4.05.2020r.
Temat: Gatunki i rodzaje literackie – przypomnienie
i powtórzenie wiadomości.
- 1. Rodzaje literackie
LIRYKA |
EPIKA |
DRAMAT |
- wiersze / utwory wierszowane - podmiot / bohater liryczny - adresat liryczny/ odbiorca - strofy/zwrotki, wersy - rymy męskie, żeńskie - refren - obrazy poetyckie - środki stylistyczne (epitety, porównania, przenośnie itd.) |
- proza + ballada, epopeja - narrator - opisy - fabuła ( fabuła – akcja – wątki). |
- utwór przeznaczony do wystawiania na scenie - brak narratora - podzielone na akty i sceny - występują didaskalia |
GATUNKI LITERACKIE |
- fraszka - pieśń - tren - hymn - sonet - elegia |
- powieść - nowela - opowiadanie - epopeja - sielanka - ballada - baśń, legenda - bajka - przypowieść - pamiętnik |
- tragedia – „Balladyna” - komedia – „Zemsta” - dramat – „ Dziady” - opera |
5.05.2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z nauki o języku.
- Przypomnij sobie informacje na temat związku zgody, rządu
i przynależności. Określ związek poniższych wyrazów:
hałaśliwe dziecko –
dobrą zmianą –
właściwych argumentach –
napij się mleka –
jedziemy do Włoch –
postąpił dobrze –
roześmiali się głośno –
bardzo ładnie –
- Stopniowanie przymiotników ( przypomnij sobie sposoby stopniowania przymiotników). Dopisz stopień wyższy i najwyższy do podanych wyrazów:
Staranny - ……………………..-…………………………………….
Dobry-……………………………-…………………………………..
Zły - …………………………………..-………………………………
Mały - ……………………………………-……………………………
Duży - …………………………………….-………………………………
Słony - ………………………………………- ……………………………….
Gorzki - ………………………………………-……………………………
- Rodzaje liczebników – podaj po dwa przykłady do każdego rodzaju liczebnika:
- Główne – ile?- ………………………………………………..
- Porządkowe – który z kolei? - …………………………………………
- Liczebniki zbiorowe……………………………………………………..
- Liczebniki ułamkowe……………………………………………………
- Liczebniki nieokreślone…………………………………………………..
- Rodzaje zaimków – uzupełnij tabelę ( 5 przykładów):
przymiotne |
rzeczowne |
przysłowne |
Liczebne |
|
|
|
|
- Wstaw odpowiedni zaimek w puste miejsce, sugerując się zadaniem wcześniejszym.
Nie musisz Pawłowi nic tłumaczyć.
Nie musisz ……………..nic tłumaczyć.
Doskonale Zosię rozumiem.
Doskonale …………..rozumiem.
7.05.2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z nauki o języku.
To jedynie minimalny zarys zagadnień, które powinniście już mieć opanowane do egzaminu.
1. Partykuły i wykrzykniki:
- niech - hop!
-czy - ojej!
-nie - miau!
- oby - oj!
-by - hej!
-no - ach!
-że
2. Podkreśl wykrzyknienie i partykuły w zdaniach.
Proszę, niech pan wejdzie.
Czy przyjdziesz po mię?
Oby żyli w zdrowiu.
Ileż razy mam powtarzać?
„Podejdź no do płota”
Nie zrobię tego.
Marznąłbyś na takim śniegu.
3. Części zdania
- Określ osobę, liczbę, czas, rodzaj, tryb, aspekt i stronę w czasownikach zastosowanych w zdaniu”
Papkin nie wstydził się swojego zachowania.
- Jaki to rodzaj orzeczenia?
Niedawno w naszej szkole została wystawiona komedia Fredry.
Komedia – co się z nią stało?- została wystawiona – zw. Główny
Została wystawiona – gdzie?- w szkole – okolicznik miejsca
Została wystawiona- kiedy?-niedawno – okol. Czasu
W szkole – czyjej?- naszej – przydawka przymiotna
Komedia – kogo?czego?czyja? – Fredry – przydawka dopełniaczowa
4. Imiesłowy przymiotnikowe
Chłopiec wszedł do bramy. Spojrzał uważnie i zobaczył, że w kącie korytarza leży drżący i skulony mały szczeniak. Obok niego zauważył rozbitą butelkę. Nic dziwnego, ze piesek piszczał przerażony.
- określ jakie to imiesłowy?
5. Imiesłowy przysłówkowe:
Przekształć zdanie tak, aby utworzyć im. Przysłówkowy.
- Wiosłował szybko. Myślał o nadchodzącej burzy.
……………………………………………………………………..
(ten sam podmiot, musi wykonywać obie czynności w tym samym czasie)
- Przybił do brzegu. Włączył telefon.
........................................................................................................................
( najpierw – potem- ten sam podmiot najpierw robi jedno, potem drugie)
6. Rodzaje zdań współrzędnie złożonych:
Zjadał resztki, wypijał mleko, szczekał – zd. współrzędne……………..
Wyjadę albo nadal będę w Warszawie- ………………………………….
Nie chce wyjeżdżać, ale nie mam wyboru - …………………………….
Jestem odważny, więc podejmę wyzwanie - ……………………………
Na następnej lekcji powtórzymy fonetykę.
8.05.2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z zakresu fonetyki i słowotwórstwa.
1. Podziel wyraz na głoski, litery i sylaby – podaj ich liczbę
Świeżość -
Indie-
Miedź-
Cień-
Ciasto-
Dzień-
2. Wskaż oboczność tematyczna , wypisz oboczne głoski i tematy
Rzeka-rzeki-rzece
Dzień-dnia-dniu
3. Nazwij formant, wypisz podstawę słowotwórczą i podaj parafrazę słowotwórczą ( definicję).
Płotek –
Odskoczyć-
Zakrzywić-
Domorosły-
Przepisany-
4. Nazwij upodobnienia pod względem dźwięczności, narysuj ich kierunek( strzałkę).
Rozpacz –
Kładka-
Przepis-
Przyroda-
Dróżka-
Podkowa-
Mów powoli-
Weź przykład-
Chleb-
Dziad-
Jabłko-
Pierwszy-
5. Podaj nazwę poniższych skróty i skrótowce ( nie chodzi o rozszyfrowanie skrótu):
Polfa-
WSiP-
MSWiA-
LOP-
Podpisane zadanie należy odesłać do mnie dziś do 14:00 ( na maila).