Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Kl. IV    Przyroda      07.05.2020r.

  • Przeczytaj tekst z podręcznika str. 138 – 142)
  • Wykonaj w zeszycie staranną notatkę i rysunki. Nie wysyłaj!


Temat: Co to jest krajobraz. Poznajemy formy terenu.


  1. Krajobraz – wygląd powierzchni Ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami:
  • ukształtowanie terenu
  • rodzaj powierzchni (skały, piasek)
  • wody (rzeki, jeziora, morza)
  • szata roślinna
  • występujące zwierzęta
  • wytwory działalności człowieka

Elementy krajobrazu dzielimy na naturalne i sztuczne (wytworzone przez człowieka), a także na żywe i nieożywione.

2.    Rodzaje krajobrazu:

  •  Naturalny (niezmieniony, składa się z elementów przyrody ożywionej i nieożywionej)
  •  Kulturowy (przekształcony przez człowieka):

a)    Rolniczy ( pola uprawne, łąki, pastwiska, wsie, zabudowa rolnicza)

b)    Przemysłowy (fabryki, kopalnie, magazyny)

c)    Miejski (ulice, osiedla, parki, bloki)

Zadanie dla ciebie!

Jaki krajobraz – naturalny czy kulturowy – przedstawiono na ilustracji str. 138? Odpowiedź uzasadnij.

 3.    Formy ukształtowania terenu:

  •  Wypukłe ( wzniesienia)
  •  Wklęsłe (zagłębienia, równiny)

 

 

 

Forma wypukła

 ( wykonaj w zeszycie rysunek wzniesienia i opisz go – sugeruj się rysunkiem z podręcznika str. 141)

 

Rodzaje wzniesień:

  •  Pagórki – do 50m wysokości
  •  Wzgórza – do 300m wysokości
  •  Góry – powyżej 300m wysokości

 

Forma wklęsła

( wykonaj w zeszycie rysunek zagłębienia i opisz go – sugeruj się rysunkiem z podręcznika str. 142)

Rodzaje wklęsłych form terenu:

  •  Doliny – podłużne zagłębienie, w którym często płynie rzeka
  •  Kotliny – zagłębienie otoczone wzniesieniami
  •  Równiny – rozległy, płaski obszar

 

W przyszłym tygodniu będzie kartkówka z tej lekcji – pojawi się na stronie szkoły o 10.00 i będzie dostępna do 10.30).  Proszę odesłać zaraz po wykonaniu. Proszę zapamiętać!

 

Zadanie

Korzystając z podręcznika (str. 143) wykonaj model wzniesienia i doliny. Na małych karteczkach wykonaj podpisy poszczególnych części tych form. Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij na adres gladyszow.biologia1@wp.pl



Przyroda  kl. IV   14.05.2020r.


TEST


Napisz notatkę w zeszycie. Obejrzyj ilustracje minerałów w podręczniku str. 144-145.

Nie wysyłaj notatki do oceny, ale pamiętaj żeby wykonać ją starannie. To będzie dobrze o tobie świadczyć.

Temat: Czy wszystkie skały są twarde?   Wody słodkie i wody słone.


1. Skała – zbudowana jest z minerałów, które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.

2. Podział skał:

  • Lite – minerały mocno do siebie przylegają, nie można rozkruszyć jej w dłoni, są bardzo twarde (granit, piaskowiec, wapń)
  • Zwięzłe – minerały słabo do siebie przylegają, można rozkruszyć ją w dłoni lub ugniatać (less, glina)
  • Luźne – okruchy minerałów nie przylegają do siebie, tak skała powstała z rozpadu skały litej (piasek, żwir)
3. Skały są podłożem, na którym powstaje gleba. Najważniejszą częścią gleby jest próchnica – zbudowana z obumarłych szczątków zwierząt.

 

Odnośnie tematu drugiego – Przeczytaj w podręczniku tekst na str. 147- 150.

 Na jego podstawie uzupełnij kartę pracy.

karta_pracy_wody_slodkie_i_wody_slone_kl_iv.docx

Wyślij ją do oceny. Powodzenia !

Pozdrawiam :)


 

Przyroda  kl. IV  21.05.2020r.

Proszę starannie przepisać notatkę do zeszytu. Zwróć uwagę na ilustracje w podręczniku (str. 151-158).

Wykonaj na ocenę dwa zadania i odeślij na naszego maila : gladyszow.biologia1@wp.pl.

Powodzenia, czekam na wasze prace :)

 

Temat: Krajobraz wczoraj i dziś. Obszary i obiekty chronione.

  1. Około 1000 lat temu lasy porastały większą część Polski.
  2. Otaczający nas krajobraz nieustannie się zmienia. Krajobrazy naturalne przekształcają się w kulturowe. Lasy są karczowane.
  3. Co wpłynęło na zmianę krajobrazu:
  • Uprawa ziemi (rozwój rolnictwa)
  • Budowa osad ludzkich (miasta, wsie)
  • Gwałtowny rozwój przemysłu
  • Budowa dróg, linii kolejowych, autostrad
  • Wyburzanie starych budynków
  • Budowa nowoczesnych osiedli mieszkaniowych
       4. Aby zachować pamięć po dawnych czasach:
  • Tworzy się skanseny
  • Stare fotografie
  • Pocztówki
  • Mapy

ZADANIE – wyślij do oceny na adres:     gladyszow.biologia1@wp.pl

Rozwiąż rebus. Wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła

 

 

Hasło …………………………………………………………………………………………………

        5. Formy ochrony przyrody:

  • Park narodowy (co najmniej 1000ha powierzchni)
  • Rezerwat przyrody
  • Park krajobrazowy
  • Pomnik przyrody ożywionej (np. stare drzewo)
  • Pomnik przyrody nieożywionej ( wielki głaz, wodospad, źródło)

ZADANIE

W Polsce znajdują się 23 Parki Narodowe. Położony najbliżej nas to Magurski Park Narodowy. Wyszukaj ciekawe informacje na jego temat, dowiedz się co jest symbolem parku, jaka jest charakterystyczna roślinność, zwierzęta. Swoją pracę możesz wzbogacić wykonując własnoręcznie rysunki. Pracę wykonaj w zeszycie. Zrób zdjęcie wyślij do oceny!


 

Przyroda  kl. IV  28.05.2020r.

Dzisiejszą notatkę wykonaj starannie i wyślij do oceny na adres: gladyszow.biologia1@wp.pl

Powodzenia :)

Temat: Poznajemy warunki życia w wodzie – w rzece.

Przepisz notatkę do zeszytu. Uzupełnij brakujące informacje korzystając z podręcznika (str. 162-165)

1. Warunki życia w wodzie:

  • Jest mniej ….. i światła
  • Tlen przenika do wody z ……
  • Trudno się ……., ponieważ woda stawia duży opór
  • Zwierzęta wodne mają …… kształt ciała, co ułatwia im pływanie
  • Ciało ryb pokryte jest …… i ……
  • Ryby poruszają się za pomocą …….
  • Rośliny wodne są ….. i bardzo …….
  • Organizmy unoszące się na wodzie tworzą ……
  • Ryby oddychają ……
  • Rośliny pobierają tlen …….
  • Zimą w rzekach i jeziorach woda …….co umożliwia przetrwanie żywym organizmom.
2. Na całej długości rzeki wyróżniamy trzy odcinki:
  • Bieg górny (od źródła)
  • Bieg środkowy
  • Bieg dolny (ujście do morza)

Wykonaj rysunek w zeszycie i podpisz biegi rzeki. Przerysuj do zeszytu tabelę lub wydrukuj i uzupełnij brakujące informacje. Korzystaj z podręcznika (str. 166 - 170)

 

 

 

Bieg górny

Bieg środkowy

Bieg dolny

Szerokość koryta

 

 

 

Szybkość płynącej

wody

 

 

 

Siła płynącej

wody

 

 

 

Pokrycie dna

 


 

 

Przykłady

zwierząt i roślin