Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Biologia   kl. VIII   26.05.2020r.

Proszę przepisać notatkę do zeszytu i wykonać starannie rysunki. Proszę nie odsyłać do poprawy.

W przyszłym tygodniu 02.06.2020r. (wtorek) od 8.00 do 9.00 napiszecie sprawdzian wiadomości z całego działu.  Będzie dostępny na stronie przez godzinę. Proszę się dobrze przygotować.

 

Temat: Materia i energia w ekosystemie.

  1. Podstawą funkcjonowania przyrody jest energia światła słonecznego.
  2. Energia przepływa przez wszystkie poziomy pokarmowe ekosystemu i stopniowo jest rozpraszana w środowisku. Jej straty uzupełniane są przez stały dopływ energii pochodzącej od Słońca.

Materia krąży w ekosystemie

Rośliny wiążą świat materii nieożywionej ze światem materii żywej. Przeprowadzają fotosyntezę i z prostych substancji nieorganicznych tworzą materię organiczną, która buduje ich ciała.

W postaci pokarmu wędruje ona wzdłuż łańcucha pokarmowego i dociera ostatecznie do destruentów.  Bakterie i grzyby przeprowadzają rozkład substancji organicznych do prostych związków mineralnych, które ponownie mogą zostać przyswojone przez producentów w postaci minerałów.  Materia w ekosystemie nie ginie i nie rozprasza się, zmienia jedynie postać – krąży.

Energia przepływa przez ekosystem

Podstawą funkcjonowania przyrody jest energia światła słonecznego. Podczas fotosyntezy rośliny wykorzystują ją do wytworzenia związków organicznych. Na każdym poziomie pokarmowym większość przyswojonej energii zostaje rozproszona i stracona.

Oznacza to, że energia przepływa przez ekosystem, w którym zostaje wykorzystana i rozproszona.


 

Biologia  kl. 8   19.05.2020r.

Przepisz notatkę do zeszytu. Uzupełnij brakujące informacje korzystając z podręcznika.

 

Temat: Zależności pokarmowe.

  1. Poziomy troficzne (pokarmowe):
  • Producenci – organizmy samożywne zdolne do wytworzenia materii organicznej ze związków nieorganicznych (mineralnych). Są to : rośliny, niektóre bakterie i protisty.
  • Konsumenci –……..
  • Destruenci –………
         2. Pierwszym ogniwem łańcuch pokarmowego są producenci (rośliny)

Na podstawie ilustracji str. 122 podręcznik – ułóż łańcuch pokarmowy i zapisz

         3. Prawidłowo działający ekosystem znajduje się w równowadze dynamicznej.

Zakłócenie równowagi zachodzi gdy:

  • ….
  • ……

Zadanie

Podręcznik   str. 124 zad.1.

Wyślij do oceny!

--------------------------------------------------------------------------------------------

 KARTKÓWKA

proszę uzupełnić wysłać do godz.15.00  we wtorek na adres:

gladyszow.biologia5@wp.pl

 

kartkowka_ekoststem_sukcesja.docx

 

 



 

 

Kl. VIII   Biologia  12.05.2020r.

  • Przeczytaj tekst w podręczniku str. 116-120
  • Przepisz do zeszytu notatkę – nie odsyłaj do oceny
  • W przyszłym tygodniu przygotuj się na kartkówkę z tej lekcji !!!

Temat: Czym jest ekosystem?

1. Ekosystem – zbiór elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie na siebie wpływają:

  • Las
  • Jezioro
  • Pole uprawne
  • Oczko wodne
2. Składniki ekosystemu:
  • Biocenoza – elementy ożywione – rośliny, zwierzęta, bakterie, grzyby, protisty
  • Biotop – elementy nieożywione – woda, skały, gleba, powietrze

Wykonaj rysunek w zeszycie!

3. Rodzaje ekosystemów:
  • Naturalne – powstają bez udziału człowieka, wpływ człowieka jest ograniczony (lasy, jeziora, morza, oceany, bagna, rafa koralowa,  rzeki)
  • Sztuczne – powstały w wyniku działalności człowieka, zostały przekształcone przez człowieka (pole uprawne, sad, łąka, park, staw rybny)
4. Sukcesja – proces stopniowych zmian ekosystemu, prowadzący do powstania nowego ekosystemu.

Rodzaje sukcesji:

  • Pierwotna – biocenoza rozwija się w miejscu, w którym wcześniej nie było żywych organizmów: na skale, na zastygłej lawie wulkanicznej
  • Wtórna – biocenoza rozwija się na terenie przekształconym przez człowieka, jeden ekosystem przekształca się w drugi – łąka przechodzi w las, rozwój roślinności po pożarze.


Biologia kl.8  05.05.2020r.  T: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.

1.Kolejny nasz temat zapiszcie do zeszytów, przeczytajcie ten temat z podręcznika str.111-115, a następnie przepiszcie notatkę do zeszytu.

Proszę nie odsyłać do sprawdzenia.

 

Notatka do zeszytu

  1. Zależności nieantagonistyczne inaczej dodatnie, to takie, które przynoszą korzyści przynajmniej jednej ze stron i nie powodują żadnych strat.
  2. Rodzaje oddziaływań nieantagonistycznych:

a)   Mutualizm (symbioza) – to związek przynoszący korzyści obu stronom, jest niezbędny do przeżycia tych organizmów np.

-współżycie glonu i grzyba w organizmie porostu                                         - współżycie grzybów z korzeniami drzew (mikoryza)

- współżycie roślin motylkowatych z bakteriami brodawkowymi

         b) Protokooperacja – to związek przynoszący korzyści obu stronom, lecz

            nie jest konieczny do ich przeżycia np.

           - ukwiał i rak pustelnik

           - bąkojad i nosorożec

           - kolibry i rośliny kwiatowe

         c) komensalizm – to zależność, w której jedna ze stron czerpie korzyści,

            a druga nie czerpie korzyści, ani nie ponosi szkód np.

           - lwy i hieny

           - rekin i ryby podnawki