Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

30.03.2020 (poniedziałek)

 

 3003_basn.docx

 

30.03.20 r. (poniedziałek)

 

Temat: O źródle, z którego im więcej się weźmie wody, tym więcej jej napływa.

 1. Cechy baśni (przypomnienie)

 

 2. Przeczytaj tekst  Henryka Sienkiewicza pt. „Bajka” str. 218.

 3. Podaj informacje (wpisz je do zeszytu)

a)       ustal czas i miejsce akcji ………………………………………….

b)      wymień bohaterów ………………………………………………..

c)       krótko napisz, co się wydarzyło …………………………………

 

 4. Dokończ wypowiedzenie (zapisz je w zeszycie):

Dzięki darom wróżek księżniczka stała się nie tylko ……………… i ………………, ale przede wszystkim ………………………………

 5. W zeszycie uzupełnij tabelę.

Cechy baśni

„Bajka” Henryka Sienkiewicza

 

czas nieokreślony

 

 

miejsce nieokreślone

 

 

bohaterowie fantastyczni

 

 

zdarzenia  fantastyczne

 

 

morał (pouczenie)

 

 

 6. Zapisz w zeszycie przykłady zachowania osoby kierującej się dobrocią serca.

 

…………………………………………………………………………………………………

 


 

 

31.03.2020 r. (wtorek)


 3103_zyczenia_gratulacje.docx


Temat: Piszemy życzenia i gratulacje.

 1. Zapamiętaj! ( wpisz do zeszytu)

Życzenia to wypowiedź wyrażająca to, czego ktoś życzy innej osobie z jakiejś okazji (np. urodzin, imienin, ślubu) lub w określonej sytuacji (np. wygrania konkursu).

Życzenia mogą mieć formę ustną lub pisemną. W zależności od tego, komu i w jakiej sytuacji składamy życzenia, mają one charakter bardziej lub mniej oficjalny.

 2. Przeczytaj przykładowe życzenia - zeszyt ćwiczeń (część druga) str. 32.

             Pamiętaj, zwroty do adresata piszemy wielką literą.

3. Postaraj się zrobić krótkie ćwiczenia.

             Zeszyt ćwiczeń część druga ćw. 1, 2, 3, 4, 5 str. 31-33

 4. Zapamiętaj! ( wpisz do zeszytu)

       Gratulacje to wypowiedź (pisemna lub ustna) skierowana do osoby:

  • która odniosła sukces w  życiu zawodowym lub prywatnym,
  • której udało się coś ważnego (np. awans w pracy),
  • lub którą spotkał jakieś szczęście (np. wygrana na loterii).

Gratulacje dotyczą tego, co już się wydarzyło.

 5. Przeczytaj przykładowe gratulacje - zeszyt ćwiczeń (część druga) str. 34.

 6. Postaraj się zrobić ćwiczenie.

             Zeszyt ćwiczeń (część druga) ćw. 6 str. 34.

 

 


 

 

01.04.2020 r. (środa)   klasa V

 

Temat: Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.

1. Przeczytaj komiksowy tekst na str. 221. Zwróć uwagę na podkreślone wyrazy.

2. Przypomnij sobie zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.

3. Zapamiętaj i wpisz do zeszytu:

 

  • Piszemy „rz” po literach p, b, k, g, t, d, ch, j, w,

np. przebiśnieg, dobrze, chrzan, ujrzeć.

  • Piszemy „ż” po literach l, ł, n, r,

np. Elżbieta, inżynier, rżeć.

  • Piszemy „ch”:

- po literze s,

np. schowek, schylić, wschód,

- prawie zawsze na końcu wyrazów i form wyrazowych,

np. dach, szloch, dzieciach (wyjątek: druh),

- najczęściej w środku wyrazu,

np. kuchnia, rachunek, muchomor.

  • Piszemy „h” po literze z,

np. zhardzieć, zhańbiony, zharmonizować.

 

Wyjątki!

a)      Wyjątki od pisowni „rz” po literach p, b, k, g, t, d, ch, j, w:

- pszczoła, pszenica, kształt, wszyscy, piegża, gżegżółka, kszyk (ptak), Mojżesz, także,

- w stopniu wyższym i najwyższym przymiotników, np. młodszy, piękniejszy, zdrowszy.

b) Wyjątki od pisowni „ch” w środku wyrazu: alkohol, błahy, bohater, Bohdan, bohomaz, czyhać, filharmonia, gehenna, grahamka, maharadża, mahoń, ohyda, Podhale, wahadło, wataha, wehikuł.

       

 Aby utrwalić zasadę, zrób ćwiczenie 4 a, b, c str. 222 (podręcznik)


 

 

02.04.2020 r. (czwartek)  

 

Temat: Pisownia wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h” – ćwiczenia utrwalające.

 

  1. Przypomnij sobie zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z „rz”, „ż”, „ch”, „h”.

 

  1. Zrób zadania w zeszycie ćwiczeń (część druga) str. 112-119 ćw. 1-10.