Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

4.05.2020r.

Temat: Gatunki i rodzaje literackie – przypomnienie

i powtórzenie wiadomości.

 

  1. 1.    Rodzaje literackie

LIRYKA

EPIKA

DRAMAT

- wiersze / utwory wierszowane

- podmiot / bohater liryczny

- adresat liryczny/ odbiorca

- strofy/zwrotki, wersy

- rymy męskie, żeńskie

- refren

- obrazy poetyckie

- środki stylistyczne

(epitety, porównania, przenośnie itd.)

-  proza + ballada, epopeja

- narrator

- opisy

- fabuła ( fabuła – akcja – wątki).

- utwór przeznaczony do wystawiania na scenie

- brak narratora

- podzielone na akty i sceny

- występują didaskalia

GATUNKI LITERACKIE

- fraszka

- pieśń

- tren

- hymn

- sonet

- elegia

- powieść

- nowela

- opowiadanie

- epopeja

- sielanka

- ballada

- baśń, legenda

- bajka

- przypowieść

- pamiętnik

- tragedia – „Balladyna”

- komedia – „Zemsta”

- dramat – „ Dziady”

- opera


 



 

5.05.2020r.

 

Temat: Powtórzenie wiadomości z nauki o języku.

 


 

  1. Przypomnij sobie informacje na temat związku zgody, rządu

 

i przynależności. Określ związek poniższych wyrazów:

 

hałaśliwe dziecko –

 

dobrą zmianą –

 

właściwych argumentach –

 

napij się mleka –

 

jedziemy do Włoch –

 

postąpił dobrze –

 

roześmiali się głośno –

 

bardzo ładnie –

 

 

 

  1. Stopniowanie przymiotników ( przypomnij sobie sposoby stopniowania przymiotników). Dopisz stopień wyższy i najwyższy do podanych wyrazów:

 

Staranny - ……………………..-…………………………………….

 

Dobry-……………………………-…………………………………..

 

Zły - …………………………………..-………………………………

 

Mały - ……………………………………-……………………………

 

Duży - …………………………………….-………………………………

 

Słony - ………………………………………- ……………………………….

 

Gorzki - ………………………………………-……………………………

 

 

 

  1. Rodzaje liczebników – podaj po dwa przykłady do każdego rodzaju liczebnika:

 

  • Główne – ile?- ………………………………………………..
  • Porządkowe – który z kolei? - …………………………………………
  • Liczebniki zbiorowe……………………………………………………..
  • Liczebniki ułamkowe……………………………………………………
  •  Liczebniki nieokreślone…………………………………………………..

 

 

 

  1. Rodzaje zaimków – uzupełnij tabelę ( 5 przykładów):

 

przymiotne

rzeczowne

przysłowne

Liczebne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Wstaw odpowiedni zaimek w puste miejsce, sugerując się zadaniem wcześniejszym.

 

Nie musisz Pawłowi nic tłumaczyć.

 

Nie musisz ……………..nic tłumaczyć.

 

Doskonale Zosię rozumiem.

 

Doskonale …………..rozumiem.

 



 

7.05.2020r.

 

Temat: Powtórzenie wiadomości z nauki o języku.

 

 

 

To jedynie minimalny zarys zagadnień, które powinniście już mieć opanowane do egzaminu.

1.    Partykuły i wykrzykniki:

 

- niech                - hop!

 

-czy                   - ojej!

 

-nie                    - miau!

 

- oby                  - oj!

 

-by                    - hej!

 

-no                   - ach!

 

-że

 

2. Podkreśl wykrzyknienie i partykuły w zdaniach.

 

Proszę, niech pan wejdzie.

 

Czy przyjdziesz po mię?

 

Oby żyli w zdrowiu.

 

Ileż razy mam powtarzać?

 

„Podejdź no do płota”

 

Nie zrobię tego.

 

Marznąłbyś na takim śniegu.

 

 

3.    Części zdania

 

  • Określ osobę, liczbę, czas, rodzaj, tryb, aspekt i stronę w czasownikach zastosowanych w zdaniu”

 

Papkin nie wstydził się swojego zachowania.

 

  • Jaki to rodzaj orzeczenia?

 

Niedawno w naszej szkole została wystawiona komedia Fredry.

 

 

 

Komedia – co się z nią stało?- została wystawiona – zw. Główny

 

Została wystawiona – gdzie?- w szkole – okolicznik miejsca

 

Została wystawiona- kiedy?-niedawno – okol. Czasu

 

W szkole – czyjej?- naszej – przydawka przymiotna

 

Komedia – kogo?czego?czyja? – Fredry – przydawka dopełniaczowa

4.    Imiesłowy przymiotnikowe

 

Chłopiec wszedł do bramy. Spojrzał uważnie i zobaczył, że w kącie korytarza leży drżący i skulony mały szczeniak. Obok niego zauważył rozbitą butelkę. Nic dziwnego, ze piesek piszczał przerażony.  

 

- określ jakie to imiesłowy?

 

5. Imiesłowy przysłówkowe:

 

Przekształć zdanie tak, aby utworzyć im. Przysłówkowy.

 

  • Wiosłował szybko. Myślał o nadchodzącej burzy.

 

……………………………………………………………………..

 

(ten sam podmiot, musi wykonywać obie czynności w tym samym czasie)

 

  • Przybił do brzegu. Włączył telefon.

 

........................................................................................................................

 

( najpierw – potem- ten sam podmiot najpierw robi jedno, potem drugie)

6.    Rodzaje zdań współrzędnie złożonych:

 

Zjadał resztki, wypijał mleko, szczekał – zd. współrzędne……………..

 

Wyjadę albo nadal będę w Warszawie- ………………………………….

 

Nie chce wyjeżdżać, ale nie mam wyboru - …………………………….

 

Jestem odważny, więc podejmę wyzwanie - ……………………………

 

 

 

Na następnej lekcji powtórzymy fonetykę.

 


 

8.05.2020r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z zakresu fonetyki i słowotwórstwa.


1. Podziel wyraz na głoski, litery i sylaby – podaj ich liczbę

Świeżość -   

Indie-

Miedź-

Cień-

Ciasto-

Dzień-

2. Wskaż oboczność tematyczna , wypisz oboczne głoski i tematy

Rzeka-rzeki-rzece

Dzień-dnia-dniu

3. Nazwij formant, wypisz podstawę słowotwórczą i podaj parafrazę słowotwórczą ( definicję).

Płotek –

Odskoczyć-

Zakrzywić-

Domorosły-

Przepisany-

 4. Nazwij upodobnienia pod względem dźwięczności, narysuj ich kierunek( strzałkę).

Rozpacz –

Kładka-

Przepis-

Przyroda-

Dróżka-

Podkowa-

Mów powoli-

Weź przykład-

Chleb-

Dziad-

Jabłko-

Pierwszy-

 5. Podaj nazwę poniższych skróty i skrótowce ( nie chodzi o rozszyfrowanie skrótu):

Polfa-

WSiP-

MSWiA-

LOP-

 

 

Podpisane zadanie należy odesłać do mnie dziś do 14:00 ( na maila).