Wysokie technologie – zagrożenie dla rozwoju mowy dziecka ?
WYSOKIE TECHNOLOGIE TO:
- TV
- laptop – gry komputerowe
- komputer
- komórka, tablet
- zabawki dźwiękowe.
- TV
- laptop – gry komputerowe
- komputer
- komórka, tablet
- zabawki dźwiękowe.
Czy korzystnie z wysokich technologii zagraża rozwojowi mowy dziecka?
-Tak, jeśli dziecko korzysta z nich w nadmiernej ilości.
-Tak, jeśli dziecko korzysta z nich w nadmiernej ilości.
Dlaczego nadmierne korzystanie z wysokich technologi niekorzystnie wpływa na rozwój mowy dziecka?
LEWA PÓŁKULA- bodźce językowe
PRAWA PÓŁKULA- bodźce niejęzykowe
PRAWA PÓŁKULA- bodźce niejęzykowe
Podczas korzystania z wysokich technologii mózg dziecka otrzymuje wiele bodźców prawopółkulowych. Jeśli jest ich zbyt wiele i zbyt często są one dostarczane, bodźce niejęzykowe mogą zdominować bodźce językowe, co może prowadzić do zahamowania lub spowolnienia naturalnego rozwoju mowy.
Mowa rozwija się w dialogu, interakcji z drugim człowiekiem. Telewizor, radio, komputer czy telefon nie zastąpi rozmowy z bliskimi. Korzystając z nich w nadmiernym stopniu, dziecko jest pozbawione naturalnego kontaktu językowego, przez co jego mowa może rozwijać się nieprawidłowo.
Do czego prowadzi nadmierne używanie wysokich technologii przez dziecko?
Może prowadzić do:
- stopniowego hamowania rozwoju języka
- uboższego zasobu słownictwa
- nieprawidłowej artykulacji
- problemu w skupieniu uwagi na mowie
- brak myślenia abstrakcyjnego, wyobrażeniowego
- problemów z czytaniem
- trudności w koncentracji
Ponadto:
- brak empatii, rozumienia emocji
- problemy ze snem
- trudności w szkole
- problemy w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami
- trudności z odróżnieniem rzeczywistości od fikcji
- brak zdolności skupienia uwagi na obrazie statycznym (nieruchomym), np. książce
- problemy ze wzrokiem, kręgosłupem.
! Trzeba pamiętać również o tym, że nadmierne korzystanie z wysokich technologii prowadzi do uzależnienia !
Co zrobić, aby uchronić dziecko przed złym wpływem wysokich technologii na rozwój jego mowy i innych funkcji?
• Przede wszystkim ograniczyć czas korzystania z wysokich technologii.
• Niech telewizor nie będzie włączony, jeśli nikt go nie ogląda.
• Należy znaleźć czas dla dziecka, na zabawę, rozmowę. Zachęcać go do różnych aktywności i zabaw z kolegami.
• Zamiast oglądania bajek, warto je dziecku czytać. To pomoże rozwinąć wyobraźnię, a także percepcję mowy.
• Wybierajmy dla dziecka mądre gry, bajki, które stymulują rozwój mowy i innych funkcji psychicznych.
Jeśli pozwalamy dziecku korzystać z wysokich technologii, odbieramy mu możliwość rozwoju mowy. Pozwólmy dziecku pohałasować podczas zabawy - to pomoże mu utrwalić prawidłowy tor oddechowy i da okazję do rozwijania mowy.
JAK EKRANY WPŁYWAJĄ NA MÓZG DZIECKA?