Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

06.04.2020 r. (poniedziałek)

 

Temat: Jaki utwór nazywamy bajką?

 

Zastanów się, z jakimi cechami kojarzone są następujące zwierzęta i rośliny. (wpisz lub wklej do zeszytu)

wzór

lis ze sprytem

motyl z pięknem i delikatnością

lew              ……………….

pszczoła      ……………….

ślimak         ……………….

mrówka      ………………..

róża            ………………..

 

  1. Przeczytaj (dokładnie, z przypisami) bajki Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza i Ezopa (podręcznik str.223-225).

 

  1. 2.       Zapamiętaj! (wpisz lub wklej do zeszytu)

 

          Utwory mogą być zapisane:

  • wierszem, czyli z podziałem na wersy (np. bajki „Kruk i lis”, „Lis i kozieł”, „Pszczoła i szerszeń”, „Syn i ojciec”);
  • prozą, czyli bez podziału na wersy (np. bajka „Trzcina i oliwka”).

 

Bajka to krótki utwór napisany wierszem lub prozą, którego bohaterowie (najczęściej zwierzęta, rośliny) uosabiają cechy ludzkie.

Bajka zawiera pouczenie (morał).  Pokazuje miedzy innymi, jak postępować i czego unikać w życiu.

 

  1. Uzupełnij w zeszycie tabelę brakującymi informacjami o utworach.

 

 

Tytuł utworu

 

 

Bohater

 

Cecha bohatera

 

Pouczenie (morał)

 

 

Sposób zapisu

 

„Kruk i lis”

 

 

kruk

lis

 

 

kruk - próżny, naiwny

lis - sprytny

 

„Bywa często zwiedzionym,

Kto lubi być chwalonym”

 

(Człowiek próżny

często źle na tym wychodzi, próżność jest źle postrzegana.)

 

 

wiersz

 

„Lis i kozieł”

 

 

 

Łatwowierność i naiwność często jest wykorzystywana przez osoby, które cechuje spryt i przebiegłość.

 

 

 

„Trzcina
i oliwka”

 

 

 

trzcina -  delikatna, cierpliwa, spokojna;

 

  • oliwka -  zuchwała, buntownicza

 

 

 

 

„Pszczoła
i szerszeń”

 

 

 

 „Jestem w nędzy, lepiej się nade mną użalić

Niżeli żądłem straszyć i samej się chwalić”

 

(Osobom w potrzebie należy pomóc, a nie chwalić się swoim lepszym położeniem.)

 

 

 

„Syn i ojciec”

 

 

 

syn - młody

  • ojciec - stary

Cechą wspólną jest narzekanie na swój wiek.

 

 

 

 

 

  1. Zwróć uwagę na pouczenia wynikające z bajek. Zastanów się, czy we współczesnym świecie są one nadal aktualne. Swoje spostrzeżenia zapisz jako wniosek z lekcji.

 


 

07.04.2020 r. (wtorek)              

 

Temat: Czym się różni zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania nierozwiniętego?

 

  1. Przeczytaj zdanie:

 

Uczeń rozmawiał.

 

Orzeczeniem w tym zadaniu jest czasownik w formie osobowej - „rozmawiał”.

Natomiast „uczeń” to wykonawca czynności.

rozmawiał (kto?) uczeń

 

  1. W podanych zdaniach spróbuj podkreślić jedną linią podmiot, dwiema - orzeczenie.

 

Uczniowie czekali.

Dziewczyny się śmiały.

Pojawił się nauczyciel.

Trener powiadomił.

Uczniowie powtarzali.

 

Zapamiętaj!

Podmiot nazywa wykonawcę czynności lub wskazuje na osobę, rzecz lub zjawisko, które znajdują się w pewnym stanie.

 

np.                        Trener        przechodził          korytarzem.

                               (kto?)          (co robił?)

 

Wyraz „trener” jest podmiotem (wykonawcą czynności), a wyraz „przechodził” jest orzeczeniem (oznacza czynność).

                Trener                    cieszył się              z wygranej.

                 (kto?)         ( w jakim był stanie?)

 

Wyraz „trener” jest podmiotem (wykonawcą czynności), a „cieszył się” jest orzeczeniem (oznacza stan).

 

  1. Aby utrwalić wiadomości o podmiocie, zrób ćwiczenie 3, podręcznik str. 228.
  2. W poprzednim ćwiczeniu zauważyłeś (-aś), że zdania pojedyncze mogą być krótsze lub dłuższe (z dodatkowymi określeniami podmiotu i orzeczenia).

 

  1. Zapamiętaj!

 

Zdanie pojedyncze, które składa się tylko z podmiotu i orzeczenia lub samego orzeczenia, nazywamy zdaniem pojedynczym nierozwiniętym, np.

 

Marcin wyjechał. (podmiot + orzeczenie)

Czytam. (orzeczenie)

 

Zdanie pojedyncze, które oprócz podmiotu i orzeczenia zawiera co najmniej jedno określenie, nazywamy zdaniem pojedynczym rozwiniętym, np.

 

Marcin wyjechał w góry. (podmiot + orzeczenie + określenie)

 

  1. Aby utrwalić wiadomości o zdaniu pojedynczym rozwiniętym i nierozwiniętym, zrób ćwiczenie 4, podręcznik str. 229.

 


 

08.04.2020 r. (środa)  

 

Temat: „Z dodatkowymi informacjami i bez nich” - zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte.

 

Wykonaj ćwiczenia utrwalające wiadomości na temat zdania pojedynczego rozwiniętego
i nierozwiniętego.

 

Zeszyt ćwiczeń, część 2, str. 83-87