słownictwo do lekcji. Wklej lub wpisz do zeszytu:

Aschenputtel – Kopciuszek

Dornröschen – Śpiąca Królewna

Rotkäppchen – Czerwony Kapturek

Hänsel und Gretel – Jaś i Małgosia

Schneewittchen – Królewna Śnieżka

 

  1. Kennst du diese Märchen? Czy znasz te bajki? Przyporządkuj tytuły bajek do obrazków. Podręcznik str.69/1a, a następnie przyporządkuj ilustracją niemieckie bajki, zad.1b.
  2. Czy wiesz, kto jest autorem tych baśni? Zapisz odpowiedź w zeszycie.
  3. 3.       Wie gut kennst du das Märchen „Rotkäppchen“? Jak dobrze znasz bajkę “Czerwony Kapturek”? Zaznacz w podręczniku str.70/2 jakie postacie występują w tej bajce, a następnie zapisz bohaterów bajki w zeszycie i przetłumacz na j.polski.
  4. 4.       Wer ist wer im Märchen „Rotkäppchen“? Kto jest kim w bajce? Wykonaj zadanie 3 na str.70
  5. 5.       Utrwal wiadomości zdobyte na lekcji. W zeszycie ćwiczeń wykonaj zadanie 1 i 2 na str.

Powyższe zadania są na dzwonek.pl dla osób pracujących online.

 

Na ostatniej videolekcji poznaliśmy czas przeszły Präteritum (Imperfekt). Poniższą notatkę zapiszcie lub wklejcie do zeszytu.

 

Polecam skorzystać z poniższego linku, tutaj znajdziesz wyjaśnienie tematu:

https://www.youtube.com/watch?v=x6kXjZX7m-4&t=114s

 

 

Jak tworzy się czas przeszły Präteritum?

Aby stworzyć jakieś zdanie w Präteritum jest Ci oczywiście potrzebny czasownik – tradycyjnie z odpowiednią końcówką osobową. To, jaką końcówkę dodasz do tematu czasownika, zależy od tego, czy jest to czasownik regularny, czy nieregularny

No dobrze, ale co to jest temat czasownika? Temat  to, co zostaje po odcięciu „-n”/ „-en”.

  1. 1.      Czasowniki regularne:

Temat czasownika + t + końcówka osobowa

Osoba

Temat czasownika

Końcówka

Przykład

1. osoba (ich)

mach-

-te

ich machte

2. osoba (du)

mach-

-test

du machtest

3. osoba (er/sie/es)

mach-

-te

er machte

1. osoba (wir)

mach-

-ten

wir machten

2. osoba (ihr)

mach-

-tet

ihr machtet

3. osoba (sie/ forma grzecznościowa: Sie)

mach-

-ten

sie machten

Jak widzisz, to są prawie te same końcówki, co w czasie teraźniejszym.

Uwaga!

Jeśli temat czasownika kończy się na “t” “d” “m” “n”, wtedy przed “t” wstawia się jeszcze “e” – inaczej trudno byłoby przecież taki wyraz wymówić, np.

 

Osoba

Temat czasownika

Końcówka

Przykład

1. osoba (ich)

arbeit-

-te

ich arbeitete

2. osoba (du)

arbeit-

-test

du arbeitetest

3. osoba (er/sie/es)

arbeit-

-te

er arbeitete

1. osoba (wir)

arbeit-

-ten

wir arbeiteten

2. osoba (ihr)

arbeit-

-tet

ihr arbeitetet

3. osoba (sie/ forma grzecznościowa: Sie)

arbeit-

-ten

sie arbeiteten

2.     Czasowniki nieregularne:

W przypadku czasowników nieregularnych też potrzebny Ci jest czasownik – a właściwie jego temat i odpowiednia końcówka:

Temat czasownika z Präteritum + końcówka osobowa

Ale w przypadku czasownika nieregularnego musisz najpierw wiedzieć, jak wygląda jego temat w Präteritum. No właśnie, jak?

Kojarzysz taką tabelkę z trzema kolumnami, gdzie możesz znaleźć na przykład : „gehen-ging-gegangen”? „Ging” to właśnie temat czasownika w Präteritum, do którego dodasz końcówkę osobową.

Zauważ, że nie musisz dodawać już “t” między temat, a końcówkę osobową, jak to było w przypadku czasowników regularnych:

Osoba

Temat czasownika

Końcówka

Przykład

1. osoba (ich)

ging-

-

ich ging

2. osoba (du)

ging-

-st

du gingst

3. osoba (er/sie/es)

ging-

-

er ging

1. osoba (wir)

ging-

-en

wir gingen

2. osoba (ihr)

ging-

-t

ihr gingt

3. osoba (sie/ forma grzecznościowa: Sie)

ging-

-en

sie gingen

Uwaga!

Czasowniki nieregularne w Präteritum dla „ich” i „er/sie/es” nie mają żadnych końcówek, sam temat wystarczy.

 

 

Videolekcja  wtorek 26.06:

  1. 1.       Powtórz formy przeszłe czasowników nieregularnych (tabela na końcu podręcznika).

Präteritum. Wykonaj zadanie na dzwonek.pl. (do poniedziałku 25.05.)