06.04.2020 r. (poniedziałek)
Temat: Jaki utwór nazywamy bajką?
Zastanów się, z jakimi cechami kojarzone są następujące zwierzęta i rośliny. (wpisz lub wklej do zeszytu)
wzór
lis ze sprytem
motyl z pięknem i delikatnością
lew ……………….
pszczoła ……………….
ślimak ……………….
mrówka ………………..
róża ………………..
- Przeczytaj (dokładnie, z przypisami) bajki Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza i Ezopa (podręcznik str.223-225).
- 2. Zapamiętaj! (wpisz lub wklej do zeszytu)
Utwory mogą być zapisane:
- wierszem, czyli z podziałem na wersy (np. bajki „Kruk i lis”, „Lis i kozieł”, „Pszczoła i szerszeń”, „Syn i ojciec”);
- prozą, czyli bez podziału na wersy (np. bajka „Trzcina i oliwka”).
Bajka to krótki utwór napisany wierszem lub prozą, którego bohaterowie (najczęściej zwierzęta, rośliny) uosabiają cechy ludzkie.
Bajka zawiera pouczenie (morał). Pokazuje miedzy innymi, jak postępować i czego unikać w życiu.
- Uzupełnij w zeszycie tabelę brakującymi informacjami o utworach.
|
Tytuł utworu
|
Bohater |
Cecha bohatera |
Pouczenie (morał)
|
Sposób zapisu |
|
„Kruk i lis”
|
kruk lis
|
kruk - próżny, naiwny lis - sprytny |
„Bywa często zwiedzionym, Kto lubi być chwalonym”
(Człowiek próżny często źle na tym wychodzi, próżność jest źle postrzegana.)
|
wiersz |
|
„Lis i kozieł”
|
|
|
Łatwowierność i naiwność często jest wykorzystywana przez osoby, które cechuje spryt i przebiegłość.
|
|
|
„Trzcina
|
|
trzcina - delikatna, cierpliwa, spokojna;
|
|
|
|
„Pszczoła
|
|
|
„Jestem w nędzy, lepiej się nade mną użalić Niżeli żądłem straszyć i samej się chwalić”
(Osobom w potrzebie należy pomóc, a nie chwalić się swoim lepszym położeniem.)
|
|
|
„Syn i ojciec”
|
|
syn - młody
Cechą wspólną jest narzekanie na swój wiek.
|
|
|
- Zwróć uwagę na pouczenia wynikające z bajek. Zastanów się, czy we współczesnym świecie są one nadal aktualne. Swoje spostrzeżenia zapisz jako wniosek z lekcji.
07.04.2020 r. (wtorek)
Temat: Czym się różni zdanie pojedyncze rozwinięte od zdania nierozwiniętego?
- Przeczytaj zdanie:
Uczeń rozmawiał.
Orzeczeniem w tym zadaniu jest czasownik w formie osobowej - „rozmawiał”.
Natomiast „uczeń” to wykonawca czynności.
rozmawiał (kto?) uczeń
- W podanych zdaniach spróbuj podkreślić jedną linią podmiot, dwiema - orzeczenie.
Uczniowie czekali.
Dziewczyny się śmiały.
Pojawił się nauczyciel.
Trener powiadomił.
Uczniowie powtarzali.
Zapamiętaj!
Podmiot nazywa wykonawcę czynności lub wskazuje na osobę, rzecz lub zjawisko, które znajdują się w pewnym stanie.
np. Trener przechodził korytarzem.
(kto?) (co robił?)
Wyraz „trener” jest podmiotem (wykonawcą czynności), a wyraz „przechodził” jest orzeczeniem (oznacza czynność).
Trener cieszył się z wygranej.
(kto?) ( w jakim był stanie?)
Wyraz „trener” jest podmiotem (wykonawcą czynności), a „cieszył się” jest orzeczeniem (oznacza stan).
- Aby utrwalić wiadomości o podmiocie, zrób ćwiczenie 3, podręcznik str. 228.
- W poprzednim ćwiczeniu zauważyłeś (-aś), że zdania pojedyncze mogą być krótsze lub dłuższe (z dodatkowymi określeniami podmiotu i orzeczenia).
- Zapamiętaj!
Zdanie pojedyncze, które składa się tylko z podmiotu i orzeczenia lub samego orzeczenia, nazywamy zdaniem pojedynczym nierozwiniętym, np.
Marcin wyjechał. (podmiot + orzeczenie)
Czytam. (orzeczenie)
Zdanie pojedyncze, które oprócz podmiotu i orzeczenia zawiera co najmniej jedno określenie, nazywamy zdaniem pojedynczym rozwiniętym, np.
Marcin wyjechał w góry. (podmiot + orzeczenie + określenie)
- Aby utrwalić wiadomości o zdaniu pojedynczym rozwiniętym i nierozwiniętym, zrób ćwiczenie 4, podręcznik str. 229.
08.04.2020 r. (środa)
Temat: „Z dodatkowymi informacjami i bez nich” - zdanie pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte.
Wykonaj ćwiczenia utrwalające wiadomości na temat zdania pojedynczego rozwiniętego
i nierozwiniętego.
Zeszyt ćwiczeń, część 2, str. 83-87