16.04.2020 r. (czwartek)
Temat: Jak wyrazy łączą się ze sobą? Poznajemy związki wyrazowe.
- Do wyrazów z poniższych zdań dopisz słowa, które odpowiadają na podane pytania.
Rodzice często nie rozumieją naszej fascynacji muzyką.
rodzice (co robią?) nie rozumieją
nie rozumieją (kiedy?) …………………..
nie rozumieją (czego?) ………………….
fascynacji (czyjej?) …………………….
fascynacji (czym?) ………………………
Muzyka daje nam poczucie bezpieczeństwa.
muzyka (co robi?) daje
daje (co?) …………………..
daje (komu?) ………………….
poczucie (czego?) …………………….
Zapamiętaj!
Wyrazy w wypowiedzeniu mogą się łączyć w różny sposób.
Grupę wyrazów, w której jeden jest wyrazem określanym (nadrzędnym), a drugi - określającym (podrzędnym), nazywamy związkiem.
Np. muzyka ------------------------> wspaniała
| (jaka?) |
wyraz nadrzędny (N) wyraz podrzędny (P)
(określany) (określający)
. grać ------------------------> głośno
| (jak?) |
wyraz nadrzędny (N) wyraz podrzędny (P)
(określany) (określający)
Uwaga! W zdaniu mogą się znaleźć wyrazy, które nie wchodzą w żadne związki, na przykład spójniki.
Ćwiczenie 1
Przeanalizuj zdanie. Uzupełnij tabelę związkami wyrazów według wzoru.
Moja siostra najchętniej uczy się przy piosenkach ulubionych zespołów.
wyraz określany
|
pytanie |
wyraz określający |
siostra |
czyja? |
moja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Zapamiętaj!
Ciąg wyrazów pełniących w zdaniu tę samą funkcję, wśród których nie da się wyróżnić wyrazów określających i określanych (są względem siebie współrzędne), nazywamy szeregiem.
Np.
(jaki?) wzruszający i (jaki?) niepowtarzalny koncert
kupiłam (co?) chleb i (co?) mleko
Ćwiczenie 2
W podanych zdaniach podkreśl szeregi (związki współrzędne).
Wczoraj spotkałam się z Anetą, Eweliną i Markiem.
Ścisz tę hałaśliwą, nieznośną muzykę.
Mam ochotę zjeść jogurt, ciasteczko i lody.
Ćwiczenia utrwalające:
Zeszyt ćwiczeń (część druga) : ćw.1-7, str. 88-91
15.04.2020 r. (środa)
Temat: Co powinniśmy wiedzieć o zdrobnieniach?
Zapamiętaj!
Zdrobnienie to wyraz oznaczający niedorosłą, młodą, małą istotę, roślinę, rzecz lub wyrażający nasze pozytywne, pieszczotliwe nastawienie do kogoś lub czegoś.
Zdrobnienie tworzy się od innych słów za pomocą odpowiednich cząstek,
np.
kot - kotek, kotuś;
mama - mamunia, mamusia
Teraz musisz poćwiczyć, proszę wykonaj następujące ćwiczenia:
Zeszyt ćwiczeń, część druga ćw. 2, 3, 4, 5 str. 11-12.
Zadanie domowe, które podlega ocenie.
Zeszyt ćwiczeń (część druga): ćw. 10 str. 14.
Opis swojej małej ojczyzny (miejscowości, w której mieszkasz) prześlij w formie załącznika na mój adres: magda.zygolska@wp.pl
Zadanie napisz w edytorze tekstowym, np. Word.
Praca powinna zawierać minimum 15 zdań.
Na górze strony podaj swoje imię, nazwisko i klasę.
Termin nadsyłania prac upływa 20 kwietnia.