Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Pytania oraz wykonane zadania wysyłać na adres:
gladyszow.biologia5@wp.pl


 

   15 kwietnia   Kl. VIII

 

Temat: Drapieżnictwo.

 

Przepisz notatkę do zeszytu

 

  1. Drapieżnictwo – oddziaływanie antagonistyczne, jeden organizm – drapieżnik poluje i żywi się drugim organizmem – ofiarą. Populacja drapieżników ponosi korzyści, ofiara ponosi stratę. Pokarm zwierzęcy jest bardzo pożywny, ale trudny do zdobycia. Ofiara musi zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne drapieżnika.
  2.       Znaczenie drapieżników:

 

  • Eliminują osobniki stare, chore, słabe – dokonują selekcji i pozostawiają osobniki silne i zdrowe
  • selekcja wśród drapieżników – słabe nie radzą sobie z polowaniem i giną z głodu

         3.       Sposoby polowania:

 

  • Tworzenie pułapek – pająki
  • Paraliżowanie ofiary – meduzy
  • Wzbudzanie zainteresowania – ryby głębinowe
  • Wabienie przynętą – żółw sępi
  • Skradanie się – lwy, wilki
  • Atak z ukrycia – ryba żyjąca w rafie murena, krokodyle, aligatory
  • Upodabnianie się do podłoża – kameleon

 

  1. Przystosowania ofiary do obrony przed drapieżnikiem:

 

  • Kamuflaż – patyczaki, modliszki
  • Wytwarzanie substancji toksycznych – salamandry, ropuchy
  • Żądło do obrony – osy, pszczoły
  • Wytwarzanie kolców – ryba najeżka
  • Wytworzenie pancerza – pancernik, żółw
  • Udawanie martwego – zaskroniec
  • Odrzucanie ogona – jaszczurki
  • Wydzielanie nieprzyjemnego zapachu – skunksy

         4. drapieżne rośliny – rosiczka   Rosną najczęściej na bardzo ubogiej w sole mineralne glebie i schwytane ofiary – głównie owady są źródłem azotu. Mimo to rośliny te są nadal autotrofami, czyli przeprowadzają fotosyntezę i produkują substancje odżywcze.

 

Wykonaj starannie notatkę w zeszycie. Przeczytaj ją uważnie, zajrzyj również do podręcznika str. 97.

 

Zadanie na ocenę!!!!   Wybierz jeden z tematów:

     1.     Drapieżnictwo wśród roślin.

     2.     Opisz wybrane przez siebie dwa drapieżniki – cechy charakterystyczne, styl życia, przystosowania do drapieżnictwa, ciekawostki.

 

 Pracę wykonaj samodzielnie w formie pisemnej (program Word)

 

wyślij jako załącznik na adresgladyszow.biologia5@wp.pl

 

termin wykonania zadania: 24.04.2020r.

 


 

 

21.04.2020r. 

 

Temat: Roślinożerność.

 

  1. Roślinożerność to zależność antagonistyczna – jeden osobnik czerpie korzyści (roslinożerca) drugi ponosi stratę (roślina)
  2. Pokarm roślinny zawiera mało substancji odżywczych i dlatego roślinożercy zjadają bardzo duże ilości pokarmu.
  3. Przystosowania zwierząt do roślinożerności:

 

  • Przeżuwacze (krowa, owca, koza) posiadają:
    • 4-komorowy żołądek (żwacz, czepiec, księgi i trawieniec)
    • Szerokie zęby do przeżuwania
    • W żołądku symbiotyczne bakterie, które rozkładają pokarm roślinny
    • Bardzo długie jelita- długie trawienie
    • Wydłużona ruchoma warga górna
  • Motyle – aparat gębowy do wybierania nektaru
  • Ptaki ziarnojady – krótki, mocny dziób (sójka, wróbel, rudzik)
  • Termity – w przewodzie pokarmowym występują symbiotyczne protesty rozkładające celulozę
  • Ślimaki – tarka na języku do rozcierania pokarmu

       4. Jak rośliny bronią się przed zjadaniem:

 

v  Kłujące ciernie, kolce (kaktusy, róże)

 

v  Parzące włoski – pokrzywa

 

v  Litopsy – rośliny przypominające kamienie

 

v  Odstraszający zapach i smak – mak

 

Przepisz notatkę do zeszytu.

 

Napisz kartkówkę (samodzielnie) prześlij jak naj szybciej! Wybierz sobie grupę. Będzie ocena!


{file108213}

 

Proszę wysyłać zdjęcia zrobionych notatek.

 



 

Biologia  kl. VIII     28.04.2020r.

 

Str. 107 podręcznik – przeczytaj, obejrzyj ilustracje. Zachęcam

 

Temat: Pasożytnictwo.

   1. Pasożytnictwo – zależność, w której jeden organizm (pasożyt) żyje kosztem drugiego organizmu (żywiciela). Pasożyt nie zabija swojego żywiciela, a jedynie go osłabia.

  2. Podział pasożytów:

 

  • Zewnętrzne – żyją na powierzchni ciała swojego żywiciela (kleszcze, pchły, wszy, pijawki, komary)
  • Wewnętrzne – żyją wewnątrz ciała żywiciela, ciało żywiciela jest dla niego też środowiskiem życia (glista ludzka, owsiki, tasiemiec, motylica wątrobowa)

    3. Przystosowania do pasożytnictwa :

 

  • Komar, kleszcz, wesz, pchła – specjalny aparat gębowy do przebicia skóry i ssania krwi, wydzielanie substancji znieczulającej,
  • Pasożyty wewnętrzne – pozbawione narządów zmysłów, brak układu pokarmowego – pobierają gotowy pokarm całą powierzchnią ciała, ciało odporne na działanie kawasów trawiennych, produkcja ogromnej ilości jaj, narządy czepne – haczyki, przyssawki
  • Pijawka – szczęki do przecinania skóry żywiciela, przyssawka umożliwiająca przyssanie do jego ciała, rozbudowany przewód pokarmowy (wole) umożliwiający magazynowanie pokarmu-krwi, wytwarzanie substancji przeciwzakrzepowych – heparyna, histamina –rozszerza naczynia krwionośne żywiciela, substancje znieczulające.

    4. Pasożyty roślin:

 

  • Łuskiewnik różowy – brak chlorofilu – brak możliwości prowadzenia fotosyntezy. Za pomocą korzeni przekształconych w ssawki pobiera z drzew substancje odżywcze, wodę i sole mineralne. 

 

(wykonaj rysunek tej rośliny, wykorzystaj różową kredkę!)

 

  • Jemioła – jest półpasożytem, od żywiciela – drzewa, czerpie wodę i sole mineralne, przeprowadza fotosyntezę-produkuje substancje odżywcze.

 

(wykonaj kolorowy rysunek tej rośliny)

 

ZADANIE

 

Wykonaj rysunek przedstawiający wybranego pasożyta wewnętrznego oraz opisz jego przystosowania do tryby życia.

 

Proszę przesłać zdjęcie notatki i rysunków. Wykonaj wszystko starannie i czytelnie.

 

Dziękuję za uwagę. Pozdrawiam KM