13.03.2020
Proszę przeczytać z podręcznika:
* bajki i baśnie: Trzy małe świnki, Księżniczka na ziarnku grochu, Bajka o rybaku i złotej rybce,
O krasnoludkach i sierotce Marysi, Kopciuszek.
lektura:
* F.Burnett Tajemniczy Ogród
16.03.2019r. (poniedziałek)
Temat: Ćwiczenia utrwalające znajomość pisowni wyrazów z h i ch.
Bardzo proszę o wykonanie poniższych ćwiczeń.
- Wstaw odpowiednią literę: h lub ch. Tekst przepisz do zeszytu.
Grupa arcerzy od lat uczestniczy w różny zlota i podróża. cą poznawać świat. Nie liczy się dla ni pogoda. Ważne są przygody i spełnianie marzeń. Czy to w góra, czy w lasa są zawsze weseli i radośni.
arcerze i arcerki wzajemnie sobie pomagają i niosą pomoc innym. Są w miejsca, gdzie potrzebna jest pomoc i duowe wsparcie. Starają się, by móc żyć w lepszy czasa. I pomoc skierowana jest w stronę osób starszy oraz niepełnosprawny, a także dzieci. Nie ma dla ni zadań lekki czy ciężki. Wszystkie są równie ważne. Niesienie pomocy to dla ni szerzenie wyznawany wartości. Oprócz pomocy innym udzielają się przy święta kościelny i państwowy.
Dzieci i młodzież wstąpiła do arcerstwa, by robić coś dla inny i samy siebie. Różne wycieczki, obozy to zasłużony odpoczynek. Starają się go dobrze wykorzystać. Bawią się i przyjemnie cą spędzać czas. Nie cą ze sobą rywalizować, bo nie ma wśród ni gorszy czy lepszy osób.
Poprzez swoją działalność podnoszą ludzi na duu i szerzą dobro, a także współczucie dla bliźni
- Przeczytaj tekst, a następnie zapisz w zeszycie wszystkie wyrazy zawierające ch
i wyjaśnij ich pisownię według wzoru: głuchy – głusza.
Był piękny, suchy jesienny dzień. Martyna wracała na piechotę ze szkoły muzycznej.
Była trochę zmęczona, ale z uśmiechem na twarzy pokonywała kolejną ulicę.
W jednym uchu miała słuchawkę i cicho słuchała ulubionej melodii.
1. …………………………………. - ………………………………..
2. …………………………………. - ………………………………..
3. …………………………………. - ………………………………..
4. …………………………………. - ………………………………..
5. …………………………………. - ………………………………..
6. …………………………………. - ………………………………..
- Do podanych wyrazów dobierz do pary wyrazy z ramki. Podkreśl wyrazy z „h”.
Pary zapisz w zeszycie.
obóz …………………………………………………………..
wiatrak - …………………………………………………….
wydarzenie - ……………………………………………..
ostre - ………………………………………………………..
dobry - ……………………………………………………….
potężny - ……………………………………………………
maleńki - ……………………………………………………
ogrodowy - ………………………………………………..
holenderski, hamowanie, hamak, harcerski, humor, huk, historyczne, hipopotam
17.03.2020 r. (wtorek)
Temat: Rodzaje rzeczownika.
Kochani, na ostatniej lekcji poznaliśmy cześć mowy jaką jest rzeczownik, wiemy już na jakie pytanie odpowiada oraz co nazywa. Dopiszcie zatem punkt czwarty i piąty do ostatniej lekcji (w zeszycie).
4. Rzeczownik występuje w liczbie pojedynczej i mnogiej.
5. Rzeczownik występuje tylko w rodzaju: męskim (ten), żeńskim (ta), nijakim (to), zarówno w liczbie pojedynczej jak i mnogiej.
Uzupełnij:
rzodkiewka – r. żeński
cukierek –
siodło –
medalion –
tęcza –
model –
słonko –
motocykl –
tulipany –
rękawiczki –
- Wykonaj w zeszycie ćw. 7 i 8 str.199 (podręcznik)
- PRACA PISEMNA – TERMIN 23.03.2020 r.
Wiosna tuż tuż ! J Napisz wypowiedź, którą porę roku lubisz najbardziej
i dlaczego? Swój wybór uzasadnij, podając minimum pięć argumentów. Pamiętaj
o trójczłonowej budowie wypowiedzi (wstęp, rozwiniecie, zakończenie) oraz o akapitach.
Na wasze prace czekam do poniedziałku (23.03.2020 r. do godziny 16:00).
Wyślijcie je na adres mailowy: monika.pekala83@interia.pl
Życzę powodzenia! Pióra w dłoń i do dzieła! J
18.03.2020 r. (środa)
Witam Was moi Drodzy! Dziś w nawiązaniu do tematu rzeczownika poznacie bardzo ważną zasadę ortograficzną, dotyczącą jego pisowni.
Temat: Rzeczowniki własne i pospolite.
- Wpisz do zeszytu
rzeczowniki własne rzeczowniki pospolite
imię Adam, Zofia, Tadeusz
nazwisko Łukaszyk, Pękala, Malinowski
pseudonim Budyń, Duduś, Siłacz
pies Alex, Bono, Reksio
kot Bonifacy, Rysiu, Mruczek
rzeka Wisła, Odra, Warta
szkoła Szkoła Podstawowa im. Aleksandry Wisłockiej
morze Morze Bałtyckie, Morze Czarne
góra, szczyty Giewont, Gubałówka, Tatry
ulica Słoneczna, 3 Maja, Chopina
jezioro Mamry, Śniardwy, Gopło
auto Audi, Opel, Mercedes
miasto Nowy Sącz, Warszawa, Łódź
państwo Polska, Niemcy, Włochy
kontynent Europa, Azja, Afryka
święta Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Kobiet
planety Jowisz, Mars, Saturn
Wniosek:
Rzeczowniki pospolite piszemy małą literą, natomiast rzeczowniki własne (nazwy) piszemy wielka literą.
- Uzupełnij tabelkę nazwami własnymi:
|
państwa |
miasta |
nazwisko pisarza/poety |
tytuł książki |
imię bohatera książki |
B |
|
|
|
|
|
D |
|
|
|
|
|
K |
|
|
|
|
|
S |
|
|
|
|
|
P |
|
|
|
|
|
- Wybierz odpowiednią literę (małą lub wielką). W razie wątpliwość skorzystaj ze słownika języka polskiego.
arszawianin w rakowie.
arszawa, tolica olski, to bez dwóch zdań przepiękne miasto. Niektórzy twierdzą jednak, że szczycący się awelem i słynnym ościołem ariackim raków jest jeszcze ładniejszy. Pewien arszawianin postanowił się o tym przekonać. Wsiadł do pociągu olskich olei aństwowych i wyruszył w drogę.
Dawna tolica powitała miłego gościa piękną pogodą i przyjazną miną stojącego na cokole dama ickiewicza. To właśnie rakowski ynek był celem pierwszego spaceru. W rzewodniku przybysz z azowsza przeczytał, że ynek łówny w rakowie jest jednym z największych w uropie. Spacerując po jego płycie, mijał rozmawiających po ngielsku, iemiecku i osyjsku turystów. W końcu postanowił zwiedzić ukiennice, z których dachu można zobaczyć atry.
Praca domowa:
Zagraj z rodziną w „Państwa – miasta”. Pamiętaj o poprawnym zapisie nazw własnych
i pospolitych. Powodzenia i miłej zabawy J
Powodzenia :)
20.03.2020 r. (piątek)
Temat: Odmiana rzeczownika przez przypadki.
1.Dokończ według własnego pomysłu, odpowiadając na pytania przypadków.
Lubię (kogo? co?) ……………………………………
Bawię się (z kim? z czym?)…………………………..
Rozmawiam (o kim? o czym?)………………………...
Przyglądam się (komu? czemu?) ……………………….
Rozmawia (kto? co? )……………………………..
Sprzątam (kogo? co?)………………………………….
Idę (z kim? z czym?)………………………………….
2. Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczowniki: wiosna, bocian, dziecko.
Praca domowa
Zacznij uczyć się nazw przypadków i pytań do nich. Dla ułatwienia możesz pomagać sobie pytaniami pomocniczymi, np. Celownik - komu? czemu?-się przyglądam, itd.