4.05.2020r.
Temat: Analiza zdania pojedynczego – powtórzenie wiadomości.
- Przypomnij sobie poznane wiadomości o podmiocie i orzeczeniu.
- Przeczytaj z zeszytu informacje o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku.
- Dokonaj analizy zdań pojedynczych ( podkreśl podmiot i orzeczenie, narysuj wykres, zadaj pytania i określ części zdania):
- Publiczność teatru greckiego żywo reagowała na grę aktorów.
- Pochwałę i naganę manifestowano klaskaniem, tupaniem lub gwizdami.
- Wszyscy mieszkańcy wyruszali na wielogodzinną sztukę pod katedrę lub na plac targowy.
- Wykonaj ćwiczenie 7 str. 112 – zeszyt ćwiczeń cz. 2.
- Wykonaj ćwiczenie 7 str. 117 - zeszyt ćwiczeń cz. 2.
Praca domowa:
Przygotuj się do sprawdzianu z analizy zdania pojedynczego – przeczytaj z zeszytu wszystkie notatki dotyczące tego tematu. Jeśli chcesz poćwiczyć przed sprawdzianem, wykonaj pozostałe ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń.
Przeanalizuj zdania, które masz w zeszycie.
5. 04 2020r. Sprawdzian z analizy zdania pojedynczego – instrukcja.
- jutro od godziny 10:00 jest do pobrania sprawdzian, dokonujecie analizy zdań pojedynczych na swoich kartkach – rysując wykresy lub w Wordzie - macie 45 minut.
- po 45 minutach sprawdzian zniknie ze strony szkoły.
- punktualnie o 10:45 wysyłacie do mnie na maila ( zdjęcie kartki, na której analizowałeś zdania lub załącznik jeśli pracowałeś w Wordzie lub innym programie).
- Proszę podejść za zadania poważnie! Nie odesłanie sprawdzianu lub odesłanie w późniejszym czasie skutkuje oceną ndst.
- Proszę nie kombinować i nie być nieuczciwym. Pamiętajcie, że uczycie się dla siebie.
Życzę powodzenia
Monika Pękala
Nauczyciel języka polskiego
05.05.2020
Sprawdzian
7.05.2020r.
Temat: Walcząc o wartości.
- Rozszumiały się wierzby płaczące, str. 282.
- Hej, chłopcy! Bagnet na broń! Str. 283
Posłuchaj pieśni:
https://www.youtube.com/watch?v=o-wadsd77tI
https://www.youtube.com/watch?v=s5sKYuRWPx0
- Znajdź w pieśniach fragmenty, które zawierają informacje na temat:
- codzienności ludzi walczących w partyzantce,
- cech partyzantów,
- roli, jaką przyroda odgrywa w życiu partyzantów.
Swoje spostrzeżenia i wnioski zapisz w formie schematu:
Codzienność partyzanta Cechy partyzanta Rola przyrody
- * *
- * *
- * *
- * *
- Jak myślisz, w jakim celu powstały pieśni żołnierskie lub partyzanckie?
- Kiedy i w jakich sytuacjach śpiewano te pieśni?
- Kto był nadawcą, a kto – odbiorcą takich utworów?
Praca domowa:
Poszukaj informacji o obronie Westerplatte i sporządź krótką notatkę.
8.05.2020r.
Temat: „A lato było piękne tego roku...” – uroda świata i tragizm bohaterów w wierszu K.I. Gałczyńskiego Pieśń o żołnierzach z Westerplatte.
- Odczytaj wiersz ze str. 285.
- Zdania w nawiasach bezpośrednio informują czytelnika…………………. o……………………………………………………………………………
Zdania w nawiasach pośrednio mówią o………………………………….. .......................................................................................................................
Czym różni się wiersz od tekstu historycznego pod względem przekazu informacji?
3. Wypisz w kołach wyrazy i zwroty z wiersza wyrażające pozytywne i negatywne nastroje.
Obrazy w wierszu zostały zestawione na zasadzie kontrastu ( przeciwieństw).
4. Spróbuj wyjaśnić przenośne znaczenie zacytowanych fragmentów.
„wypełniły się dni”………………………………………………………..
„prosto do nieba czwórkami szli”…………………………………………………
„gdy wiatr zimny będzie dął (...)/ w środek Warszawy spłyniemy w dół”…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….,„staliśmy jak mur, gwiżdżąc na szwabską……………………………………… armatę”……………………………………………………………………………
Praca domowa:
Narysuj ilustrację – „Pamiętajmy o obrońcach Ojczyzny!” (rysunek opatrz hasłem skierowanym do współczesnej młodzieży).