Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Głoski [f] i [w] to głoski wargowo-zębowe - jak je wymawiamy?


Drogi rodzicu, spójrz w lustro. Widzisz, co robisz, kiedy wymawiasz głoskę [w] lub [f]? Twoje górne zęby opierają się o dolną wargę, a między nimi tworzy się drobna szczelina, przez którą przechodzi powietrze. Jeśli Twoje Dziecko nie potrafi tego wymówić tak samo jak Ty, a zamiast tego wymawia inną głoskę (np. banna, hanna lub danna zamiast wyrazu wanna lub np dła zamiast dwa) lub omija zupełnie (czyli ooce zamiast owoce), to znaczy, że  należy się temu przyjrzeć i jak najszyciej zacząć z dzieckiem ćwiczyć.


W jaki sposób ćwiczyć z dzieckiem prawidłową realizację tych głosek?

Zanim zaczniemy należy pamiętać o tym, że dziecko najlepiej uczy się i zapamiętuje podczas, gdy

 

  • Materiał/przedmiot działań jest ciekawy i interesujący dla niego.
  • Nauka połączona jest z jakąś emocją.
  • Może włączyć się w działanie.
Bohater!

Tak więc, jeśli narządy artykulacyjne dziecka są sprawne, słuch działa prawidłowo, dziecko jest w trzecim roku życia i nie ma żadnych przeszkód, by zaczęło ono wypowiadać te dwie głoski (przypominam, że różnią się one między sobą tylko dźwięcznością), to proszę wypróbować następujący sposób na wywołanie ich. 

Wesoła Gimnastyka Buzi i Języka – AKREDYTOWANY NIEPUBLICZNY ...

Jednym ze sposobów, który naprawdę działa, jest "historia o koszeniu trawy". Brzmi nieco dziwnie, prawda? Jednakże proszę mi uwierzyc, że to działa Wyobrażamy sobie z dzieckiem, że nasza buzia jest kosiarką (szczególnie chłopcy są zachwyceni). Działa wyobraźnia, jest element zaskoczenia i zainteresowania.
 

Teraz kosiarka musi złapać trawę – górne zęby lekko zagryzają dolną wargę.

Kiedy kosiarka trzyma już trawę, musimy ją uruchomić. Udajemy, że włączamy kosiarkę (np. przyciskając policzek jak przycisk) i zaczynamy głośno wypowiadać “wwwwwwww”. Mamy emocje – w końcu nie co dzień możemy udawać, że jesteśmy kosiarką 🙂

Kiedy to się uda, przechodzimy do sylab: WA WO WU WE WI WY a następnie połączeń AWA OWO UWU EWE IWY YWY. Kiedy uda Wam się już ładnie i bez problemu powtarzać sylaby, możecie przejść do wyrazów – najpierw tych, które mają głoskę [w]na początku, następnie tych, które mają ją w środku.

Z głoską [f]działamy dokładnie w identyczny sposób. Różnica jest tylko taka, że możemy utrwalać ją także w wygłosie (czyli na końcu wyrazu, np. puf  Śmiech)

To co jest ważne podczas tej zabawy -  dziecko nie jest tutaj tylko biernym wykonawcą czynności, ale aktywnym działaczem

Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia logopedyczne - ZSS 17

Poniżej załączam jeszcze plik z propozycjami ćwiczeń wywołujących i utrwalających głoski [w] i [f]. Zachęcam do korzystania i systematycznego ćwiczenia

cwiczenia_na_w_f.pdf

W razie pytań proszę o kontakt: pedagogszkolny.gladyszow@gmail.com

Pozdrawiam serdecznie :)
Agnieszka Różycka