21.04.2020r.
Temat: Bohaterowie nauki. Władysław Broniewski „ Kopernik”.
Małe z w nawiasie oznacza, ze należy wpisać do zeszytu (z)
- Wykonaj polecenie 1 - ustnie
- Cechy, którymi prawdopodobnie wyróżniał się Kopernik( z ):
-
-
-
-
-
3. Odczytaj wiersz ze str. 259.
4. Kto jest bohaterem wiersza?
5. Uzupełnij w zeszycie schemat. Co robi bohater? Co czuje? Co się z nim dzieje?
Noc…………….………..Świt…………………….Dzień…………………..
6. Napisz, jakie przenośne znaczenie może mieć fragment wiersza ?(z)
„ Sam przeciw gwiazdom! Odwagi potrzeba
temu, kto wnika w krążące miriady
światów i myślą je mierzy z daleka …”
7. Polecenie 5 i 6 wykonaj ustnie
8. Polecenie 7 (z)
Praca domowa:
Czy odkrycia naukowe wymagają odwagi?
W formie wypowiedzi z argumentacją, przedstaw swoje stanowisko (twoje zdanie powinno być poparte konkretnymi, prawdziwymi argumentami – korzystaj z dostępnych źródeł informacji). Pamiętaj o trójczłonowej budowie tekstu oraz akapitach. Twoja praca powinna liczyć minimum 150 słów - prace należy do mnie odesłać do piątku.
23.04.2020r.
Temat: Przydawka i sposoby jej wyrażania.
1. Wklej lub przepisz do zeszytu.
2. Wykonaj zadanie 2 str. 262 - ustnie
- Wykonaj ćwiczenie 4,5 i 6 w zeszycie.
Praca domowa
Wykonaj ćw. 5, 6, 7 ze str. 111-112 (zeszyt ćwiczeń cz. 2).
24.04.2020r.
Temat: Ćwiczenia interpunkcyjne.
Pracując z Wami już prawie rok, zauważam, że większość z Was ma problemy ze stosowaniem przecinków. Wielokrotnie, sprawdzając wasze prace pisemne, zauważyłam, ze nie wiecie, gdzie postawić przecinek – nie stawiacie go wcale lub stawiacie w złym miejscu. Mieliśmy już lekcje o przecinkach. Poznaliście wtedy zasady dotyczące ich stawiania.
Dla nieobecnych wówczas przesyłam notatkę, pozostali powinni mieć ją wklejoną w zeszycie.
Proszę zapoznać się z notatką i przyswoić tę wiedzę.
- Wykonaj karty pracy.
- „Poemat o przecinkach” pomoże ci zapamiętać, przed którymi wyrazami stawiamy przecinek – naucz się go.
- Dla chętnych:
- wykonaj testy on-line i sprawdź siebie
https://polszczyzna.pl/quiz-interpunkcyjny/
https://tekstowni.pl/quiz-przecinek/
Powodzenia :)
Temat: Gdzie i kiedy stawiamy przecinek? Zasady interpunkcyjne.
PRZECINEK
- jego podst. funkcją jest rozdzielanie wyrazów i grup wyrazów w zdaniu.
- przecinek sygnalizuje przerwę w mówieniu.
Kiedy stawiamy przecinek?
- Aby oddzielić zdanie podrzędne (określające) od zdania nadrzędnego przed spójnikami, zaimkami i partykułami:
aby, aż, bo, by, byle, chociaż, choćby, co, czy, dlaczego, gdyż, gdzie, gdziekolwiek, ile, iż, jeśli, kiedy, kto, który, mimo że, na co, odkąd, o ile, podczas gdy, póki, skąd, tym bardziej że, w miarę jak, w razie gdyby, zanim, zwłaszcza jeżeli, że, żeby.
Zobaczymy, kto wygra mecz.
Wyszedł na spacer, żeby zapalić papierosa.
- Przed imiesłowem zakończonym na -ąc, -łszy, -wszy.
Zjadłszy śniadanie, wyszedł do szkoły.
Śpiewając, poszła do przyjaciółki.
- W zdaniach współrzędnych przed spójnikami przeciwstawnymi, np. a, ale, jednak, jedynie, lecz, natomiast, przecież, raczej, tylko, tylko że, tymczasem, zaś, za to.
Ja cię kocham, a ty śpisz.
Chciałabym, ale się boję.
- Przed zdaniem nadrzędnym, a po zdaniu podrzędnym, kiedy część podrzędna ze spójnikiem albo zaimkiem rozpoczyna zdanie złożone, np.
Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.
- Przed spójnikami wynikowymi, np. więc, dlatego, zatem, wobec tego, wskutek tego, i (= więc)
Miałam gorączkę, dlatego poszłam do lekarza.
Odrobiłem lekcje, więc mogłem się pobawić.
- Przed spójnikami synonimicznymi (wyjaśniającymi), np. czyli, to jest, to znaczy, innymi słowy:
Dotarła najszybciej, czyli poszła pierwsza.
- Przed powtórzonym spójnikiem (jeśli pełni taką samą funkcję), np.
Albo weźmiesz się w garść, albo wychodzimy stąd.
Ani nie mam na to czasu, ani ochoty.
- Przed wyrażeniami, które mają charakter dopowiedzenia - chyba, ewentualnie, na przykład, nawet, prawdopodobnie, przynajmniej, raczej, taki jak:
W zoo było dużo zwierząt, na przykład hipopotamy i słonie.
Zobaczyłam walizkę, taką jak nasza.
- Przed wyrazami i wyrażeniami powtarzanymi:
Kasia jest bardzo, bardzo chuda.
Wypiłbym dużo, dużo coli.
- Oddzielając wyrazy i wyrażenia występujące w wołaczu:
Aniu, sprzątnij ze stołu.
Nie kłóć się ze mną, Karolu.
- Oddzielając w zdaniu wtrącenia:
Wiele psów, na przykład Kama, Azor i Diana, miało problem z agresją.
Za rok, być może, wyjadę do Kanady.
- Oddzielając zdanie podrzędne, które jest wplecione w część nadrzędną:
Wszystko, czego się dotychczas nauczyłam, zawdzięczam tobie.
- Po wyrazach wyrażających okrzyk, wykrzyknienie: ach, hej, o, ho, oj, halo:
Halo, o co chodzi?
Oj, jak mnie boli noga.
Ej, ty!
Kiedy nie stawiamy przecinka?
- Przed spójnikami łącznymi: i, oraz, tudzież i rozłącznymi: lub, albo, bądź, czy, np.:
Siedzę w pokoju i słucham muzyki.
- Przed porównaniami wprowadzanymi przez wyrazy: jak, jakby, niż, niby.
Była piękna niczym poranek.
Wyjątek:
- Stawiamy przecinek przed wyrazami: jak, jakby, niż, niby i tym podobne w zdaniach złożonych porównawczych. np.
Napisz to wypracowanie tak, jak umiesz.
Łatwiej to napisać, niż powiedzieć.
- Przed powtórzonym spójnikiem i zaimkiem względnym upodrzędniającym, poprzedzonym spójnikiem łącznym lub rozłącznym, np. i że, albo że, i jak , np.
Byłam pewna, że przyjedzie albo że przynajmniej zadzwoni.
- Przed spójnikiem w połączeniach z partykułą, spójnikiem i przysłówkiem. Przecinek stawiamy przed całym wyrażeniem, np.
chyba że, jak gdyby, mimo że, pomimo to, tym bardziej że, właśnie gdy, podobnie jak, tak aby, tak by, tak jakby, taki sam jak, tam skąd, teraz gdy, tym bardziej że, w miarę jak, wtedy gdy, z chwilą gdy
Musisz mówić wolno, tak aby wszyscy cię zrozumieli.
Wyjątek: Jeśli akcent pada na partykułę, spójnik lub wyrażenie przyimkowe, wtedy rozdzielamy je przecinkiem.
Musisz pisać tak, aby wszyscy cię rozczytali.