23.03.2020r. (poniedziałek)
Temat 1: Świat przyrody w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Artyzm w opisie puszczy.
- Na podstawie odpowiedniego fragmentu, zastanów się, jakie niebezpieczeństwo czyhało na człowieka w puszczy?
- wał pniów, korzeni,
- tysiące strumieni, trzęsawisk,
- kopce mrowisk, wężowiska,
-gniazda os i szerszeni.
- Królestwo zwierząt, stolica roślin (utworzone na podobieństwo świata ludzkiego):
- zwierzęta żyją według sprawiedliwych, nieskażonych cywilizacja praw przyrody,
- władcy puszczy: Żubr, Tur, Niedźwiedź,
- ministrowie: Rysie, Rosomaki,
- wasale: Dziki, Wilki, Łosie,
- wysyłanie dzieci poza granice puszczy dla zdobycia doświadczenia, sztuki innego życia,
- naturalna śmierć zwierząt.
- Słownictwo związane ze słowem puszcza- wyrazy bliskoznaczne:
- las dziewiczy, pierwotny,
- nieprzebyte knieje,
- gęstwina,
- dąbrowa,
- ogromne lasy.
- Środki artystyczne:
- porównania (często upersonifikowane):
„ małe jeziora niczym wilcze doły”,
„ pnie grabiące się siedzą wokół wody jak czarownic kupa”,
„ryś i rosomak jak czujne ministra”,
„ w niej jak w Arce Noego…jedna przynajmniej pra chowa się dla płodu”.
- epitety:
wielkiej puszczy, ryś bystry, woda plamista, szlachetni wasale, drzewa łyse, skarłowaciałe, robaczliwe, chore.
- Wykonaj kartę pracy (wydrukuj lub zadania wykonaj w zeszycie).
Temat 2: Co to znaczy, że Pan Tadeusz jest epopeją narodową?
Wniosek:
Epopeja (epos)- utwór epicki pisany wierszem. Składa się z wielu wątków, rozpoczyna go inwokacja, czyli odmiana apostrofy, w której autor zazwyczaj prosi muzy o natchnienie. Utwór w podniosłym, poważnym i patetycznym styl prezentuje dzieje wybitnych bohaterów na tle wydarzeń przełomowych dla danej zbiorowości.
- Zastanów się jakie elementy wskazują na to, że utwór jest epopeją narodową?
Cechy Pana Tadeusza jako epopei narodowej:
- rozpoczyna się inwokacją
- utwór epicki (obecny w nim jest narrator, fabuła)
- został napisany wierszem – trzynastozgłoskowiec
- składa się z wielu wątków:
a) dzieje Jacka Soplicy
b) spór o zamek
c) miłość Zosi i Tadeusza
d) perypetie miłosne Telimeny
e) wątek polityczny
* dążenia niepodległościowe Polaków
* prezentuje wydarzenia przełomowe dla zbiorowości
* nadzieja na odzyskanie niepodległości związane z kampanią napoleońską
* występuje bohater zbiorowy – polska szlachta ( Soplicowie – średniozamożna szlachta, Dobrzyńscy – zubożała szlachta , Horeszkowie – magnateria).
Na tym kończymy omawianie Pana Tadeusza. Pamiętajcie, aby do egzaminu przeczytać i powtórzyć sobie wszystkie informacje i zagadnienia dotyczące tego tematu ( wszystko macie w notatkach z lekcji).
Jutro zajmiemy się powtórzeniem wiadomości o częściach mowy. Przypomnijcie sobie pytania przypadków.
24.03.2020r. (wtorek)
Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy.
- Przepisz do zeszytu zdanie i określ formy poszczególnych części mowy.
Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie tak zachwyciły uczestników naszej wycieczki, ze nikt nie chciał wcześniej opuścić galerii malarstwa.
Przykład:
Zbiory – kto?co?-rzeczownik, przypadek - M, l.mn, r. męski, rzeczownik pospolity, nieosobowy, nieżywotny.
Muzeum –
Narodowego-
w-
Warszawie-
tak-
zachwyciły-
uczestników-
naszej-
wycieczki-
że-
nikt-
nie-
chciał-
wcześniej-
opuścić-
galerii-
malarstwa-
Zrobione zadanie proszę przesłać na maila.
Od piątku zaczniemy omawiać Artystę Sławomira Mrożka.
26.03.2020r. (czwartek)
Temat: Ambitne plany koguta – Sławomir Mrożek "Artysta".
1. Posłuchaj utworu i komentarza do niego.
https://www.youtube.com/watch?v=c15M0XRyPDc
2. Zastanów się, czego alegorią jest w tej powiastce kogut, jakie postawy ludzkie uosabia? Uzupełnij tabelę (do zeszytu):
|
|
lew, tygrys |
lis |
kogut |
|
tradycyjnie |
|
|
|
|
w Artyście |
|
|
|
[do zeszytu]:
3. Podobieństwa do bajki:
– opowiada się o ludziach, ale bohaterami są zwierzęta;
– ma charakter satyryczny (ośmiesza postawy).
[do zeszytu]:
4. Różnice:
– utwór pisany prozą, dość obszerny;
– brak wyraźnego morału;
– zwierzęta nie są nosicielami tradycyjnych cech.
[do zeszytu]:
5. Jakie negatywne cechy uosabia kogut?
6. Odczytaj bajkę Ignacego Krasickiego Lew i zwierzęta.
Ignacy Krasicki
Lew i zwierzęta
Gdy się wszystkie zwierzęta u lwa znajdowały,
Był dyskurs: jaki przymiot w zwierzu doskonały.
Słoń roztropność zachwalał, żubr mienił powagę,
Wielbłądy wstrzemięźliwość, lamparty odwagę;
Niedźwiedź moc znamienitą, koń ozdobną postać,
Wilk staranie przemyślne, jak zdobyczy dostać,
Sarna kształtną subtelność, jeleń piękne rogi,
Ryś odzienie wytworne, zając rącze nogi;
Pies wierność, liszka umysł w fortele obfity,
Baran łagodność, osieł żywot pracowity.
Rzekł lew, gdy się go wszyscy o zdanie pytali:
„Według mnie ten najlepszy, co się najmniej chwali”.
7. Zastanów się, skąd się bierze w człowieku potrzeba reklamowania siebie i udawania kogoś, kim się nie jest (ustnie).
27.03.2020