FIZYKA KLASA 8 05.05.2020
Dzisiaj zaczynamy nowy dział. A więc do dzieła!!!
DZIAŁ 12: OPTYKA, CZYLI NAUKA O ŚWIETLE.
LEKCJA 48
TEMAT: Źródła światła. Powstawanie cienia.
CELE LEKCJI: nauczysz się
- wymieniać i rozróżniać naturalne i sztuczne źródła światła,
- odróżniać punktowe i niepunktowe źródła światła,
- wyjaśniać powstawanie cienia i półcienia.
1. Podręcznik strona 171 do 175 przeczytać i nauczyć się.
2. Jeżeli ci się uda to skorzystaj z epodręcznika https://epodreczniki.pl/a/zrodla-swiatla-i-jego-predkosc-zjawisko-powstawania-cienia-i-polcienia/DZIkLS9s1
a) przeczytaj teksty
b) obejrzyj 2 filmy,
c) wykonaj ćwiczenie 1,2,3,4,
3.Podręcznik strona 175 – przepisz i naucz się,,Podsumowanie”.
ZADANIE DOMOWE:
1) Podręcznik strona 176 zadanie 1 i doświadczenie1
( W ZESZYCIE ZAPISUJCIE TO CO JEST PODKREŚLONE)
Przyślij zdjęcie tych zadań gotowe do odczytu( kartka pionowo, abym nie musiała ich obracać i zdjęcia powinny być w załączniku).
UWAGA!!!Napisz „Fizyka 8, imię, nazwisko, numer w dzienniku”.
2) W KAŻDY PONIEDZIAŁEK NA TVP SPORT SĄ LEKCJE FIZYKI O GODZINIE 12.00 i POWTÓRKA O GODZINIE 16.30. PLAN LEKCJI JEST DOSTĘPNY NA szkolaztvp.pl. WSZYSTKIE LEKCJE SĄ DOSTEPNE NA vod.tvp.pl
3) ODSYŁAJCIE ZADANIA SYSTEMATYCZNIE TAM, GDZIE WYSYŁACIE CHEMIĘ, BIOLOGIĘ I GEOGRAFIĘ!!!
TERMIN: 06.05.2020
Miłej pracy!!! Pozdrawiam Barbara Grzegorzek
FIZYKA KLASA 8 12.05.2020
LEKCJA 49
TEMAT: Odbicie światła. Obrazy otrzymywane w zwierciadle płaskim.
CELE LEKCJI: nauczysz się
-podawać definicje kąta padania i kąta odbicia oraz przytaczać prawo odbicia światła,
- konstruować obrazy w zwierciadle płaskim i podawać definicję obrazu pozornego.
1) Idź do łazienki, stań przed lustrem i połóż swoją dłoń na prawym policzku. Na którym policzku ma dłoń twój obraz w lustrze? Mrugnij lewym okiem do lusterka. Którym okiem mruga twoje odbicie?
UWAGA: TO, CO PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE.
2) Obejrzyj film:
https://www.youtube.com/watch?v=pWYfPiYWVO8
2) Podręcznik strona 177 do 183 przeczytaj.
3) Jeśli dasz radę to skorzystaj z epodrecznika:,, JAK PORUSZA SIĘ ŚWIATŁO?”
https://epodreczniki.pl/a/jak-porusza-sie-swiatlo/DqaEMvNxQ
a) przeczytaj punkt 1 i wykonaj obserwację 1,
b) przeczytaj punkt 3 i wykonaj polecenie 2, przerysuj żółty rysunek i przepisz na kolorowo,, Ważne”,
c) rozwiąż na komputerze zadanie 1,2,3,4,5.
4) Podręcznik strona 178 przepisz,, Prawo odbicia” i przerysuj rysunek,, a”.
5) Podręcznik strona 189 i 183 – przepisz i naucz się,, Podsumowanie”.
6) Podręcznik strona 183 zadanie 1, 2 – zapisz w zeszycie.
ZADANIE DODATKOWE:
Podręcznik strona 189 zadanie 1 ( wykonaj peryskop i przyślij zdjęcie, a po powrocie do szkoły przynieś go na lekcje).
DZISIAJ NIC NIE PRZYSYŁAJ!!!
SERDECZNIE POZDRAWIAM!!! Barbara Grzegorzek.
FIZYKA KLASA 8 19.05.2020
LEKCJA 50
TEMAT: OTRZYMYWANIE OBRAZÓW W ZWIERCIADŁACH KULISTYCH.
CELE LEKCJI: nauczysz się podawać definicję, zwierciadła kulistego wklęsłego i wypukłego oraz podstawowych parametrów zwierciadła takich jak oś optyczna, promień, ognisko i ogniskowa oraz wymieniać zastosowania zwierciadła kulistego wklęsłego i wypukłego, opisywać i konstruować obrazy powstające w zwierciadłach kulistych.
(UWAGA: TO, CO JEST PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE,)
1) Doświadczenie: zobacz swój obraz w wypukłej i wklęsłej części wypolerowanej łyżki lub chochli oraz w bombce choinkowej.
Wynik: Wypolerowaną powierzchnię łyżki lub chochli możemy traktować jak powierzchnię zwierciadła kulistego, wklęsłego lub wypukłego. W wypukłej części chochli, łyżki lub bombki choinkowej można zobaczyć obraz pozorny, prosty i pomniejszony. We wklęsłej części łyżki lub chochli otrzymamy:
-obraz rzeczywisty, odwrócony, powiększony, gdy przedmiot jest umieszczony daleko od naszych oczu, czyli między ogniskiem zwierciadła, a środkiem krzywizny,
- obraz pozorny, prosty, powiększony, gdy przedmiot jest umieszczony blisko naszych oczu, czyli miedzy ogniskiem, a środkiem czaszy zwierciadła.
1) Podręcznik strona 184 do 187 przeczytaj.
2) Obejrzyj dwa filmy o różnych zwierciadłach i o tym jak się konstruuje obrazy powstające w zwierciadłach. Te wiadomości wykorzystasz podczas wykonywania zadania domowego.
https://www.youtube.com/watch?v=imtdDMTS0cQ
https://www.youtube.com/watch?v=u-reinbibYk
3.Jeśli dasz radę zaloguj się do epodręcznika:,, Ognisko i ogniskowa zwierciadła…” https://epodreczniki.pl/a/ognisko-i-ogniskowa-zwierciadla-wkleslego-konstrukcja-obrazow-wytworzonych-przez-zwierciadla-wklesle/D11l4QZ2B
4. Podręcznik strona 187 – przepisz i naucz się ,, Podsumowanie”.
ZADANIE DOMOWE:
1) Napisz, gdzie znalazły zastosowanie zwierciadła kuliste wklęsłe i wypukłe.
2) Na 2 kartkach z bloku rysunkowego lub technicznego wykonaj konstrukcje obrazu przedmiotu ( patrz rysunki w podręczniku na stronie 186). TERMIN 20.05.2020
SERDECZNIE POZDRAWIAM!!!MIŁEJ PRACY!!! :):):):):):) Barbara Grzegorzek.
FIZYKA KLASA 8 26.05.2020.
LEKCJA 51
TEMAT: ZAŁAMANIE ŚWIATŁA NA GRANICY DWÓCH OŚRODKÓW.
CELE LEKCJI: nauczysz się podawać definicję zjawiska załamania światła i wymieniać przyczyny jego powstawania.
1) Podręcznik strona 189 do 191 przeczytaj.
( UWAGA : TO CO JEST PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE).
2) Doświadczenia (wykonaj, a wynik zapisz w zeszycie):
a) W szerokim słoiku lub szklanej misce z wodą zanurzamy ołówek lub łyżkę. Gdy spojrzymy z boku to mamy wrażenie jakby te przedmioty były złamane.
b) Na dnie nieprzeźroczystego kubka kładziemy monetę, a następnie ustawiamy się tak, by patrząc, nie widzieć dna. Jeśli będziemy powoli napełniać naczynie wodą, to w pewnej chwili zobaczymy monetę leżącą na dnie. Oświetlona moneta rozprasza padające na nią światło, a promienie światła, które się od niej odbijają przy przejściu z wody do powietrza zmieniają swój kierunek i część tych załamanych promieni dociera do naszych oczu.
2. Obejrzyj krótkie filmiki o załamaniu światła: https://www.youtube.com/watch?v=rICMllbpDfs
https://www.youtube.com/watch?v=1YTyAjftxec
https://www.youtube.com/watch?v=wqIE60vgmus
https://www.youtube.com/watch?v=AYnycJYGykY
Zachęcam cię do wykonania tych doświadczeń. Nagraj filmik lub zrób zdjęcie i przyślij!!!
3) Zachęcam też do skorzystania z materiałów zawartych w punkcie 1 i 2 na:
https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/D1DXPcXAc/64aMHFs8
ZADANIE DOMOWE:
1) Podręcznik strona 191 - przepisz,, Podsumowanie” i zapamiętaj.
2) Podręcznik strona 192 zadanie 1 i 2.
DLA CHĘTNYCH: Podręcznik strona 192 zadanie 5 i 6.
Przyślij zdjęcia tych zadań, jako załącznik. UWAGA:Jako temat napisz: FIZYKA 8, IMIĘ NAZWISKO, NUMER W DZIENNIKU. PROSZĘ O ODSYŁANIE ZADAŃ!!!
TERMIN WYKONANIA: 27.05.2020
SERDECZNIE POZDRAWIAM!!! :) :) :) :) Barbara Grzegorzek.