Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie


 

23.03.2020r. (poniedziałek)

 

Temat 1: Świat przyrody w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Artyzm w opisie puszczy.

 

 

 

  1. Na podstawie odpowiedniego fragmentu, zastanów się, jakie niebezpieczeństwo czyhało na człowieka w puszczy?

 

- wał pniów, korzeni,

 

- tysiące strumieni, trzęsawisk,

 

- kopce mrowisk, wężowiska,

 

-gniazda os i szerszeni.

 

 

 

  1. Królestwo zwierząt, stolica roślin (utworzone na podobieństwo świata ludzkiego):

 

- zwierzęta żyją według sprawiedliwych, nieskażonych cywilizacja praw przyrody,

 

- władcy puszczy: Żubr, Tur, Niedźwiedź,

 

- ministrowie: Rysie, Rosomaki,

 

- wasale: Dziki, Wilki, Łosie,

 

- wysyłanie dzieci poza granice puszczy dla zdobycia doświadczenia, sztuki innego życia,

 

- naturalna śmierć zwierząt.

 

 

 

  1. Słownictwo związane ze słowem puszcza- wyrazy bliskoznaczne: 

 

- las dziewiczy, pierwotny,

 

- nieprzebyte knieje,

 

- gęstwina,

 

- dąbrowa,

 

- ogromne lasy.

 

 

 

  1. Środki artystyczne:

 

  • porównania (często upersonifikowane):

 

„ małe jeziora niczym wilcze doły”,

 

„ pnie grabiące się siedzą wokół wody jak czarownic kupa”,

 

„ryś i rosomak jak czujne ministra”,

 

„ w niej jak w Arce Noego…jedna przynajmniej pra chowa się dla płodu”.

 

  • epitety:

 

wielkiej puszczy, ryś bystry, woda plamista, szlachetni wasale, drzewa łyse, skarłowaciałe, robaczliwe, chore.

 

 

 

  1. Wykonaj kartę pracy (wydrukuj lub zadania wykonaj w zeszycie).


 

 Temat 2: Co to znaczy, że Pan Tadeusz jest epopeją narodową?


 

Wniosek:

 

Epopeja (epos)- utwór epicki pisany wierszem. Składa się z wielu wątków, rozpoczyna go inwokacja, czyli odmiana apostrofy, w której autor zazwyczaj prosi muzy o natchnienie. Utwór w podniosłym, poważnym i patetycznym styl prezentuje dzieje wybitnych bohaterów na tle wydarzeń przełomowych dla danej zbiorowości.

 

 

 

  • Zastanów się jakie elementy wskazują na to, że utwór jest epopeją narodową?

 

 

 

Cechy Pana Tadeusza jako epopei narodowej:

 

- rozpoczyna się inwokacją

 

- utwór epicki (obecny w nim jest narrator, fabuła)

 

- został napisany wierszem – trzynastozgłoskowiec

 

- składa się z wielu wątków:

 

a) dzieje Jacka Soplicy

 

b) spór o zamek

 

c) miłość Zosi i Tadeusza

 

d) perypetie miłosne Telimeny

 

e) wątek polityczny

 

* dążenia niepodległościowe Polaków

 

* prezentuje wydarzenia przełomowe dla zbiorowości

 

* nadzieja na odzyskanie niepodległości związane z kampanią napoleońską

 

* występuje bohater zbiorowy – polska szlachta ( Soplicowie – średniozamożna szlachta, Dobrzyńscy – zubożała szlachta , Horeszkowie – magnateria).

 

 

 

Na tym kończymy omawianie Pana Tadeusza. Pamiętajcie, aby do egzaminu przeczytać i powtórzyć sobie wszystkie informacje i zagadnienia dotyczące tego tematu ( wszystko macie w notatkach z lekcji).

 

Jutro zajmiemy się powtórzeniem wiadomości o częściach mowy. Przypomnijcie sobie pytania przypadków.

 


 

24.03.2020r. (wtorek)


Temat: Powtórzenie wiadomości o częściach mowy.

 

  1. Przepisz do zeszytu zdanie i określ formy poszczególnych części mowy.

 

Zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie tak zachwyciły uczestników naszej wycieczki, ze nikt nie chciał wcześniej opuścić galerii malarstwa.

 

Przykład:

Zbiory – kto?co?-rzeczownik, przypadek - M, l.mn, r. męski, rzeczownik pospolity, nieosobowy, nieżywotny.

Muzeum –

Narodowego-

w-

Warszawie-

tak-

 zachwyciły-

uczestników-

naszej-

wycieczki-

że-

nikt-

nie-

chciał-

wcześniej-

opuścić-

galerii-

malarstwa-

Zrobione zadanie proszę przesłać na maila.

 

Od piątku zaczniemy omawiać Artystę Sławomira Mrożka.

 


 

26.03.2020r. (czwartek)


Temat: Ambitne plany koguta – Sławomir Mrożek "Artysta".

1. Posłuchaj utworu i komentarza do niego.

https://www.youtube.com/watch?v=c15M0XRyPDc

2. Zastanów się, czego alegorią jest w tej powiastce kogut, jakie postawy ludzkie uosabia? Uzupełnij tabelę (do zeszytu):

 

lew, tygrys

lis

kogut

tradycyjnie

 

 

 

w Artyście

 

 

 

    [do zeszytu]:

3. Podobieństwa do bajki:                                          

     – opowiada się o ludziach, ale bohaterami są zwierzęta; 

     – ma charakter satyryczny (ośmiesza postawy).

    [do zeszytu]:

4. Różnice:

– utwór pisany prozą, dość obszerny;                                          

– brak wyraźnego morału;                                                       

– zwierzęta nie są nosicielami tradycyjnych cech.

    [do zeszytu]:

5. Jakie negatywne cechy uosabia kogut?

6. Odczytaj bajkę Ignacego Krasickiego Lew i zwierzęta.

Ignacy Krasicki

Lew i zwierzęta

Gdy się wszystkie zwierzęta u lwa znajdowały,

Był dyskurs: jaki przymiot w zwierzu doskonały.

Słoń roztropność zachwalał, żubr mienił powagę,

Wielbłądy wstrzemięźliwość, lamparty odwagę;

Niedźwiedź moc znamienitą, koń ozdobną postać,

Wilk staranie przemyślne, jak zdobyczy dostać,

Sarna kształtną subtelność, jeleń piękne rogi,

Ryś odzienie wytworne, zając rącze nogi;

Pies wierność, liszka umysł w fortele obfity,

Baran łagodność, osieł żywot pracowity.

Rzekł lew, gdy się go wszyscy o zdanie pytali:

„Według mnie ten najlepszy, co się najmniej chwali”.

         7.    Zastanów się, skąd się bierze w człowieku potrzeba reklamowania siebie i udawania kogoś, kim się nie jest (ustnie).



27.03.2020


27032020_klasa_8.docx