Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

 

Biologia kl. VI   22.06.2020r.

 

 

 

Temat: Kręgowce stałocieplne – utrwalenie wiadomości.

 

 

 

Aby sprawdzić się rozwiąż proponowane testy.

 

 

 

Powodzenia  :)

 

test_kregowce_stalocieplne.docx

 



Biologia  kl. VI  

15.06.2020r.

Przepisz notatkę do zeszytu. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 136-142.

Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.


1. Rozmnażanie i rozwój ssaków

  • Prawie wszystkie ssaki są żyworodne, występuje wyłącznie zapłodnienie wewnętrzne, rozwój zarodka odbywa się w organizmie samicy.
  • Okres rozwoju od zapłodnienia do porodu nazywamy ciążą. U samic w czasie ciąży powstaje łożysko – narząd, który umożliwia wymianę substancji odżywczych, produktów przemiany materii i gazów – tlenu i dwutlenku węgla między matką a płodem.
  • Po przyjściu na świat ssaki wymagają troskliwej opieki, są karmione mlekiem matki.
  • Do ssaków jajorodnych należą dziobaki. Samica składa około 10 jaj i wysiaduje je. Po wykluciu z jaj młode karmione są mlekiem matki przez 3-4 miesiące.
2. Zróżnicowanie budowy
  • Żyjące w wodzie mają kończyny przekształcone w płetwy – orka, delfin, wieloryb
  • Latające mają kończyny przednie w postaci skrzydeł - nietoperz
  • Żyjące pod ziemią – kończyny grzebne, opływowy kształt ciała – kret, ryjówka
  • Żyjące na drzewach – kończyny długie, chwytne – małpy
3. Uzębienie
  • Zęby ssaków różnią się w zależności od zjadanego pokarmu (roślinożerne, drapieżne, padlinożerne) Rodzaje zębów:
  • Siekacze
  • Kły
  • Przedtrzonowe
  • Trzonowe

Drapieżne – mocne siekacze i kły do rozrywania pokarmu. Roślinożercy – rozbudowane trzonowe i przedtrzonowe do miażdzenia pokarmu.

4. Znaczenie ssaków

  • W przyrodzie
  • Stanowią pożywienie dla innych ssaków
  • Przyczyniają się do rozsiewania nasion, zapylania kwiatów
  • Regulują wzrost roślin – roślinożercy
  • Dla człowieka
  • Dostarczają mięsa, mleka, skór, wełny
  • Do badań naukowych w laboratorium
  • Negatywne znaczenie – szkodniki upraw, żywności, przenoszą groźne choroby
5. Zagrożenie i ochrona ssaków
  • Człowiek niszczy naturalne środowiska życia ssaków (wycinane lasów, osuszanie pół i łąk, wypalanie traw, rozbudowa miast, autostrad)
  • Ochrona – tworzenie rezerwatów, parków narodowych, obejmowanie ochroną gatunkową
  • Dokarmianie zimą

 


 

 

 

Biologia   kl. VI  08.06.2020r.

Przepisz notatkę do zeszytu. Prześlij do oceny na adres: gladyszow.biologia3@wp.pl

Temat: Ssaki – kręgowce, które karmią młode mlekiem.

 

  1. Ssaki – cechy charakterystyczne:
  • Wszystkie ssaki mają cztery kończyny. U ssaków latających (np. nietoperzy) przednie kończyny są przekształcone w skrzydła. Ssaki kopiące w ziemi (np. kret) mają przednie kończyny szerokie, krótkie i mocne. U niektórych ssaków morskich tylne kończyny uległy zanikowi.
  • Ciała ssaków pokryte są włosami wyrastającymi ze skóry. Pełnią one funkcję izolacyjną – zatrzymują ciepło wytworzone w organizmie. U wielu ssaków (np. u kota, szczura) występują też wibrysy – włosy czuciowe, potocznie zwane „wąsami”, które pozwalają dotykiem orientować się nawet w ciemności.
  • Inną cechą ssaków jest obecność w skórze licznych gruczołów, które wydzielają różne substancje, np. pot.
  • Ssaki mają też dwa rodzaje zębów: u młodych to zęby mleczne, które są stopniowo wymieniane na uzębienie stałe.
  • Ssaki oddychają płucami.
  • stałocieplne, czyli dużo wytworzonej energii zużywają na ogrzanie ciała. Z tego powodu potrzebują więcej pokarmu niż na przykład gady, ale za to mogą funkcjonować w zimnym klimacie, np. w tundrze.
  • Niemal wszystkie ssaki są żyworodne.
  • Po narodzinach młode są karmione mlekiem wytwarzanym w gruczołach mlekowych matki. Ssaki opiekują się swoim potomstwem.

Dzięki posiadanym cechom zwierzęta te opanowały wszystkie środowiska na Ziemi. Żyją na lądzie, na drzewach, w glebie, w wodzie i w powietrzu. Największe zwierzęta to żyjące w oceanach płetwale błękitne, które też są ssakami.

 

2. Wytwory skóry ssaków: włosy, paznokcie, pazury, kopyta, rogi

3. W skórze znajdują się gruczoły: łojowe, potowe, mleczne