Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Pytania oraz wykonane zadania wysyłać na adres:
gladyszow.biologia1@wp.pl



Temat: 17.03.2020

Temat: Poznajemy choroby zakaźne i pasożytnicze

Przeczytaj tekst z podręcznika. Uzupełnij notatkę i kartę pracy korzystając z podręcznika(str. 119). Notatkę wykonaj w zeszycie.

  1. 1.   Choroba to ..... .
  2. 2.   Przyczyną chorób są wirusy i bakterie. Nazywamy je drobnoustrojami chorobotwórczymi (zarazkami), które wywołują choroby zakaźne.

Zarazki dostają się do organizmu z :

  • Ø .....
  • Ø .....
  • Ø ......

3. Choroby pasożytnicze są wywalane przez pasożyty.

1. Uzupełnij tabelę dotyczącą chorób poznanych na lekcji – (na komputerze). Wydrukuj i wklej do zeszytu.

Nazwa choroby

Przyczyna

Sposób wniknięcia do organizmu

Objawy choroby

Sposoby zapobiegania chorobie

 

 

z wdychanym

powietrzem

ostry ból gardła,

zwłaszcza podczas

przełykania, gorączka

 

 

wirusy

 

 

wietrzenie

pomieszczeń,

stosowanie

szczepionek,

ubieranie się

stosownie do pogody

Tasiemczyca

 

 

 

spożywanie mięsa

przebadanego przez

lekarza weterynarii

 

wirusy lub bakterie

 

biegunka, mdłości,

wymioty

 

Owsica

 

 

 

mycie rąk przed

posiłkami,

mycie warzyw,

owoców, jajek przed

spożyciem

 

 

przez uszkodzoną

skórę

 

mimowolne skurcze

mięśni, mięśni, nieleczona –

prowadzi do śmierci

 

 

 

przez uszkodzoną

skórę (ze śliną

chorego zwierzęcia)

pobudzenie,

wodowstręt,

złe samopoczucie,

paraliż mięśni

 

 

bakterie

 

zaczerwienie skóry

wokół miejsca

ukąszenia

 

 

Tabelka do druku:

https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/626/cms/szablony/55969/pliki/choroby.docx

 

ZADANIE

Wykonaj plakat informacyjny „Jak chronić się przed chorobami wirusowymi”

Plakat będzie ostrzegał ludzi przed zagrożeniem.

 


 

26.03.2020r.


Temat:  Jak unikać niebezpiecznych sytuacji w naszym otoczeniu?

Witam was serdecznieJ                             

Dziś bardzo ważny temat!

Codziennie w waszym życiu zdarzają się sytuacje, które wymagają właściwego zachowania dla zapewnienia bezpieczeństwa swojego i swoich bliskich.

Dziś twoja praca polega na uważnym przeczytaniu teksu z podręcznika

 i wykonaniu wpisu w karcie pracy.

  • Przeczytaj fragment z podręcznika (str. 124.):  Zjawiska  pogodowe mogą stanowić zagrożenie.
  • Opowiedz mamie albo rodzeństwu jak należy się zachować w domu podczas burzy, jak należy zachować się podczas burzy poza domem.
  • Teraz uzupełnij na komputerze kartę pracy - Odpowiedź  Roztropnej Amelii .  Pisz na komputerze, nie drukuj.

 

 

  • Przeczytaj  fragment z podręcznika: Co nam grozi ze strony jadowitych zwierząt?
  • Porozmawiaj z mamą jak postępować po ukąszeniu pszczoły lub osy. 
  • Powtórz numery telefonów alarmowych
  • Teraz uzupełnij na komputerze kartę pracy - Odpowiedź   Co ma zrobić  Nierozważny Karol.

 

  • Przeczytaj  fragment z podręcznika:  Zatrucie grzybami może mieć tragiczne skutki.
  • Odpowiedz napytanie:  Jakie są objawy zatrucia grzybami?  Podaj przykład trującego, bardzo niebezpiecznego grzyba?
  • Powtórz numery telefonów alarmowych
  • Teraz uzupełnij na komputerze kartę pracy - Odpowiedź   Co zapamiętał z lekcji Marcin?

 

  • Przeczytaj  fragment z podręcznika: Wiele roślin powoduje zatrucia.
  • Porozmawiaj z mamą o trujących roślinach, opowiedz czym mogą zainteresować  dzieci, wywołać dziecięcą ciekawość
  • Zapytaj mamy, może takie rośliny znajdują się u ciebie w domu (przeprowadź dochodzenie)
  • Powtórz numery telefonów alarmowych
  • Teraz uzupełnij na komputerze kartę pracy – Odpowiedź:  Nie wszystko zdrowe co ładnie wygląda.

 

Uzupełnij dokładnie kartę pracy i wyślij na adres:

gładyszów.biologia1@wp.pl

Czekam na wasze prace.

Wykonajcie solidnie zadanie.  Pozdrawiam  J

 {file86593}


 




 

31.03.2020r.  Przyroda   klasa IV

 

Temat: Niebezpieczeństwa i pierwsza pomoc w domu

 

 

 

Wykonaj notatkę w zeszycie przepisując poniższe punkty. Korzystaj z podręcznika str 128-129)

 

 

 

  1. 1.      Niektóre rośliny hodowane w domu są silnie trujące lub silnie drażnią skórę.

 

(Podaj nazwy dwóch doniczkowych roślin trujących, możesz skorzystać z parecznika str. 128 i narysuj te rośliny)

 

 

 

 

 

 

 

  1. 2.       Niebezpieczne substancje w domu. (wykonaj rysunki w zeszycie, podpisz co oznaczają)

 

 

 

 

 

 

 

Porozmawiaj z rodzicami, podaj przykłady domowych środków chemicznych, gdzie spotkasz takie znaczki.

 

 Zapisz pod każdym znaczkiem przykład substancji ,którą masz w domu.

 

 

 

Przeczytaj dokładnie tekst z podręcznika str. 129 i wykonaj notatkę.

 

3. W jaki sposób należy udzielić pomocy w podanych sytuacjach.(przepisz do zeszytu lub wydrukuj)

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie domowe

 

Wyjaśnij, dlaczego znaki ostrzegawcze nie mogą mieć wyglądu, który przyciąga uwagę dzieci.

 

 

Zadanie możesz napisać na komputerze w programie Word i wyślij na nasz klasowy email- kto go już pamięta?  gladyszow.biologia1@wp.pl

 

Dokładnie wszystko opisz, wyrównaj tekst, użyj czcionki 12

 

Powodzenia!  :)