Biologia kl. VIII 02.06.2020r.
Temat: Różnorodność biologiczna.
Dzisiejsze twoje zadanie!
Przeczytaj tekst w podręczniku, odpowiedz na poniższe pytania. Wyślij pracę do oceny. gladyszow.biologia5@wp.pl
1. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B oraz jej uzasadnienie 1 lub 2.
Różnorodność biologiczna w okolicach równika w porównaniu z różnorodnością w strefie bieguna północnego jest
A. |
większa, |
ponieważ |
1. |
warunki klimatyczne nie sprzyjają kształtowaniu różnorodności organizmów.
|
B. |
mniejsza, |
2. |
warunki klimatyczne sprzyjają kształtowaniu różnorodności organizmów.
|
2. Oceń, czy poniższe informacje dotyczące różnorodności biologicznej są zgodne z prawdą.
Zaznacz literę P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo literę F – jeśli jest fałszywa.
1. |
Poziom różnorodności ekosystemowej zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.
|
P |
F |
2. |
Najmniejszą różnorodność gatunkową mają ekosystemy zmienione przez człowieka.
|
P |
F |
3. |
Populacja o dużej różnorodności genetycznej ma większe szanse na przeżycie w środowisku. |
P |
F |
3. Skreśl niepotrzebne wyrazy tak, aby zdania dotyczące wpływu naturalnych czynników na różnorodność biologiczną były zgodne z prawdą.
A. Gatunkami niezagrożonymi są te gatunki, których populację charakteryzuje mała / duża liczebność.
B. Wymarcie gatunku powoduje zwiększenie / zmniejszenie liczby łańcuchów pokarmowych w ekosystemie.
C. Sukcesja wtórna zwiększa / zmniejsza różnorodność gatunkową ekosystemów.
4. Populacja żubra została odbudowana z 6 osobników ocalałych w ogrodach zoologicznych.
Obecnie w Europie występuje około 3000 żubrów, z czego ok. 1500 osobników żyje w Białowieskim Parku Narodowym.
Skreśl niepotrzebne wyrazy tak, aby zdanie było zgodne z prawdą.
Żubr jest gatunkiem o małej / dużej różnorodności genetycznej, ponieważ jego populację odtworzono
z dużej / małej liczby osobników.
Zadanie dla chętnych uczniów na dodatkową ocenę (celującą)
Wykonaj pracę w postaci prezentacji na jeden z poniższych tematów.
Prześlij do 13.06.2020r. Wykonaj to zadanie w ciekawy i przystępny sposób.
Przesłane prezentacje zostaną zaprezentowane na stronie szkoły w galerii.
POWODZENIA :)
- Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny i skutki
- Smog – śmiertelne zagrożenie wielkich miast
- Globalne ocieplenie – skutki dla ludzkości
- Zanieczyszczenia wód
- Degradacja gleb
- Rośliny, zwierzęta - gatunki wymarłe
Biologia kl. VIII 09.06.2020r.
Przepisz notatkę do zeszytu. Przeanalizuj treści i ilustracje z podręcznika str. 143 -156.
Wyjaśnij co to znaczy działanie racjonalne, zastanów się, czy twoje działania są racjonalne, co robisz aby zachować zrównoważony rozwój. Wypisz kilka swoich przemyśleń i prześlij na adres: gladyszow.biologia5@wp.pl
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody.
- Skutki działalności człowieka dla środowiska:
- Eliminowanie gatunków – kolekcjonerstwo, łowiectwo, rybołówstwo, Kłusownictwo.
- Zanieczyszczenie środowiska – kwaśne deszcze, smog, globalne ocieplenie, dziura ozonowa, zanieczyszczenie wód, gleby, wypalanie traw, używanie środków ochrony roślin
- Niszczenie siedlisk - karczowanie lasów, osuszanie terenów podmokłych
- Wprowadzanie obcych gatunków.
- …
- Niewyczerpalne – energia słoneczna, geotermalna, wiatru
- Wyczerpalne
- Odnawialne – organizmy, woda, powietrze, gleba
- Nieodnawialne – paliwa kopalne (węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny), rudy metali.
4. Różnicowany rozwój – racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody, zasada według, której rozwój ekonomiczny i gospodarczy zaspokaja aktualne potrzeby ludzi, nie zmniejsza szans na życie i rozwój przyszłych pokoleń. Główne założenia:
- Limity wycinki drzew, połowu ryb, polowań
- Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniem i poprawa jego jakości
- Oszczędne gospodarowanie wodą
- Ochrona wód przed zanieczyszczeniem
- Racjonalne użytkowanie gleb
- Ochrona przed nadmierną eksploatacją (wyjałowienie)
- Ograniczenie wykorzystania zasobów nieodnawialnych
- Stosowanie alternatywnych źródeł energii
- Segregacja śmieci, recykling (powtórne przetwarzanie)
Dziękuję za uwagę.