Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

 

1 . Zestaw zabaw ruchowych

-„Odkurzacze-popychacze” – zabawa oddechowa. Każde dziecko ma piłeczkę ping-pongową (lub inną małą, czy papierową kulkę). Na sygnał dzieci kładą piłeczkę na dywanie, dmuchają na nią, tak aby turlała się do przodu.

– „Ogrodnik” – Rodzice opowiadają i pokazują, jakie czynności wykonuje ogrodnik, natomiast dzieci je naśladują.

– „Jajeczka wielkanocne” – dzieci na sygnał rodzica biegają, a na kolejny sygnał robią siad skulony.

– „Lany poniedziałek” - Na sygnał dzieci udają, że polewają się wodą, machając chusteczkami w kolorze najlepiej niebieskim.

– „Wielkanocne zwierzęta” -dzieci ostrożnie biegają rodzic pokazuje dzieciom obrazki (lub wymienia zwierzęta). Kiedy dzieci usłyszą  lub zobaczą obrazek/ danego zwierzęcia, naśladują je.

 

2.„Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.

Podaj mi rękę, podaj mi drugą, Dzieci z rodzicami podają sobie ręce.

W kółku obróćmy się. Obracają się.

Skoczmy wysoko, Jeden raz podskakują na obu nogach, trzymając się za ręce.

klaśnijmy w dłonie, tak przywitajmy się. Wyprostowane dłonie trzymają na wysokości twarzy i delikatnie uderzają nimi o dłonie w rytmie wypowiadanych słów.

3.„Wielkie sprzątanie” – rozmowa z dziećmi na podstawie fragmentów wiersza Odkurzacz Agnieszki Frączek.

 

Odkurzacz

Agnieszka Frączek

Gdy nikogo nie ma w domu,

nasz odkurzacz, po kryjomu,

z garderoby się wynurza

i calutki dom odkurza.

Zanim jeszcze zacznie brykać,

ogon do kontaktu wtyka,

potem dmucha, ssie i wyje,

nic się przed nim nie ukryje!

Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,

znalazł skórkę pomarańczy,

potem pożarł ziarnko grochu,

mamy fartuch zmełł po trochu.

W końcu zajrzał do lodówki,

zjadł ze smakiem trzy parówki,

łyknął wieczko od słoika,

pieska wygnał spod stolika.

Rychło ruszył znów do boju,

warcząc głośno w przedpokoju.

Zjadł korale z jarzębiny,

ziaren piasku dwa tuziny.

Z buta wyssał mi sznurówkę,

znalazł gdzieś pluszową krówkę,

pożarł krówce jedną łatkę,

potem połknął szalik w kratkę. (…)

Wszystkie inne w domu sprzęty

strach obleciał niepojęty:

„On się z nami bawi w berka!”

– odezwała się froterka.

„Już paproszków zjadł ze trzysta,

ten odkurzacz, egoista!”.

Szufla na to: „To ci bieda!

Szczotkę trzeba będzie sprzedać!”.

Zmiotka szura do szufelki:

„Ja tam na wypadek wszelki

pędem zmiatam przed tym stworem!”

– i umknęła w kąt z wigorem.

Szufla się za szczotkę chowa,

drży ze strachu ścierka nowa,

mop się tuli do wiaderka,

zmywak zmył się, drze się ścierka…

W końcu szczotka rzecze z góry:

„Los nas czeka dość ponury.

Ja rozumiem: zamiatanie

to prawdziwe jest sprzątanie,

ale to, co on wyprawia,

niepokojem mnie napawa.

Szumi, huczy, szura, świszczy,

wszystko na swej drodze zniszczy!

Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.

Nagle… ktoś wyłączył prąd!

A odkurzacz? Stanął, prychnął,

paproszkami wokół kichnął,

kapeć wypluł jakiś stary,

w końcu zamilkł. Czy to czary?

Nie, to tata wrócił w porę

i rozprawił się z potworem.

Rodzic zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu, np.: Co połknął odkurzacz?; Jakie inne sprzęty rozmawiały ze sobą?; Co się stało, że odkurzacz przestał działać?; Kto może włączać i wyłączać odkurzacz?; Jakie znacie przedmioty służące do sprząta­nia?. UWAGA –uświadamiamy dzieciom, że odkurzacz jest sprzętem elektrycznym i dzieci mogą się nim posługiwać, ale tylko pod nadzorem osób dorosłych.

4.„Mam brata, co nogą zamiata” – zabawa ruchowa z elementem celowania. Na środku pokoju leży duża obręcz np. hula-hoop. Dzieci z gazet ugniatają kule. Przy dowolnej melodii starają się wolno prowadzić gazetowe kule bokiem stopy po dywanie w różnych kierunkach. W czasie przerwy w muzyce dziecko kopie swoją kulę tak, by doleciała do obręczy. Gdy muzyka powraca, dzieci biorą swoje kule i dalej toczą je po dywanie.

5.„Szczotki, szczoteczki” – zabawa dydaktyczna. Każde dziecko ma komplet ob­razków do klasyfikacji z przyborami do sprzątania i przyborami do higieny z WM 7 i 8. Porządkuje je wg kryteriów np.: Połączcie razem te, które do siebie pasują. Dlaczego? Wybierzcie przedmioty do sprzątania mieszka­nia. Wybierzcie te, które służą do szorowania. Gdy dzieci wybiorą szczotki, porów­nują je pod względem podobieństw i różnic, a na koniec nadają nazwę całej grupie – szczotki.

 

5.„Zabawy z Tupem” – zabawa dydaktyczna. (Potrzebna kostka do gry).  Dzieci próbują podzielić na sylaby przedmioty służące do sprzątania: szczotka, szufelka, trzepaczka, mop, wiadro, odkurzacz.. można wykorzystać obrazki z WM7i 8. Dzieci mają za zadanie nazwać przedmioty, podzielić ich nazwy na sylaby i wybrać taką ilość oczek na kostce ile jest sylab w wyrazie.  Można wykorzystać jeszcze obrazki, aby Tup-Rodzic mówi pierwszą sylabę nazwy wybranego sprzętu, a dzie­ci kończą słowo.

6. „Wiosenne porządki”-tłumaczymy dzieciom, że po zimie robimy wiosenne porządki i w domu trzeba również takie zrobić. Rozmawiamy z dziećmi co należałoby zrobić, a dziecko wybiera jedną czynność, którą wykona Mrugnięcie Powodzenia!! Uśmiech

 

Kochani zapraszamy dzieci i rodziców do udziału w akcji "Kartka dla medyka". Proszę zrobić zdjęcie kartki (może być z dzieckiem ją trzymającą)i umieścić na stronie- link znajduje się na dole. Jeśli ktoś będzie miał problem z umieszczeniem na stronie to bardzo proszę przsłać ją na mój adres: danusiah20@op.pl

https://padlet.com/specjalni_tik/KARTKI?fbclid=IwAR1myqN3VuCPqbYhJeWpKckWJ_QmZVoY8cAEBZNVBD-DRQ-TaPcAyKzo200