Biologia kl. VIII 26.05.2020r.
Proszę przepisać notatkę do zeszytu i wykonać starannie rysunki. Proszę nie odsyłać do poprawy.
W przyszłym tygodniu 02.06.2020r. (wtorek) od 8.00 do 9.00 napiszecie sprawdzian wiadomości z całego działu. Będzie dostępny na stronie przez godzinę. Proszę się dobrze przygotować.
Temat: Materia i energia w ekosystemie.
- Podstawą funkcjonowania przyrody jest energia światła słonecznego.
- Energia przepływa przez wszystkie poziomy pokarmowe ekosystemu i stopniowo jest rozpraszana w środowisku. Jej straty uzupełniane są przez stały dopływ energii pochodzącej od Słońca.
Materia krąży w ekosystemie
Rośliny wiążą świat materii nieożywionej ze światem materii żywej. Przeprowadzają fotosyntezę i z prostych substancji nieorganicznych tworzą materię organiczną, która buduje ich ciała.
W postaci pokarmu wędruje ona wzdłuż łańcucha pokarmowego i dociera ostatecznie do destruentów. Bakterie i grzyby przeprowadzają rozkład substancji organicznych do prostych związków mineralnych, które ponownie mogą zostać przyswojone przez producentów w postaci minerałów. Materia w ekosystemie nie ginie i nie rozprasza się, zmienia jedynie postać – krąży.
Energia przepływa przez ekosystem
Podstawą funkcjonowania przyrody jest energia światła słonecznego. Podczas fotosyntezy rośliny wykorzystują ją do wytworzenia związków organicznych. Na każdym poziomie pokarmowym większość przyswojonej energii zostaje rozproszona i stracona.
Oznacza to, że energia przepływa przez ekosystem, w którym zostaje wykorzystana i rozproszona.
Biologia kl. 8 19.05.2020r.
Przepisz notatkę do zeszytu. Uzupełnij brakujące informacje korzystając z podręcznika.
Temat: Zależności pokarmowe.
- Poziomy troficzne (pokarmowe):
- Producenci – organizmy samożywne zdolne do wytworzenia materii organicznej ze związków nieorganicznych (mineralnych). Są to : rośliny, niektóre bakterie i protisty.
- Konsumenci –……..
- Destruenci –………
Na podstawie ilustracji str. 122 podręcznik – ułóż łańcuch pokarmowy i zapisz
3. Prawidłowo działający ekosystem znajduje się w równowadze dynamicznej.
Zakłócenie równowagi zachodzi gdy:
- ….
- ……
Zadanie
Podręcznik str. 124 zad.1.
Wyślij do oceny!
--------------------------------------------------------------------------------------------
KARTKÓWKA
proszę uzupełnić wysłać do godz.15.00 we wtorek na adres:
kartkowka_ekoststem_sukcesja.docx
Kl. VIII Biologia 12.05.2020r.
- Przeczytaj tekst w podręczniku str. 116-120
- Przepisz do zeszytu notatkę – nie odsyłaj do oceny
- W przyszłym tygodniu przygotuj się na kartkówkę z tej lekcji !!!
Temat: Czym jest ekosystem?
1. Ekosystem – zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie na siebie wpływają:
- Las
- Jezioro
- Pole uprawne
- Oczko wodne
- Biocenoza – elementy ożywione – rośliny, zwierzęta, bakterie, grzyby, protisty
- Biotop – elementy nieożywione – woda, skały, gleba, powietrze
Wykonaj rysunek w zeszycie!
- Naturalne – powstają bez udziału człowieka, wpływ człowieka jest ograniczony (lasy, jeziora, morza, oceany, bagna, rafa koralowa, rzeki)
- Sztuczne – powstały w wyniku działalności człowieka, zostały przekształcone przez człowieka (pole uprawne, sad, łąka, park, staw rybny)
Rodzaje sukcesji:
- Pierwotna – biocenoza rozwija się w miejscu, w którym wcześniej nie było żywych organizmów: na skale, na zastygłej lawie wulkanicznej
- Wtórna – biocenoza rozwija się na terenie przekształconym przez człowieka, jeden ekosystem przekształca się w drugi – łąka przechodzi w las, rozwój roślinności po pożarze.
Biologia kl.8 05.05.2020r. T: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.
1.Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytów, przeczytajcie ten temat z podręcznika str.111-115, a następnie przepiszcie notatkę do zeszytu.
Proszę nie odsyłać do sprawdzenia.
Notatka do zeszytu
- Zależności nieantagonistyczne inaczej dodatnie, to takie, które przynoszą korzyści przynajmniej jednej ze stron i nie powodują żadnych strat.
- Rodzaje oddziaływań nieantagonistycznych:
a) Mutualizm (symbioza) – to związek przynoszący korzyści obu stronom, jest niezbędny do przeżycia tych organizmów np.
-współżycie glonu i grzyba w organizmie porostu - współżycie grzybów z korzeniami drzew (mikoryza)
- współżycie roślin motylkowatych z bakteriami brodawkowymi
b) Protokooperacja – to związek przynoszący korzyści obu stronom, lecz
nie jest konieczny do ich przeżycia np.
- ukwiał i rak pustelnik
- bąkojad i nosorożec
- kolibry i rośliny kwiatowe
c) komensalizm – to zależność, w której jedna ze stron czerpie korzyści,
a druga nie czerpie korzyści, ani nie ponosi szkód np.
- lwy i hieny
- rekin i ryby podnawki