Pytania oraz wykonane zadania wysyłać na adres:
gladyszow.biologia5@wp.pl
15 kwietnia Kl. VIII
Temat: Drapieżnictwo.
Przepisz notatkę do zeszytu
- Drapieżnictwo – oddziaływanie antagonistyczne, jeden organizm – drapieżnik poluje i żywi się drugim organizmem – ofiarą. Populacja drapieżników ponosi korzyści, ofiara ponosi stratę. Pokarm zwierzęcy jest bardzo pożywny, ale trudny do zdobycia. Ofiara musi zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne drapieżnika.
- Znaczenie drapieżników:
- Eliminują osobniki stare, chore, słabe – dokonują selekcji i pozostawiają osobniki silne i zdrowe
- selekcja wśród drapieżników – słabe nie radzą sobie z polowaniem i giną z głodu
3. Sposoby polowania:
- Tworzenie pułapek – pająki
- Paraliżowanie ofiary – meduzy
- Wzbudzanie zainteresowania – ryby głębinowe
- Wabienie przynętą – żółw sępi
- Skradanie się – lwy, wilki
- Atak z ukrycia – ryba żyjąca w rafie murena, krokodyle, aligatory
- Upodabnianie się do podłoża – kameleon
- Przystosowania ofiary do obrony przed drapieżnikiem:
- Kamuflaż – patyczaki, modliszki
- Wytwarzanie substancji toksycznych – salamandry, ropuchy
- Żądło do obrony – osy, pszczoły
- Wytwarzanie kolców – ryba najeżka
- Wytworzenie pancerza – pancernik, żółw
- Udawanie martwego – zaskroniec
- Odrzucanie ogona – jaszczurki
- Wydzielanie nieprzyjemnego zapachu – skunksy
4. drapieżne rośliny – rosiczka Rosną najczęściej na bardzo ubogiej w sole mineralne glebie i schwytane ofiary – głównie owady są źródłem azotu. Mimo to rośliny te są nadal autotrofami, czyli przeprowadzają fotosyntezę i produkują substancje odżywcze.
Wykonaj starannie notatkę w zeszycie. Przeczytaj ją uważnie, zajrzyj również do podręcznika str. 97.
Zadanie na ocenę!!!! Wybierz jeden z tematów:
1. Drapieżnictwo wśród roślin.
2. Opisz wybrane przez siebie dwa drapieżniki – cechy charakterystyczne, styl życia, przystosowania do drapieżnictwa, ciekawostki.
Pracę wykonaj samodzielnie w formie pisemnej (program Word)
wyślij jako załącznik na adres: gladyszow.biologia5@wp.pl
termin wykonania zadania: 24.04.2020r.
21.04.2020r.
Temat: Roślinożerność.
- Roślinożerność to zależność antagonistyczna – jeden osobnik czerpie korzyści (roslinożerca) drugi ponosi stratę (roślina)
- Pokarm roślinny zawiera mało substancji odżywczych i dlatego roślinożercy zjadają bardzo duże ilości pokarmu.
- Przystosowania zwierząt do roślinożerności:
- Przeżuwacze (krowa, owca, koza) posiadają:
- 4-komorowy żołądek (żwacz, czepiec, księgi i trawieniec)
- Szerokie zęby do przeżuwania
- W żołądku symbiotyczne bakterie, które rozkładają pokarm roślinny
- Bardzo długie jelita- długie trawienie
- Wydłużona ruchoma warga górna
- Motyle – aparat gębowy do wybierania nektaru
- Ptaki ziarnojady – krótki, mocny dziób (sójka, wróbel, rudzik)
- Termity – w przewodzie pokarmowym występują symbiotyczne protesty rozkładające celulozę
- Ślimaki – tarka na języku do rozcierania pokarmu
4. Jak rośliny bronią się przed zjadaniem:
v Kłujące ciernie, kolce (kaktusy, róże)
v Parzące włoski – pokrzywa
v Litopsy – rośliny przypominające kamienie
v Odstraszający zapach i smak – mak
Przepisz notatkę do zeszytu.
Napisz kartkówkę (samodzielnie) prześlij jak naj szybciej! Wybierz sobie grupę. Będzie ocena!
{file108213}
Proszę wysyłać zdjęcia zrobionych notatek.
Biologia kl. VIII 28.04.2020r.
Str. 107 podręcznik – przeczytaj, obejrzyj ilustracje. Zachęcam
Temat: Pasożytnictwo.
1. Pasożytnictwo – zależność, w której jeden organizm (pasożyt) żyje kosztem drugiego organizmu (żywiciela). Pasożyt nie zabija swojego żywiciela, a jedynie go osłabia.
2. Podział pasożytów:
- Zewnętrzne – żyją na powierzchni ciała swojego żywiciela (kleszcze, pchły, wszy, pijawki, komary)
- Wewnętrzne – żyją wewnątrz ciała żywiciela, ciało żywiciela jest dla niego też środowiskiem życia (glista ludzka, owsiki, tasiemiec, motylica wątrobowa)
3. Przystosowania do pasożytnictwa :
- Komar, kleszcz, wesz, pchła – specjalny aparat gębowy do przebicia skóry i ssania krwi, wydzielanie substancji znieczulającej,
- Pasożyty wewnętrzne – pozbawione narządów zmysłów, brak układu pokarmowego – pobierają gotowy pokarm całą powierzchnią ciała, ciało odporne na działanie kawasów trawiennych, produkcja ogromnej ilości jaj, narządy czepne – haczyki, przyssawki
- Pijawka – szczęki do przecinania skóry żywiciela, przyssawka umożliwiająca przyssanie do jego ciała, rozbudowany przewód pokarmowy (wole) umożliwiający magazynowanie pokarmu-krwi, wytwarzanie substancji przeciwzakrzepowych – heparyna, histamina –rozszerza naczynia krwionośne żywiciela, substancje znieczulające.
4. Pasożyty roślin:
- Łuskiewnik różowy – brak chlorofilu – brak możliwości prowadzenia fotosyntezy. Za pomocą korzeni przekształconych w ssawki pobiera z drzew substancje odżywcze, wodę i sole mineralne.
(wykonaj rysunek tej rośliny, wykorzystaj różową kredkę!)
- Jemioła – jest półpasożytem, od żywiciela – drzewa, czerpie wodę i sole mineralne, przeprowadza fotosyntezę-produkuje substancje odżywcze.
(wykonaj kolorowy rysunek tej rośliny)
ZADANIE
Wykonaj rysunek przedstawiający wybranego pasożyta wewnętrznego oraz opisz jego przystosowania do tryby życia.
Proszę przesłać zdjęcie notatki i rysunków. Wykonaj wszystko starannie i czytelnie.
Dziękuję za uwagę. Pozdrawiam KM