Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

Kl. V   Biologia  07.05.2020r.

  •  Przeczytaj tekst w podręczniku str. 121-124
  •  Wykonaj starannie notatkę i rysunki
  •  Wyślij zdjęcia rysunków i tabelki

 na adres gladyszow.biologia2@wp.pl

 

Temat: Paprotniki.

1.    Środowisko życia:

  • Ø Na lądzie
  • Ø W miejscach wilgotnych i zacienionych
  • Ø Występują w lasach, nad jeziorami, rzekami
  • Ø Nie liczne występują w wodzie (salwinia pływająca)

 2.    PAPROCIE


  •  wykształcają właściwe organy roślinne – korzeń, łodygę i liście
  •  większość paproci wytwarza wieloletnią podziemną łodygę – kłącze
  •  liście duże, pierzaste
  •  na spodniej stronie liści powstają zarodnie

(wykonaj rysunek, podpisz części paproci korzystając z podręcznika str. 122) KORZENIE, KŁĄCZE, MŁODE LIŚCIE, DOJRZAŁE LIŚCIE, ZARODNIE

NARECZNICA  SAMCZA

3.    SKRZYPY


  •  wykształcają łodygę podziemną - kłącze i łodygę nadziemną pęd
  •  wytwarza rodzaje pędów – wiosenny i letni
  •  na pędach drobne liście
  •  zarodnie zebrane w kłos zarodnionośny

Wykonaj rysunek – skrzyp – pęd wiosenny, pęd letni i opisz je (na podstawie podręcznika str. 123)  SKRZYP  POLNY

Narysuj w zeszycie tabelę. Porównaj cechy pędu wiosennego i letniego na podstawie podręcznika str. 123)

PĘD WIOSENNY

PĘD LETNI

 

 

 

 

 

 4.    WIDŁAKI

 

  •  to rośliny o delikatnych korzeniach i płożących łodygach
  •  nie mają kłącza
  •  liście drobne
  •  zarodnie zebrane w kłos zarodnionośny

Wykonaj rysunek widłaka, opisz go (podręcznik str. 123)

 WIDŁAK GOŹDZISTY

 5. Cykl rozwojowy paproci (str. 124)

Zarodnie tworzą się latem, na spodniej stronie liści. W zarodniach powstają i dojrzewają zarodniki ---- zarodniki wysypią się kiełkują, wyrasta przedrośle -----  na przedroślu powstają plemnie (wytwarzają plemniki) i rodnie (wytwarzają komórki jajowe) ------ plemnik w kropli wody przepływa do rodni, łączy się z komórką jajową (zapłodnienie) ---- powstaje zygota -----z zygoty rozwija się nowa roślina

 



 

Biologia kl. V  14.05.2020r.

 

Najpierw obejrzyj prezentację

 nagonasienneprezentacjamultimedialna.pdf

 

Napisz notatkę do zeszytu. Nie wysyłaj jej do oceny!

 

Temat: Nagonasienne.

1. Rośliny nasienne (kwiatowe)  – oprócz korzenia, łodygi, liści wykształcają kwiaty i nasiona.

 


2. Rodzaje roślin nasiennych:

 

  • Nagonasienne – wytwarzają nasiona nagie, nie osłonięte, położone na powierzchni łusek szyszki.
  • Okrytonasienne – nasiona okryte mięsistą zalążnią

 

 

3. Kwiat – organ służący do rozmnazania płciowego.

 

 

4. Nasienie – organ, który umożliwia roślinom rozprzestrzenianie się. Kiełkujące nasienie daje początek nowej roślinie.

 

 

5.    Cechy nagonasiennych:

 

  •  To najczęściej drzewa iglaste
  •  Liście mają postać sztywnych igieł
  •  Są zimozielone
  •  Odporne na silne mrozy i suszę
  •  Zbudowane z pnia (zdrewniałej łodygi) i korony
  •  Wytwarzają kwiaty męskie i żeńskie  zebrane w kwiatostany.
  •  Kwiatostany żeńskie z czasem twardnieją i przekształcają się w szyszki

 

 

6.    Cykl rozwojowy sosny zwyczajnej

 

  • Na kwiatach żeńskich rozwijają się zalążki z komórkami jajowymi
  • Kwiaty męskie produkują pyłek, wiatr przenosi go na kwiat żeński (zapylenie)
  • Ziarno pyłku pada na zalążek i wytwarza łagiewkę pyłkową, przenosi plemniki do zalążka do komórki jajowej
  • Zapłodnienie – połączenie plemnika i komórki jajowej, powstaje nasiono
  • Dojrzała szyszka – otwiera się i nasiona wysypują się
  • Nasiona rozsiewa wiatr
  • Nasiono kiełkuje powstaje nowa roślina

 

 

7.    Znaczenie roślin nagonasiennych:

 

 

Uzupełnij wykorzystując informacje zawarte w prezentacji.

 

Przyślij to zadnie do oceny na email gladyszow.biologia2@wp.pl

 


 

Temat: Nagonasienne – utrwalenie wiadomości

Wykonaj poniższe zadania. Odeślij do oceny na adres: gladyszow.biologia2@wp.pl

1. Rozpoznaj na ilustracjach rośliny nagonasienne i podaj ich nazwy.

2. Spośród podanych cech (A–E) wybierz cechy roślin nagonasiennych. Wpisz do tabeli odpowiadające im oznaczenia literowe.

 

A. Kłos zarodnionośny.

B. Nasiona.

C. Szyszki.

D. Kwiat.

E. Zarodniki.

Cechy roślin nagonasiennych

 

 

 

 

 

3. Skreśl wyrazy tak, aby zdania zawierały prawdziwe informacje.

 

Większość roślin nagonasiennych należy do roślin iglastych / liściastych. Są to przeważnie rośliny zimozielone. Oznacza to, że nie zrzucają liści / zrzucają liście na zimę.

 

4. Opisz budowę sosny. Skorzystaj z określeń podanych poniżej.

 

korona, kwiatostan żeński, kwiatostan męski,

szyszka dwuletnia

 

 

W zeszycie wykonaj notatkę. Informacje na temat następujących roślin nagonasiennych – iglastych odszukaj w podręczniku lub w innych źródełkach informacji.

NIE WYSYŁAJ JEJ DO OCENY!!!  ALE WYKONAJ STARANNIE  I DOKŁADNIE !!!


  1. Rozpoznajemy gatunki drzew i krzewów iglastych:
  • Świerk pospolity - …
  • Jodła pospolita - …
  • Modrzew europejski - …
  • Sosna zwyczajna - ….
  • Cis pospolity - ….
  • Kosodrzewina - …
  • Jałowiec pospolity - …

 


 

Biologia  KL. V   28.05.2020r.

Wykonaj starannie notatkę wyślij do oceny na adres: gladyszow.biologia2@wp.pl

Powodzenia :)

Temat: Okrytonasienne.

1. Cechy roślin okrytonasiennych:

  • Wytwarzają kwiat
  • Wytwarzają owoce
  • Są przystosowane do życia we wszystkich środowiskach lądowych
2. Ze względu na budowę łodygi okrytonasienne dzielimy na:
  • Drzewa -….
  • Krzewy - ….
  • Krzewinki - …..
  • Rośliny zielne - ….

Przyporządkuj opis podanym nazwom form roślin okrytonasiennych

 

1. Mają cienkie, zielone łodygi.

2. Mają grubą, długą łodygę zwaną pniem.

3. Mają krótką łodygę, której rozgałęzienia tworzą się nisko nad ziemią.

4. Przypominają krzewy, ale są od nich mniejsze.


 3, Budowa kwiatu. Zewnętrzna część kwiatu to okwiat. Składa się z płatków korony i zielonego kielicha

Wykonaj w zeszycie rysunek. Opisz budowę kwiatu. Skorzystaj z podręcznika (str. 138) 

płatki korony, dno kwiatowe, słupek, pręcik


 

 4. Kwiat służy do rozmnażania płciowego.

  • Element męski – pręciki – produkują ziarna pyłu zawierające plemniki
  • Element żeński – słupek – w zalążni rozwija się zalążek z komórka jajową

Wykonaj rysunek  i opis pręcika i słupka na podstawie podręcznika (str. 138)

5. Cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych

  • Kwitnienie
  • Zapylenie kwiatów (przeniesienie ziarna pyłu na znamię słupka)
  • Zapłodnienie (połączenie plemnika z komórką jajową)
  • Powstaje nasionko
  • z rozrośniętej zalążni tworzy się owoc
  • nasionko kiełkuje i wyrasta młoda roślina
6. Sposoby zapylania:
  • Wiatr
  • Owady
  • Zwierzęta (np. kolibry)