Biologia kl. VI 22.06.2020r.
Temat: Kręgowce stałocieplne – utrwalenie wiadomości.
Aby sprawdzić się rozwiąż proponowane testy.
Powodzenia :)
test_kregowce_stalocieplne.docx
Biologia kl. VI
15.06.2020r.
Przepisz notatkę do zeszytu. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 136-142.
Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.
1. Rozmnażanie i rozwój ssaków
- Prawie wszystkie ssaki są żyworodne, występuje wyłącznie zapłodnienie wewnętrzne, rozwój zarodka odbywa się w organizmie samicy.
- Okres rozwoju od zapłodnienia do porodu nazywamy ciążą. U samic w czasie ciąży powstaje łożysko – narząd, który umożliwia wymianę substancji odżywczych, produktów przemiany materii i gazów – tlenu i dwutlenku węgla między matką a płodem.
- Po przyjściu na świat ssaki wymagają troskliwej opieki, są karmione mlekiem matki.
- Do ssaków jajorodnych należą dziobaki. Samica składa około 10 jaj i wysiaduje je. Po wykluciu z jaj młode karmione są mlekiem matki przez 3-4 miesiące.
- Żyjące w wodzie mają kończyny przekształcone w płetwy – orka, delfin, wieloryb
- Latające mają kończyny przednie w postaci skrzydeł - nietoperz
- Żyjące pod ziemią – kończyny grzebne, opływowy kształt ciała – kret, ryjówka
- Żyjące na drzewach – kończyny długie, chwytne – małpy
- Zęby ssaków różnią się w zależności od zjadanego pokarmu (roślinożerne, drapieżne, padlinożerne) Rodzaje zębów:
- Siekacze
- Kły
- Przedtrzonowe
- Trzonowe
Drapieżne – mocne siekacze i kły do rozrywania pokarmu. Roślinożercy – rozbudowane trzonowe i przedtrzonowe do miażdzenia pokarmu.
4. Znaczenie ssaków
- W przyrodzie
- Stanowią pożywienie dla innych ssaków
- Przyczyniają się do rozsiewania nasion, zapylania kwiatów
- Regulują wzrost roślin – roślinożercy
- Dla człowieka
- Dostarczają mięsa, mleka, skór, wełny
- Do badań naukowych w laboratorium
- Negatywne znaczenie – szkodniki upraw, żywności, przenoszą groźne choroby
- Człowiek niszczy naturalne środowiska życia ssaków (wycinane lasów, osuszanie pół i łąk, wypalanie traw, rozbudowa miast, autostrad)
- Ochrona – tworzenie rezerwatów, parków narodowych, obejmowanie ochroną gatunkową
- Dokarmianie zimą
Biologia kl. VI 08.06.2020r.
Przepisz notatkę do zeszytu. Prześlij do oceny na adres: gladyszow.biologia3@wp.pl
Temat: Ssaki – kręgowce, które karmią młode mlekiem.
- Ssaki – cechy charakterystyczne:
- Wszystkie ssaki mają cztery kończyny. U ssaków latających (np. nietoperzy) przednie kończyny są przekształcone w skrzydła. Ssaki kopiące w ziemi (np. kret) mają przednie kończyny szerokie, krótkie i mocne. U niektórych ssaków morskich tylne kończyny uległy zanikowi.
- Ciała ssaków pokryte są włosami wyrastającymi ze skóry. Pełnią one funkcję izolacyjną – zatrzymują ciepło wytworzone w organizmie. U wielu ssaków (np. u kota, szczura) występują też wibrysy – włosy czuciowe, potocznie zwane „wąsami”, które pozwalają dotykiem orientować się nawet w ciemności.
- Inną cechą ssaków jest obecność w skórze licznych gruczołów, które wydzielają różne substancje, np. pot.
- Ssaki mają też dwa rodzaje zębów: u młodych to zęby mleczne, które są stopniowo wymieniane na uzębienie stałe.
- Ssaki oddychają płucami.
- Są stałocieplne, czyli dużo wytworzonej energii zużywają na ogrzanie ciała. Z tego powodu potrzebują więcej pokarmu niż na przykład gady, ale za to mogą funkcjonować w zimnym klimacie, np. w tundrze.
- Niemal wszystkie ssaki są żyworodne.
- Po narodzinach młode są karmione mlekiem wytwarzanym w gruczołach mlekowych matki. Ssaki opiekują się swoim potomstwem.
Dzięki posiadanym cechom zwierzęta te opanowały wszystkie środowiska na Ziemi. Żyją na lądzie, na drzewach, w glebie, w wodzie i w powietrzu. Największe zwierzęta to żyjące w oceanach płetwale błękitne, które też są ssakami.
2. Wytwory skóry ssaków: włosy, paznokcie, pazury, kopyta, rogi
3. W skórze znajdują się gruczoły: łojowe, potowe, mleczne