Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

FIZYKA KLASA 8                                                                                                                                      05.05.2020

Dzisiaj zaczynamy nowy dział. A więc do dzieła!!!

DZIAŁ 12: OPTYKA, CZYLI NAUKA O ŚWIETLE.

LEKCJA 48                                                                                                                                

TEMAT: Źródła światła. Powstawanie cienia.

CELE LEKCJI: nauczysz się

- wymieniać i rozróżniać naturalne i sztuczne źródła światła,

- odróżniać punktowe i niepunktowe źródła światła,

- wyjaśniać powstawanie cienia i półcienia.

1. Podręcznik strona 171 do 175 przeczytać i nauczyć się.

2. Jeżeli ci się uda to skorzystaj z epodręcznika         https://epodreczniki.pl/a/zrodla-swiatla-i-jego-predkosc-zjawisko-powstawania-cienia-i-polcienia/DZIkLS9s1

a) przeczytaj teksty

b) obejrzyj 2 filmy,

c) wykonaj ćwiczenie 1,2,3,4,

3.Podręcznik strona 175 – przepisz i naucz się,,Podsumowanie”.

ZADANIE DOMOWE:

1)     Podręcznik strona 176 zadanie 1 i doświadczenie1

 ( W ZESZYCIE ZAPISUJCIE TO CO JEST PODKREŚLONE)

Przyślij zdjęcie tych zadań gotowe do odczytu( kartka pionowo, abym nie musiała ich obracać i zdjęcia powinny być w załączniku).

UWAGA!!!Napisz Fizyka 8, imię, nazwisko, numer w dzienniku”.

2) W KAŻDY PONIEDZIAŁEK NA TVP SPORT SĄ LEKCJE FIZYKI O GODZINIE 12.00 i POWTÓRKA O GODZINIE 16.30. PLAN LEKCJI JEST DOSTĘPNY NA szkolaztvp.pl. WSZYSTKIE LEKCJE SĄ DOSTEPNE NA vod.tvp.pl

3) ODSYŁAJCIE ZADANIA SYSTEMATYCZNIE TAM, GDZIE WYSYŁACIE CHEMIĘ, BIOLOGIĘ I GEOGRAFIĘ!!!

TERMIN: 06.05.2020

Miłej pracy!!! Pozdrawiam UśmiechUśmiechUśmiechUśmiechUśmiechUśmiechBarbara Grzegorzek


 

 

FIZYKA KLASA 8                                                                                                 12.05.2020

 

LEKCJA 49                                                                                                 

 

TEMAT: Odbicie światła. Obrazy otrzymywane w zwierciadle płaskim.

 

CELE LEKCJI: nauczysz się

 

-podawać definicje kąta padania i kąta odbicia oraz przytaczać prawo odbicia światła,

 

- konstruować obrazy w zwierciadle płaskim i podawać definicję obrazu pozornego.

 

1) Idź do łazienki, stań przed lustrem i połóż swoją dłoń na prawym policzku. Na którym policzku ma dłoń twój obraz w lustrze? Mrugnij lewym okiem do lusterka. Którym okiem mruga twoje odbicie?

 

UWAGA: TO, CO PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE.

 

2) Obejrzyj film:

 

https://www.youtube.com/watch?v=pWYfPiYWVO8

 

2) Podręcznik strona 177 do 183 przeczytaj.

 

3) Jeśli dasz radę to skorzystaj z epodrecznika:,, JAK PORUSZA SIĘ ŚWIATŁO?”

 

 https://epodreczniki.pl/a/jak-porusza-sie-swiatlo/DqaEMvNxQ

 

a)     przeczytaj punkt 1 i wykonaj obserwację 1,

 

b)     przeczytaj punkt 3 i wykonaj polecenie 2, przerysuj żółty rysunek i przepisz na kolorowo,, Ważne”,

 

c)     rozwiąż na komputerze zadanie 1,2,3,4,5.

 

4) Podręcznik strona 178 przepisz,, Prawo odbicia” i przerysuj rysunek,, a”.

 

5) Podręcznik strona 189 i 183 – przepisz i naucz się,, Podsumowanie”.

 

6) Podręcznik strona 183 zadanie 1, 2 – zapisz w zeszycie.

 

 

 

ZADANIE DODATKOWE:

 

Podręcznik strona 189 zadanie 1 ( wykonaj peryskop i przyślij zdjęcie, a po powrocie do szkoły przynieś go na lekcje).

 

DZISIAJ NIC NIE PRZYSYŁAJ!!!

 

 

 

  SERDECZNIE POZDRAWIAM!!! UśmiechUśmiechUśmiechUśmiechBarbara Grzegorzek.

 



 

FIZYKA KLASA 8                                                                                     19.05.2020

 

LEKCJA 50

 

TEMAT: OTRZYMYWANIE OBRAZÓW W ZWIERCIADŁACH KULISTYCH.

 

CELE LEKCJI: nauczysz się podawać definicję, zwierciadła kulistego wklęsłego i wypukłego oraz podstawowych parametrów zwierciadła takich jak oś optyczna, promień, ognisko i ogniskowa oraz wymieniać zastosowania zwierciadła kulistego wklęsłego i wypukłego, opisywać i konstruować obrazy powstające w zwierciadłach kulistych.

 

(UWAGA: TO, CO JEST PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE,)

 

1) Doświadczenie: zobacz swój obraz w wypukłej i wklęsłej części wypolerowanej łyżki lub chochli oraz w bombce choinkowej.

 

Wynik: Wypolerowaną powierzchnię łyżki lub chochli możemy traktować jak powierzchnię zwierciadła kulistego, wklęsłego lub wypukłego. W wypukłej części chochli, łyżki lub bombki choinkowej można zobaczyć obraz pozorny, prosty i pomniejszony. We wklęsłej części łyżki lub chochli otrzymamy:

 

-obraz rzeczywisty, odwrócony, powiększony, gdy przedmiot jest umieszczony daleko od naszych oczu, czyli między ogniskiem zwierciadła, a środkiem krzywizny,

 

- obraz pozorny, prosty, powiększony, gdy przedmiot jest umieszczony blisko naszych oczu, czyli miedzy ogniskiem, a środkiem czaszy zwierciadła.

 

1) Podręcznik strona 184 do 187 przeczytaj.

 

2) Obejrzyj dwa filmy o różnych zwierciadłach i o tym jak się konstruuje obrazy powstające w zwierciadłach. Te wiadomości wykorzystasz podczas wykonywania zadania domowego.

 

https://www.youtube.com/watch?v=imtdDMTS0cQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=u-reinbibYk

 

3.Jeśli dasz radę zaloguj się do epodręcznika:,, Ognisko i ogniskowa zwierciadła…” https://epodreczniki.pl/a/ognisko-i-ogniskowa-zwierciadla-wkleslego-konstrukcja-obrazow-wytworzonych-przez-zwierciadla-wklesle/D11l4QZ2B

 

4. Podręcznik strona 187 – przepisz i naucz się ,, Podsumowanie”.

 

ZADANIE DOMOWE:

 

1) Napisz, gdzie znalazły zastosowanie zwierciadła kuliste wklęsłe i wypukłe.

 

2) Na 2 kartkach z bloku rysunkowego lub technicznego wykonaj konstrukcje obrazu przedmiotu ( patrz rysunki w podręczniku na stronie 186).           TERMIN 20.05.2020   

 

SERDECZNIE POZDRAWIAM!!!MIŁEJ PRACY!!! :):):):):):) Barbara Grzegorzek.

 



 

FIZYKA KLASA 8                                                                                     26.05.2020.

 

LEKCJA 51                                                              

 

TEMAT: ZAŁAMANIE ŚWIATŁA NA GRANICY DWÓCH OŚRODKÓW.

 

CELE LEKCJI: nauczysz się podawać definicję zjawiska załamania światła i wymieniać przyczyny jego powstawania.

 

1)     Podręcznik strona 189 do 191 przeczytaj.

 

( UWAGA : TO CO JEST PODKREŚLONE ZAPISZ W ZESZYCIE).

 

2) Doświadczenia (wykonaj, a wynik zapisz w zeszycie):

 

a) W szerokim słoiku lub szklanej misce z wodą zanurzamy ołówek lub łyżkę. Gdy spojrzymy z boku to mamy wrażenie jakby te przedmioty były złamane.

 

b) Na dnie nieprzeźroczystego kubka kładziemy monetę, a następnie ustawiamy się tak, by patrząc, nie widzieć dna. Jeśli będziemy powoli napełniać naczynie wodą, to w pewnej chwili zobaczymy monetę leżącą na dnie. Oświetlona moneta rozprasza padające na nią światło, a promienie światła, które się od niej odbijają przy przejściu z wody do powietrza zmieniają swój kierunek i część tych załamanych promieni dociera do naszych oczu.

 

2. Obejrzyj krótkie filmiki o załamaniu światła: https://www.youtube.com/watch?v=rICMllbpDfs

 

https://www.youtube.com/watch?v=1YTyAjftxec

 

https://www.youtube.com/watch?v=wqIE60vgmus

 

https://www.youtube.com/watch?v=AYnycJYGykY

 

Zachęcam cię do wykonania tych doświadczeń. Nagraj filmik lub zrób zdjęcie i przyślij!!!

 

3) Zachęcam też do skorzystania z materiałów zawartych w punkcie 1 i 2 na:

 

https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/D1DXPcXAc/64aMHFs8

 

ZADANIE DOMOWE:

 

1) Podręcznik strona 191 - przepisz,, Podsumowanie” i zapamiętaj.

 

2) Podręcznik strona 192 zadanie 1 i 2.

 

DLA CHĘTNYCH: Podręcznik strona 192 zadanie 5 i 6.

 

Przyślij zdjęcia tych zadań, jako załącznik. UWAGA:Jako temat napisz: FIZYKA 8, IMIĘ NAZWISKO, NUMER W DZIENNIKU. PROSZĘ O ODSYŁANIE ZADAŃ!!!

 

TERMIN WYKONANIA: 27.05.2020       

 

SERDECZNIE POZDRAWIAM!!! :) :) :) :)  Barbara Grzegorzek.