Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Witajcie kochani Śmiech

Zapraszam Was na zabawę z głoskami syczącymi [s, z]

W czwartek zapraszam Was na zabawę z pozostałymi głoskami syczącymi, czyli [c,dz]

Jak wymawiamy takie głoski? Szybko przypomnę

  • Język leży płaski na dole jamy ustnej, jego czubek dotyka dolnych jedynek, a boki przylegają delikatnie do zębów górnych.
  • Zęby są zbliżone
  • Wargi są szerokie jak przy przesadnym mówieniu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
  • Powietrze wydostaje się wąskim strumieniem biegnąc przez środek języka, aż do szczeliny, którą tworzą zęby i czubek języka.
 
Znalezione obrazy dla zapytania: logopedia
 
 

Przygotowujemy buzię

Podczas artykulacji głosek syczących, język spoczywa na dole jamy ustnej, jego czubek lekko przylega do dolnych ząbków, a boki są lekko uniesione. Wargi są rozciągnięte, jak podczas mówienia samogłoski „iiiiiiii”.  Pamiętajcie także, że ząbki są delikatnie złączone. I taki układ musimy na początek uzyskać „na sucho” (czyli po prostu pokazujemy dziecku, jak ta buzia musi być ułożona, żeby udało nam się wypowiedzieć to, nad czym pracujemy). Jak ćwiczyć?

  • „Ryjki i uśmiechy” – świetne ćwiczenie, podczas którego naprzemiennie wypowiadamy samogłoski [u](mocno ściągamy wargi) oraz [i](szeroko rozciągamy usta). I tak coraz szybciej: u-i-u-i-u-i-u-i…
  • Dmuchamy – na świeczkę, piłeczkę, serpentynę, w bańki mydlane, na stateczki na wodzie – podczas dmuchania język układa się właśnie w taką „rynienkę”, jaka jest nam potrzebna do artykulacji.
  • Pokazujemy w szerokim uśmiechu wszystkie złączone razem ząbki i zakrywamy je naprzemiennie ustami.

 Zaczynamy od głoski [S]

Karty logopedyczne PIOTRUŚ - głoska

  • Przypominamy dziecku jak musi być ułożona buzia, aby powstała głoska. Próbujemy cicho, a potem coraz głośniej syczeć jak wąż. Podczas próby przykładamy palec wskazujący poziomo wzdłuż linii warg (to pomoże dziecku przypomnieć sobie jak ułożony ma być w buzi język).
  • Jeśli dziecko zapomina lub ma trudności z utrzymaniem języka za dolnymi zębami, możemy użyć kawałka nitki i koralika, który zawiązany jest na jej końcu. Wkładamy dziecku nitkę z koralikiem za dolne jedynki i prosimy aby złączyło ząbki. Jego zadaniem będzie teraz trzymać język dokładnie tam, gdzie znajduje się w buzi koralik.
  • Możecie także spróbować bardzo długo wypowiadać głoskę [t]. Podczas jej przedłużonej artykulacji, usłyszycie głoskę [s].

Przechodzimy do głoski [z]– teraz już z górki!


LOGOPEDYCZNY PIOTRUŚ. CZĘŚĆ VI - GŁOSKA Z - Allegro.pl - Cena: 9 ...

  • Głoska [z], różni się od poprzedniej tylko tym, że jest dźwięczna. Próbujemy ją więc wymówić tak jak [s], ale pokazujemy dziecku dźwięczność. Najprościej położyć dłoń dziecka na swojej krtani – poczuje ono wtedy wibrację, a następnie spróbuje powtórzyć.

To teraz zaczynamy zabawę :) 

głoska [s]

  • „Długi wąż”

(rysujemy węża na kartce)

Zdjęcie


Poprowadź palec wzdłuż węża, mówiąc: ssssss....Pamiętaj: „grzeczny” język chowa się za zębami!!!


  • „Wąż samotnik”

Sssunie sssobie wąż sssssamotnik, Za nim jego ssstryj grzechotnik. I ssstu sssynów ssstryja z sssssykiem: „przessssstań już być sssssamotnikiem!”

(tutaj powtarzamy za rodzicem)


  • "Wesoła rodzinka"
Pięć paluszków twojej rączki- to rodzinka głoski S. Weź kartkę papieru, połóż na niej swoją dłoń i obrysuj jej kształt. Każdemu paluszkowi dorysuj minkę i czapeczkę według własnego pomysłu. Nazwij paluszki tak, jak na podanym przykładzie i powtórz głośno kilka razy imiona wszystkich członków rodzinki.

Zdjęcie



głoska [z]

  • „Komar w trawie”
Zmień się w małego komara, przykucnij w trawie i bzycz, jak prawdziwy komar: zzzzz.......

  • „Wesoła rodzinka” 
Teraz głoskę s odwiedziła rodzinka głoski z.. Jej członkowie to: za, zo, zu, ze, zy. Wykonaj te same czynności co w zabawie z głoską s.

  • "Pyzy" - wierszyk, powtarzamy za rodzicem. A może by tak do niego wykonać jakiś rysunek?
Gotuję dla Izy
znakomite Pyzy.
Iza w pisk i zwinnie zmyka,
pyzy zostały, nie ma balonika.

 
 
Pozdrawiam Śmiech