13.03.2020
przeczytać z podręcznika:
* fragmenty Pana Tadeusza Adama Mickiewicza: Polowanie, Koncert Wojskiego
* Stanisław Lem Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła
* Dorota Terakowska Córka Czarownic (fragmenty)
17.03.2019r. (wtorek)
Temat: Ćwiczenia utrwalające znajomość pisowni wyrazów z ó i u .
Bardzo proszę o wykonanie poniższych ćwiczeń
- Wstaw odpowiednią literę: h lub ch.
BABCIA
Moja kochana babcia ma złote ręce, bo mie wszystko świetnie zrobić. Jak za dotknięciem czarodziejskiej rżdżki znajdje dla mnie czas. Bawi się ze mną w berka i w chowanego, gra w klasy i w warcaby. czy mnie, w jaki sposb przyszyć gzik i jak gotować bdyń. Nie obiecje mi grszek na wierzbie. Jestem jeszcze małym dzieckiem i nie gotję rosoł, nie pjdę w Himalaje, nie przeczytam zbyt grbej książki.
Kiedy jest mi smtno i źle, bo grnt pali mi się pod nogami, to od raz do niej biegnę. Moja babcia ma wielkie serdszko, ciepltkie ręce i potrafi ze mną rozmawiać przez dłgie godziny jak rwny z rwnym. Spokojnie, bez zmrżenia oka pomoże mi w ważnych rzeczach, bo zawsze ma oczy i szy otwarte. Wysłcha mnie i pozna moje sekrety, bo na nią mogę liczyć w każdej sytacji.
Siwiteńka moja bableńka ma farbowane włosy, rmiane policzki i piękny śmiech. Jest miltka i chyliłaby mi nieba. Z nią mogę gry przenosić, bo moja babcia jest dobra na wszystko. Jest jak mid, jak dobry przyjaciel, ktrem można zafać, jak drga mamsia.
2.Przypomnij sobie zasady ortograficzne dotyczące pisowni u i ó albo poszukaj ich
w słowniku ortograficznym. Ułóż regułę odnoszącą się do poszczególnych zestawów słów
i zapisz ja w zeszycie wraz z poniższymi przykładami.
zestaw 1: stół, kółko, wróg, lód, pióro, przyjaciół, wrócić, skrócić
zestaw 2: kwiatów, kolczyków, Kraków, klasówka, siatkówka, Nowakówna
zestaw 3: upał, usta, ucho, uwaga, kotu, psu, piecu, sklepu, miodu
zestaw 4: maluje, wariuje, wyskakuje, marnuje, obiecuje, opisuje
zestaw 5: piegus, opiekunka, rysunek, postura, mamusia, tatuś, malutki
3. Uzupełnij przysłowia podanymi wyrazami:
brzuchem, głupim, uchem, zgubić, lubić, czują, Kuj, póki, czubi, harcują, kłopotu, kupiła
………………..żelaza……….….gorące.
Słuchaj………………….., a nie……………….
Kto się……………………ten się…………………..
Myszy…………………., kiedy kota nie………………….
Lepiej z mądrym………………………, niż z ………………….znaleźć.
Nie miała baba……………………….,……………………sobie prosię.
18.03.2020 r. (środa)
TEMAT: : JAKIE OBRAZY Z POLOWANIA POKAZUJE ADAM MICKIEWICZ WE FRAGMENCIE „PANA TADEUSZA”?
- Odczytaj tekst z podręcznika ze str. 197.
- Wykonaj poniższą kartę pracy (wydrukuj lub przepisz do zeszytu).
Praca domowa
Opisz w paru zdaniach, jakie były odczucia podczas oczekiwania na zwierzę. Wykorzystaj wybrane słownictwo z ramki lub podaj własne określenia.
radość, podekscytowanie, nadzieja, obawa, niepokój, znużenie, zachwyt, zwątpienie, rozczarowanie, rozdrażnienie, wdzięczność, fascynacja, podziw, podenerwowanie, zmartwienie, zniechęcenie, duma, niepewność, optymizm, tęsknota, rozbawienie, zasmucenie, przerażenie, strach, zainteresowanie. |
PRACA PISEMNA – TERMIN 23.03.2020 r.
Napisz list do Ministra Edukacji Narodowej pana Dariusza Piontkowskiego z prośba
o pozostawienie w kanonie lektur obowiązkowych powieści Henryka Sienkiewicza
pt. W pustyni i w puszczy. Swoją prośbę umotywuj odpowiednimi argumentami ( minimum 5). Pamiętaj o formule listu oficjalnego, wstępie, rozwinięciu i zakończeniu oraz akapitach.
Na wasze prace czekam do poniedziałku (23.03.2020 r. do godziny 16:00).
Wyślijcie je na adres mailowy: monika.pekala83@interia.pl.
Życzę powodzenia i z niecierpliwością czekam na wasze listy.
19.03.2020 r. (czwartek)
Witam Was Kochani, dziś zajmiemy się ortografią, która często przysparza wielu trudności, ale zaraz się przekonacie jakie to wszystko jest proste.
Temat: Niezwykłe losy zwykłych słów. Pisownia nie z różnymi częściami mowy.
- Przeczytaj proszę tekst z podręcznika ze strony 208 – Nietypowe budowle i wykonaj
w zeszycie ćwiczenie 1.
- Zapisz w zeszycie wniosek:
Nie piszemy rozdzielnie:
- z czasownikami, np. nie budź mnie, nie hałasuj
- z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym, np. nie lepszy, nie najlepszy
- z przysłówkami, które nie pochodzą do przymiotników, np. nie zawsze
- z liczebnikami, np. nie cztery, nie pierwszy
Wyjątki: niejeden (w znaczeniu wielu), niewiele, nieraz (w znaczeniu czasami)
Nie piszemy łącznie:
- z rzeczownikami, np. niemoc, nieprzyjaciel
- z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym, np. niedobry, niedobrze.
Uwaga! Cząstkę nie piszemy rozdzielnie, jeśli wyraża przeciwstawienie,
np. Nie głęboki, a wręcz bardzo płytki.
- Wykonaj w zeszycie ćw. 2 a) b) oraz 3 ze str.209.
Praca domowa
- Wykonaj w zeszycie ćw. 4 ze str. 209.
- 2. Zapoznaj się z informacjami ze str.136 (zeszyt ćwiczeń) – Pisownia nie z różnymi częściami mowy .
20.03.2020r. (piątek)
Temat: Z przymrużeniem oka. Hanna Szymanderska Prima aprilis.
Niedługo Święta Wielkanocne, dlatego dziś dowiecie się skąd wziął się zwyczaj prima aprilis. Przy tej okazji będziemy ćwiczyć czytanie tekstu ze zrozumieniem, odpowiadając na poniższe pytania.
- Przeczytaj tekst z podręcznika, str.217.
- Na podstawie akapitów od 3. do 5.zapisz notatkę, w której podasz skąd się wywodzi zwyczaj prima aprilis.
- Do fragmentu tekstu wyróżnionego kolorem zielonym ułóż 5 pytań dotyczących jego treści.
- Wypisz z tekstu przykład czterech primaaprilisowych żartów charakterystycznych dla Polski.
- Możesz opisać własny żart primaaprilisowy, który kiedyś zrobiłeś lub zamierzasz zrobić najbliższym.
Pamiętaj jednak, aby nikogo nie obrazić ani nie zasmucić.
Żart jest udany wówczas, gdy radość i uśmiech gości na twarzach wszystkich, nie tylko twojej.
- Na koniec krzyżówka wprowadzająca w klimat świąteczny – dla relaksu
źródło: pokolorujswiat.com