Moi Drodzy, mam nadzieję, że udało się Wam zrealizować zagadnienia, które wstępnie omówiłam na ostatniej wspólnej lekcji.
23.03.2020 r. (poniedziałek)
Teraz zaczynamy pracę nad tematami, które będą wymagały naszej współpracy.
Temat: O częściach mowy, które nie zmieniają swoich form.
Temat jest bardzo prosty, bo wiem, że lubicie takie części mowy, które się nie odmieniają.
Nieodmienne części mowy to wyrazy, które zawsze zachowują tę samą formę gramatyczną (a co to znaczy? Po prostu zawsze wyglądają tak samo 😊).
Na dzisiejszej lekcji będą dwie:
- Wykrzyknik,
czyli np. a!, hura!, brrr! (wyrażają uczucia)
Hura! Wygrałem milion.
lub np. ko, ko, wrr!, buch! (naśladują dźwięki)
Prawda, że proste 😊.
Teraz zróbcie ćwiczenie 3 ze str. 189
Zapiszcie w zeszytach definicje ze strony 188 (nasze zapamiętaj).
- 2. Partykuła
Przeczytajcie zdanie Liczy noże niech by nie.
Jak je podzielimy li- czy- no- że- niech- by- nie to mamy prawie wszystkie partykuły i łatwo je zapamiętać.
Partykuła może:
- zmieniać sens wypowiedzenia, np. tworzy pytanie, przypuszczenie.
np. Czy pójdziesz ze mną na spacer?
- wzmacniać znaczenie innego wyrazu bądź wypowiedzenia
Np. Zróbże zakupy.
Zapiszcie w zeszytach definicję partykuły ze str. 189 (nasze zapamiętaj)
i zróbcie ćwiczenie 5 a i b ze str.190.
W ramach drugiej lekcji, proszę, wykonajcie ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń, części pierwszej s.107-110 (jeżeli coś Wam sprawi trudność, spróbujcie wykonać ołówkiem, sprawdzimy).
Moi Drodzy, mam nadzieję, że udało się Wam wykonać ostatnie ćwiczenia.
25.03.2020 r. (środa)
Pierwsza lekcja
Temat: Powtórzenie wiadomości o wypowiedzeniu.
Temat jest bardzo prosty, bo ćwiczymy to, co już umiemy.
Wszystkie potrzebne do powtórzenia informacje macie w podręczniku na stronie 208.
Proszę skserujcie i wklejcie lub przepiszcie informacje o wypowiedzeniu do zeszytu (nasze zapamiętaj).
Powtarzamy rodzaje wypowiedzeń,
czyli podział zdań ze względu na:
a) cel wypowiedzi (oznajmujące, pytające i rozkazujące),
b) zabarwienie uczuciowe (neutralne, wykrzyknikowe),
c) obecność orzeczenia (zdanie, które posiada orzeczenie i równoważnik zdania, które nie zawiera orzeczenia). W przypadku zdań możemy jeszcze podzielić je na zdania pojedyncze z jednym orzeczeniem i zdania złożone z dwoma lub więcej orzeczeniami).
Aby powtórzyć materiał w praktyce, zróbcie ćwiczenie 4 str. 208 i 6, 8 str. 209.
To jest wszystko, co chciałam, żebyście powtórzyli.
Druga lekcja
Proszę o wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń (część druga) str.74 -78.
Dla osób, które chciałyby więcej materiału do ćwiczeń:
https://epodreczniki.pl/a/trzymaj-reke-na-pulsie-rozpoznawaj-wypowiedzenia/D18cnZfF2
26.03.2020 r. (czwartek)
Temat: Różnie rozumiane szczęście. Co tworzy rytm utworu?
- Jak rozumiesz pojęcie szczęścia? (zapisz w zeszycie)
Szczęście to…………………………………..
- Przeczytaj wiersz „Ballada o szczęściu” podręcznik str. 210
- Na podstawie kolejnych strof, napisz w zeszycie, czym jest szczęście dla poszczególnych bohaterów.
Dla:
misia ………………………………………..
mrówki ……………………………………..
ślimaka …………………………………….
polnego wiatru ……………………………………
sępa …………………………………………….
kosa ……………………………………………
Jak zachował się człowiek?
…………………………………………………………………………………………………
- Pojęcie rytmu, czyli jak zbadać, czy wiersz jest rytmiczny?
(rytm to pewna powtarzalność!)
Zapamiętaj!
Wiersz jest rytmiczny, gdy powtarza się:
- liczba wersów w zwrotkach,
- liczba sylab w wersach,
- pary takich samych lub podobnych sylab na końcu wyrazu (rymy),
- niektóre słowa lub fragmenty wypowiedzi (refren).
W wierszu „Ballada o szczęściu” jest/są:
- 8 strof, a w każdej 4 wersy,
- w pierwszym wersie 8 sylab, w drugim 7, w trzecim 8, w czwartym 7 (taki układ
w każdej strofie), - rymy, np. burzliwy/szczęśliwym, zasępiony/szpony, ballada/odpowiada.
Proszę, zróbcie zadania w zeszycie ćwiczeń (cześć druga) str. 9-10, ćw. 1, 2, 3, 4