Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

4.05.2020r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego – powtórzenie wiadomości.

  

  1. Przypomnij sobie poznane wiadomości o podmiocie i orzeczeniu.
  2. Przeczytaj z zeszytu informacje o przydawce, dopełnieniu i  okoliczniku.
  3. Dokonaj analizy zdań pojedynczych ( podkreśl podmiot i orzeczenie, narysuj wykres, zadaj pytania i określ części zdania):
  • Publiczność teatru greckiego żywo reagowała na grę aktorów.
  • Pochwałę i naganę manifestowano klaskaniem, tupaniem lub gwizdami. 
  • Wszyscy mieszkańcy wyruszali na wielogodzinną sztukę pod katedrę lub na plac targowy.
  1. Wykonaj ćwiczenie 7 str. 112 – zeszyt ćwiczeń cz. 2.
  2. Wykonaj ćwiczenie 7 str. 117 - zeszyt ćwiczeń cz. 2.

 

Praca domowa:

Przygotuj się do sprawdzianu z analizy zdania pojedynczego – przeczytaj z zeszytu wszystkie notatki dotyczące tego tematu. Jeśli chcesz poćwiczyć przed sprawdzianem, wykonaj pozostałe ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń.

Przeanalizuj zdania, które masz w zeszycie.

 

5. 04 2020r. Sprawdzian z analizy zdania pojedynczego – instrukcja.

- jutro od godziny 10:00 jest do pobrania sprawdzian, dokonujecie analizy zdań pojedynczych na swoich kartkach – rysując wykresy lub w Wordzie  - macie 45 minut.

- po 45 minutach sprawdzian zniknie ze strony szkoły.

- punktualnie o 10:45 wysyłacie do mnie na maila ( zdjęcie kartki, na której analizowałeś zdania lub załącznik jeśli pracowałeś w Wordzie lub innym programie).

- Proszę podejść za zadania poważnie! Nie odesłanie sprawdzianu lub odesłanie w późniejszym czasie skutkuje oceną ndst.

- Proszę nie kombinować i nie być nieuczciwym. Pamiętajcie, że uczycie się dla siebie.

Życzę powodzenia

Monika Pękala

Nauczyciel języka polskiego


 

05.05.2020

 

Sprawdzian


 

7.05.2020r.

Temat: Walcząc o wartości.

  • Rozszumiały się wierzby płaczące, str. 282.
  • Hej, chłopcy! Bagnet na broń! Str. 283

Posłuchaj pieśni:

https://www.youtube.com/watch?v=o-wadsd77tI

https://www.youtube.com/watch?v=s5sKYuRWPx0

 

  1. Znajdź w pieśniach fragmenty, które zawierają informacje na temat:

- codzienności ludzi walczących w partyzantce,

- cech partyzantów,

- roli, jaką przyroda odgrywa w życiu partyzantów. 

Swoje spostrzeżenia i wnioski zapisz w formie schematu:

Codzienność partyzanta        Cechy partyzanta            Rola przyrody

  •                                            *                                       *                                                   
  •                                            *                                       *                                            
  •                                            *                                       * 
  •                                            *                                       *
  1. Jak myślisz, w jakim celu powstały pieśni żołnierskie lub partyzanckie?

 

  1. Kiedy i w jakich sytuacjach śpiewano te pieśni?
  2. Kto był nadawcą, a kto – odbiorcą takich utworów?

 

 

Praca domowa:

Poszukaj informacji o obronie Westerplatte i sporządź krótką notatkę.

 


8.05.2020r.

Temat: „A lato było piękne tego roku...” – uroda świata i tragizm bohaterów w wierszu K.I. Gałczyńskiego Pieśń o żołnierzach z Westerplatte.

 

  1. Odczytaj wiersz ze str. 285.
  2. Zdania w nawiasach bezpośrednio informują czytelnika………………….  o……………………………………………………………………………

Zdania w nawiasach pośrednio mówią o………………………………….. .......................................................................................................................

       Czym różni się wiersz od tekstu historycznego pod względem przekazu informacji?

        3. Wypisz w kołach wyrazy i zwroty z wiersza wyrażające pozytywne i negatywne nastroje.

Obrazy w wierszu zostały zestawione na zasadzie kontrastu ( przeciwieństw).

4. Spróbuj wyjaśnić przenośne znaczenie zacytowanych fragmentów.

„wypełniły się dni”………………………………………………………..

„prosto do nieba czwórkami szli”…………………………………………………

„gdy wiatr zimny będzie dął (...)/ w środek Warszawy spłyniemy w dół”…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….,„staliśmy jak mur, gwiżdżąc na szwabską……………………………………… armatę”……………………………………………………………………………

 

Praca domowa:

Narysuj ilustrację – „Pamiętajmy o obrońcach Ojczyzny!” (rysunek opatrz hasłem skierowanym do współczesnej młodzieży).