Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

30.03.2020

 

PRÓBNY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY


 

31.03.2020

 

PRÓBNY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY


 

01.04.2020

 

PRÓBNY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

 


 

2.04.2020r.

204_kl8.docx


Informacja:

Wszyscy, którzy nie oddali mi rozprawki oraz wszyscy, którzy mieli czas na jej poprawę, ponieważ skopiowali wszystko z Internetu, a mimo wszystko tego nie zrobili, otrzymują oceny niedostateczne. Czas na oddanie pracy już dawno minął! Jest to aż 7 osób!

Temat: O PASJI ŻYCIA W NIEŁATWYCH CZASACH MELCHIOR WAŃKOWICZ ZIELE NA KRATERZE.

 

  1. Odczytaj tekst z podręcznika str. 227
  2. Określ czas i miejsce akcji.

Czas akcji: przypada na okres, gdy Polska była pod zaborami.

Dowody:

  • informacja o zarządzeniu władz carskich nakazującym prowadzenie zajęć humanistycznych (historii, geografii) w języku rosyjskim;
  • wspominanie przez narratora o represjach ze strony zaborcy (A zresztą taka była koniunktura, że opór byłby zdławiony i całe polskie szkolnictwo unicestwione);
  • autobiograficzny charakter powieści (sam Wańkowicz jest jednym z bohaterów).

Miejsce akcji: wydarzenia opisane w przywołanym fragmencie rozgrywają się w szkole – warszawskim Gimnazjum Pawła Chrzanowskiego

      3. Kto opowiada tę historię?

Narrator: narratorem, a zarazem jednym z bohaterów jest Melchior Wańkowicz. Narracja jest prowadzona w głównie w pierwszej osobie liczby mnogiej (narrator utożsamia się z grupą, którą stanowią uczniowie jego klasy). Wańkowicz należał do zamożnej rodziny inteligenckiej o patriotycznych poglądach. Jego status społeczno-ekonomiczny określają: uczęszczanie do prywatnej szkoły polskiej, stosunek do władz carskich, język, jakim się wypowiada. Narrator nie pretenduje do tego, aby mieć wiedzę absolutną o świecie i ludziach ukazanych w powieści. Doskonale odzwierciedla to fragment mówiący o niepewności narratora na temat przeżyć wewnętrznych nauczyciela historii – „Bucefała”. Ten brak wiedzy narratora ujawnia się w obecności pytań retorycznych.

       4.     Sporządź plan wydarzeń przeczytanego fragmentu powieści – proszę do mnie odesłać wykonane zadanie.

     5. Co symbolizuje wiązanka róż ?

Biało-czerwona wiązanka róż była symbolem patriotycznej postawy gimnazjalistów i deklaracją oporu przeciwko zaborcy. Gest młodych Polaków stanowił wyraz wdzięczności i szacunku dla „Bucefała” za okazaną im tolerancję, przekazaną wiedzę, ale także umiejętność akceptacji poczucia tożsamości narodowej Polaków.

 


 

3.04.2020r.

Temat:Melchior Wańkowicz i jego szkolne lata. Ziele na kraterze.

 

  1. Uzupełnij kartę pracy.

  1. Uzupełnij  tabelkę.

Czego zazdrościcie/moglibyście zazdrościć bohaterom

fragmentów Ziele na kraterze?

Jakie cechy, postawy, wartości są – waszym zdaniem –

godne naśladowania w czasach współczesnych?