Pytania oraz wykonane zadania wysyłać na adres:
gladyszow.biologia4@wp.pl
Ważne
Wejdź na stronę : Układ moczowy- Epodreczniki.pl
Obejrzyj prezentacje, filmy, schematy. Zwróć uwagę na słowniczek terminów. Na koniec wykonaj test sprawdzający.
Utrwal wiadomości z tego tematu. Wykorzystaj notatkę z lekcji.
Wydrukuj kartkówkę , postaraj się. Uzupełnij samodzielnie.
Wklej do zeszytu.
Proszę dokładnie wykonać całe zadanie.
Nie odkładaj zadania na później. Działaj systematycznie.
Dobrze wykonane zadanie zostanie nagrodzone,
jak spotkamy się w szkole.
Powodzenia :)
Nauczyciel biologii
Proszę wykonać kartkówkę.
31.03.2020 (wtorek)
Witam Was.
Proszę wpisać temat lekcji: Higiena i choroby układu wydalniczego.
Dziś pracujesz na podstawie tekstu z Epodrecznika i podręcznika do biologii.
Tworzysz notatkę na komputerze (Word) według podanego schematu.
Pracę wyślij na adres e-mail gladyszow.biologia4@wp.pl
Na wasze prace czekam do: piątek 03.04.2020r.
Ocena zależy od ilości informacji jakie uwzględnicie, sposobu zredagowania notatki. Liczę na konkretne prace.
Proszę nie kopiować z Internetu. Nie sprawdzam tego!!!
Brak pracy jest jednoznaczny z oceną niedostateczną! Proszę podać te informacje wszystkim uczniom kl. VII
Bardzo proszę, wejdź na stronę Profilaktyka chorób układu moczowego –Epodreczniki.pl , podręcznik do biologii str. 157 – 160. Tworząc notatkę możesz też poszukać informacji gdzie indziej. Najważniejsze żeby praca była konkretna i wbiła mnie w fotel jak będę ją sprawdzać!!!!
Przeanalizuj skład moczu. Zapisz punkt 1 notatki.
- 1. Analiza składu moczu.
- 2. Wymień czynniki, które mogą wpłynąć na wynik badania ogólnego moczu.
- …
- …
- 3. Jak dbać o układ wydalniczy – przykłady działań:
- …
- ….
Opisz trzy wybrane choroby. Zrób to dokładnie, podaj przyczyny, objawy i profilaktykę
- 4. Choroby układu moczowego:
- ..
- …
- …
- 5. DIALIZA (wyjaśnij pojecie) -….
Czekam do piątku. W razie pytań i niejasności
email: gladyszow.biologia4@wp.pl
15.04.2020r.
Zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 165. Wykonaj starannie notatkę i rysunki. Napisz jak poradziłeś sobie z tym zdaniem, czy treść jest zrozumiała dla ciebie. Adres: gladyszow.biologia4@wp.pl
Do dzisiejszego tematu dołączam zeszyt ćwiczeń. Niestety jest to plik PDF i nie możecie go edytować. Proszę po wykonaniu notatki, odnaleźć dzisiejszy temat w tych ćwiczeniach i wykonać zadania ustnie jako utrwalenie lekcji. Powodzenia J
Temat: Budowa i funkcjonowanie układu dokrewnego.
- Układ dokrewny (hormonalny):
- Wpływa na funkcjonowanie całego organizmu
- Jego działanie nie podlega naszej woli
- Tworzą go gruczoły dokrewne
- Brak anatomicznego połączenia między gruczołami dokrewnymi
- Każdy gruczoł ma inną budowę
- Gruczoły produkują hormony, które są wydzielane prosto do krwi i przez nią rozprowadzane.
- 2. Gruczoły dokrewne i ich hormony: (dopisz odpowiedni hormon)
- Przysadka - ……………., ………………….
- Tarczyca - ……………..
- Gruczoły przytarczyczne - ………………
- Nadnercza - ………………, ………………….
- Trzustka - ………, …………….
- Jajniki - ………….., ……………
- Jądra - ……………
- Hormon – to związek chemiczny, które regulują pracę wszystkich narządów, utrzymuje organizm w równowadze (homeostazie). Występują we krwi w bardzo małych ilościach.
Na podstawie ilustracji z podręcznika str. 166 wykonaj rysunek – sylwetka kobiety i mężczyzny – w odpowiednich miejscach zaznacz poszczególne gruczoły i podpisz je.
- Działanie hormonów:
- Działają swoiście, czyli wpływają tylko na określone komórki ciała. Hormon rozpoznaje tylko te komórki, które maja na swojej powierzchni odpowiedni receptor.
- Działają antagonistycznie – przeciwstawnie, wywołują przeciwne reakcje np.:
Trzustka – insulina i glukagon.
- Przysadka pełni funkcję nadrzędną i kieruje pracą wszystkich pozostałych gruczołów dokrewnych.
- Antagonistyczne działanie hormonów:
TRZUSTKA – produkuje insulinę i glukagon.
Insulina – przyspiesz transport cukru z krwi do komórek oraz magazynowanie cukru w wątrobie i mięśniach. Obniża poziom cukru we krwi. Poziom insuliny podnosi się po posiłku.
Glukagon – powoduje uwolnienie zmagazynowanego cukru z wątroby i mięśni i podnosi poziom cukru we krwi. Poziom glukagonu podnosi się w czasie uczucia głodu.
Jeżeli we krwi jest za dużo cukru trzustka wytwarza insulinę. Jeżeli we krwi jest za mało cukru trzustka wytwarza glukagon.
- 6. Szyszynka – to gruczoł… (uzupełnij) ………, który produkuje …..
zeszytcwiczenpulszyciaklasa7zadaniaczesc1.pdf
21.04.2020r.
Biologia
Temat: Zaburzenia funkcjonowania układu dokrewnego.
1. Jeżeli we krwi znajduje się odpowiednia ilość hormonów organizm znajduje się w równowadze hormonalnej. Zachwianie tej równowagi prowadzi do powstania wielu różnych chorób.
2. Nadczynność – gruczoł wytwarza za dużo hormonu.
3. Niedoczynność – gruczoł produkuje za mało hormonu.
4. PRZYSADKA MÓZGOWA – hormon wzrostu:
· Niedobór – karłowatość (b. niski wzrost)
· Nadczynność – gigantyzm (b. wysoki wzrost, długie kończyny), akromegalia (nadmierny rozrost dłoni, stóp, nosa, żuchwy)
· Nieprawidłowe wytwarzanie hormonów tropowych powoduje złe funkcjonowanie wszystkich pozostałych gruczołów
5. TARCZYCA – tyroksyna (jej wydzielanie zależne jest od obecności jodu w pożywieniu)
· Niedobór – w wieku niemowlęcym powoduje silny niedorozwój umysłowy (kretynizm). Inne objawy niedoboru – sucha skóra, wzrost masy ciała, ospałość
· Nadmiar – spadek masy ciała, nadpobudliwość, silan nerwowość
· Choroba Hashimoto - Nie stwierdza się typowych objawów, ale mogą występować stany obniżonego nastroju, depresja. Spowodowana atakiem układu odpornościowego na tkanki tarczycy.
· Choroba Gravesa – Basedowa – spowodowana atakiem układu odpornościowego na tkanki tarczycy. Objawy : wytrzeszcz gałek ocznych, spadek masy ciała.
6. TRZUSTKA – insulina – utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi
· Niedobór – cukrzyca – nadmiar glukozy we krwi (norma 70-100 mg glukozy w 100ml krwi)
Typy cukrzycy:
Typ I - uszkodzenie trzustki, niedobór insuliny
Typ II – nieprawidłowe działanie insuliny
Zadanie ( napisz obszerną odpowiedź, to bardzo niebezpieczna choroba)
Opisz jakie mogą być przyczyny powstania cukrzycy. Napisz jakie mogą być pierwsze symptomy (objawy)tej choroby. Dlaczego nazywana jest chorobą społeczną.
Rozwiąż test(samodzielnie) prześlij zaraz po rozwiązaniu. Będzie ocena!
kartkowkabudowaifunkcjonowanieukladudokrewnego.docx
Proszę wysyłać zdjęcia zrobionych notatek.
28.04.2020r.
Temat: Budowa i rola układu nerwowego.
1. Układ nerwowy :
v odpowiada za reakcje organizmu na bodźce
v odbieranie i analizowanie bodźców ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego
v kontroluje pracę wszystkich narządów
2. Budowa układu nerwowego ze względu na budowę:
- Ośrodkowy układ nerwowy : mózgowie i rdzeń kręgowy
- Obwodowy układ nerwowy : nerwy czaszkowe i nerwy rdzeniowe
3. Budowa układu nerwowego ze względu na sposób działania:
- Somatyczny (steruje pracą mięśni szkieletowych, zmysły. Działa zależnie od naszej woli)
- Autonomiczny (kieruje pracą przebiegiem procesów fizjologicznych. Działa niezależnie od naszej woli):
- Część współczulna – pobudza organizm, podnosi ciśnienie krwi
- Część przywspółczulna – uspokaja, zwalnia pracę narządów, odpowiada za odpoczynek, spowalnia przemianę materii.
4. Neuron – komórka nerwowa przekazujące informacje w postaci impulsów nerwowych.
5. Synapsa – niewielka przestrzeń między komórkami nerwowymi, przez którą przepływa impuls nerwowy z komórki do komórki (od zakończenia neurytu-aksonu do dendrytów następnej komórki)
Napisz notatkę w zeszycie, wykonaj starannie rysunki. Wyślij zdjęcie na klasowy email gladyszow.biologia4@wp.pl