Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Biologia kl. VIII   02.06.2020r.

Temat: Różnorodność biologiczna.

Dzisiejsze twoje zadanie!

Przeczytaj tekst w podręczniku, odpowiedz na poniższe pytania. Wyślij pracę do oceny. gladyszow.biologia5@wp.pl

 

1. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B oraz jej uzasadnienie 1 lub 2.             

Różnorodność biologiczna w okolicach równika w porównaniu z różnorodnością w strefie bieguna północnego jest          

 

A.

większa,

ponieważ

1.

warunki klimatyczne nie sprzyjają kształtowaniu różnorodności organizmów.

 

B.

mniejsza,

2.

warunki klimatyczne sprzyjają kształtowaniu różnorodności organizmów.

 

 

 




2. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące różnorodności biologicznej są zgodne z prawdą.
Zaznacz literę P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo literę F – jeśli jest fałszywa.                                                      

 

1.

Poziom różnorodności ekosystemowej zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.

 

P

F

2.

Najmniejszą różnorodność gatunkową mają ekosystemy zmienione przez człowieka.

 

P

F

3.

Populacja o dużej różnorodności genetycznej ma większe szanse na przeżycie w środowisku.

P

F

 

3. Skreśl niepotrzebne wyrazy tak, aby zdania dotyczące wpływu naturalnych czynników na różnorodność biologiczną były zgodne z prawdą.                                                                                           

A. Gatunkami niezagrożonymi są te gatunki, których populację charakteryzuje mała / duża liczebność.

B. Wymarcie gatunku powoduje zwiększenie / zmniejszenie liczby łańcuchów pokarmowych w ekosystemie.

C. Sukcesja wtórna zwiększa / zmniejsza różnorodność gatunkową ekosystemów.

 

 

4. Populacja żubra została odbudowana z 6 osobników ocalałych w ogrodach zoologicznych.
Obecnie w Europie występuje około 3000 żubrów, z czego ok. 1500 osobników żyje w Białowieskim Parku Narodowym.

Skreśl niepotrzebne wyrazy tak, aby zdanie było zgodne z prawdą.                                           

 

Żubr jest gatunkiem o małej / dużej różnorodności genetycznej, ponieważ jego populację odtworzono
z dużej / małej liczby osobników.

                                              

 

Zadanie dla chętnych uczniów na dodatkową ocenę (celującą)

Wykonaj pracę w postaci prezentacji na jeden z poniższych tematów.

Prześlij do 13.06.2020r. Wykonaj to zadanie w ciekawy i przystępny sposób.

Przesłane prezentacje zostaną zaprezentowane na stronie szkoły w galerii.

POWODZENIA :)

 

  1. Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny i skutki
  2. Smog – śmiertelne zagrożenie wielkich miast
  3. Globalne ocieplenie – skutki dla ludzkości
  4. Zanieczyszczenia wód
  5. Degradacja gleb
  6. Rośliny, zwierzęta - gatunki wymarłe

 

 

Biologia   kl. VIII    09.06.2020r.

Przepisz notatkę do zeszytu. Przeanalizuj treści i ilustracje z podręcznika str. 143 -156.

Wyjaśnij co to znaczy działanie racjonalne, zastanów się, czy twoje działania są racjonalne, co robisz aby zachować zrównoważony rozwój. Wypisz kilka swoich przemyśleń i prześlij na adres: gladyszow.biologia5@wp.pl

 

Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.

 

  1. Skutki działalności człowieka dla środowiska:
  • Eliminowanie gatunków – kolekcjonerstwo, łowiectwo, rybołówstwo, Kłusownictwo.
  • Zanieczyszczenie środowiska – kwaśne deszcze, smog, globalne ocieplenie, dziura ozonowa, zanieczyszczenie wód, gleby, wypalanie traw, używanie środków ochrony roślin
  • Niszczenie siedlisk  - karczowanie lasów, osuszanie terenów podmokłych
  • Wprowadzanie obcych gatunków.
2. Już ich nie zobaczysz- gatunki wymarłe:  wypisz z podręcznika str. 150
3. Zasoby przyrody:
  • Niewyczerpalne – energia słoneczna, geotermalna, wiatru
  • Wyczerpalne

                   - Odnawialne – organizmy, woda, powietrze, gleba

                   - Nieodnawialne – paliwa kopalne (węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny), rudy metali.

4. Różnicowany rozwój – racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody, zasada według, której rozwój ekonomiczny i gospodarczy zaspokaja aktualne potrzeby ludzi, nie zmniejsza szans na życie i rozwój przyszłych pokoleń. Główne założenia:

  • Limity wycinki drzew, połowu ryb, polowań
  • Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniem i poprawa jego jakości
  • Oszczędne gospodarowanie wodą
  • Ochrona wód przed zanieczyszczeniem
  • Racjonalne użytkowanie gleb
  • Ochrona przed nadmierną eksploatacją (wyjałowienie)
  • Ograniczenie wykorzystania zasobów nieodnawialnych
  • Stosowanie alternatywnych źródeł energii
  • Segregacja śmieci, recykling (powtórne przetwarzanie)

 

Dziękuję za uwagę.