Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

W nawiązaniu do jednego z zadań na egzaminie, opisu plakatu z dwoma kogutami, dziś zajmiemy się opisem grafiki.

21.04.2020r.

Temat: Szkoła pisania. Opis grafiki.

 

  1. Przeczytaj tekst ze str. 247 i sporządź notatkę, tak, aby zawrzeć najistotniejsze informacje – do zeszytu
  2. Wykonaj polecenie 2 - ustnie
  3. Wykonaj polecenie 3 – ustnie

 

Pamiętaj, ze grafika jest zbliżona do obrazu. Zastosuj słownictwo typowe do opisu dzieła sztuki. Niczego nie pomijaj, niech zadziała twoja wyobraźnia. Ważne są tu  twoje skojarzeni, myśli i odniesienia. 

 

Praca domowa:

  1. Napisz pracę, w której opiszesz i zinterpretujesz jedną z grafik ze str. 248. Twoja praca powinna liczyć min. 100 słów.
  2. Przeczytaj wiersz W. Szymborskiej „Na wieży Babel”.

 

23.04.2020r.

Temat: Gdzie i kiedy stawiamy przecinek? Zasady interpunkcyjne.

 

Pracując z Wami już prawie rok, zauważam, że większość z Was ma problemy ze stosowaniem przecinków. Wielokrotnie, sprawdzając wasze prace pisemne, zauważyłam, ze nie wiecie, gdzie postawić przecinek – nie stawiacie go wcale lub stawiacie w złym miejscu. Stąd lekcja interpunkcji.

Proszę zapoznać się z poniższą notatką, którą dla Was przygotowałam

i przyswoić tę wiedzę.

 

Notatkę proszę wydrukować i wkleić do zeszytu, po wcześniejszym wnikliwym przeczytaniu.

 

Następnie wykonaj testy on-line i sprawdź siebie.

https://polszczyzna.pl/quiz-interpunkcyjny/

 

https://tekstowni.pl/quiz-przecinek/

 

Powodzenia :)

 

 

 

Temat: Gdzie i kiedy stawiamy przecinek? Zasady interpunkcyjne.

PRZECINEK

- jego podst. funkcją jest rozdzielanie wyrazów i grup wyrazów w zdaniu.

- przecinek sygnalizuje przerwę w mówieniu.

Kiedy stawiamy przecinek?

  • Aby oddzielić zdanie podrzędne (określające) od zdania nadrzędnego przed spójnikami, zaimkami i partykułami:

aby, aż, bo, by, byle, chociaż, choćby, co, czy, dlaczego, gdyż, gdzie, gdziekolwiek, ile, iż, jeśli, kiedy, kto, który, mimo że, na co, odkąd, o ile, podczas gdy, póki, skąd, tym bardziej że, w miarę jak, w razie gdyby, zanim, zwłaszcza jeżeli, że, żeby.

Zobaczymy, kto wygra mecz.

Wyszedł na spacer, żeby zapalić papierosa.

  • Przed imiesłowem zakończonym na -ąc, -łszy, -wszy.

Zjadłszy śniadanie,  wyszedł do szkoły.

Śpiewając, poszła do przyjaciółki.

  • W zdaniach współrzędnych przed spójnikami przeciwstawnymi, np. a, ale, jednak, jedynie, lecz, natomiast, przecież, raczej, tylko, tylko że, tymczasem, zaś, za to.

Ja cię kocham, a ty śpisz.

Chciałabym, ale się boję.

  •     Przed zdaniem nadrzędnym, a po zdaniu podrzędnym, kiedy część podrzędna ze spójnikiem albo zaimkiem rozpoczyna zdanie złożone, np.

Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.

Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.

  •    Przed spójnikami wynikowymi, np. więc, dlatego, zatem, wobec tego, wskutek tego, i (= więc)

Miałam gorączkę, dlatego poszłam do lekarza.

Odrobiłem lekcje, więc mogłem się pobawić.

  •     Przed spójnikami synonimicznymi (wyjaśniającymi), np. czyli, to jest, to znaczy, innymi słowy:

Dotarła najszybciej, czyli poszła pierwsza.

  •     Przed powtórzonym spójnikiem (jeśli pełni taką samą funkcję), np.

Albo weźmiesz się w garść, albo wychodzimy stąd.

Ani nie mam na to czasu, ani ochoty.

  •     Przed wyrażeniami, które mają charakter dopowiedzenia - chyba, ewentualnie, na przykład, nawet, prawdopodobnie, przynajmniej, raczej, taki jak:

W zoo było dużo zwierząt, na przykład hipopotamy i słonie.

Zobaczyłam walizkę, taką jak nasza.

  •     Przed wyrazami i wyrażeniami powtarzanymi:

Kasia jest bardzo, bardzo chuda.

Wypiłbym dużo, dużo coli.

  •    Oddzielając wyrazy i wyrażenia występujące w wołaczu:

Aniu, sprzątnij ze stołu.

Nie kłóć się ze mną, Karolu.

  •     Oddzielając w zdaniu wtrącenia:

Wiele psów, na przykład Kama, Azor i Diana, miało problem z agresją.

Za rok, być może, wyjadę do Kanady.

 - Oddzielając zdanie podrzędne, które jest wplecione w część nadrzędną:

Wszystko, czego się dotychczas nauczyłam, zawdzięczam tobie.

  • Po wyrazach wyrażających okrzyk, wykrzyknienie: ach, hej, o, ho, oj, halo:

Halo, o co chodzi?

Oj, jak mnie boli noga.

Ej, ty!

 

Kiedy nie stawiamy przecinka?

  • Przed spójnikami łącznymi: i, oraz, tudzież i rozłącznymi: lub, albo, bądź, czy, np.:

Siedzę w pokoju i słucham muzyki.

  • Przed porównaniami wprowadzanymi przez wyrazy: jak, jakby, niż, niby.

Była piękna niczym poranek.

Wyjątek:

  • Stawiamy przecinek przed wyrazami: jak, jakby, niż, niby i tym podobne w zdaniach złożonych porównawczych. np.

Napisz to wypracowanie tak, jak umiesz.

Łatwiej to napisać, niż powiedzieć.

  •  Przed powtórzonym spójnikiem i zaimkiem względnym upodrzędniającym, poprzedzonym spójnikiem łącznym lub rozłącznym, np. i że, albo że, i jak , np.

Byłam pewna, że przyjedzie albo że przynajmniej zadzwoni.

  • Przed spójnikiem w połączeniach z partykułą, spójnikiem i przysłówkiem. Przecinek stawiamy przed całym wyrażeniem, np.

 

chyba że, jak gdyby, mimo że, pomimo to, tym bardziej że, właśnie gdy, podobnie jak, tak aby, tak by, tak jakby, taki sam jak, tam skąd, teraz gdy, tym bardziej że, w miarę jak, wtedy gdy, z chwilą gdy

Musisz mówić wolno, tak aby wszyscy cię zrozumieli.

 

Wyjątek: Jeśli akcent pada na partykułę, spójnik lub wyrażenie przyimkowe, wtedy rozdzielamy je przecinkiem.

Musisz pisać tak, aby wszyscy cię rozczytali.

 


 

23.04.2020r.

Temat: Dialog bez dialogu. Wisława Szymborska Na wieży Babel.

 

  1. Wykonaj plecenie 1 ze str. 252.
  2. Przypomnij sobie opowieść o wieży Babel . Czego symbolem jest ta wieża?
  3. Przeczytaj wiersz ze str. 253.
  4. Przypomnij sobie informacje o poetce. Notatkę wpisz lub wklej do zeszytu.

Wisława Szymborska – 1923-2012

Szymborska mieszkała początkowo w Toruniu, później w Krakowie, gdzie uczęszczała do szkoły powszechnej

i Gimnazjum Sióstr Urszulanek. Po wojnie studiowała polonistykę, a następnie socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jako poetka zadebiutowała w 1945 roku. W swojej twórczości podejmowała zasadnicze kwestie filozoficzne

i historiozoficzne, konfrontując je z codziennym doświadczeniem współczesnego człowieka.

1996 r.- Akademia Szwedzka przyznała Szymborskiej Literacką Nagrodę Nobla.

  1. Przeanalizuj budowę wiersza. W tym celu odpowiedz na pytania

( w zeszycie).

- Jaki pomysł kompozycyjny wykorzystała autorka?

- jaki zabieg graficznych zastosowano w wierszu i czemu on służy?

6. Czego symbolem jest wieża Babel w wierszu Wisławy Szymborskiej? Zinterpretuj jego tytuł ( w zeszycie).

 

 

Praca domowa:

  • Zaprojektuj „mema” odwołującego się do motywu wieży Babel, będącej metaforą braku porozumienia miedzy ludźmi – technika dowolna, zdjęcie memów proszę przesłać na mojego Messengera lub „na grupę”.  
  • Proszę o przesłanie mi zdjęć notatek z waszych zeszytów ( każdy trzy ostatnie lekcje – DZIŚ NA MASSENGERA).