30.03.2020 (poniedziałek)
30.03.2020r.
Temat: Czy strzelec został słusznie ukarany?
- Uzupełnij tabelę ( do zeszytu):
składniki świata |
realistyczne |
fantastyczne |
miejsce |
|
|
bohater |
|
|
wydarzenia |
|
|
- Mickiewicz wymyślił wyraz Świtezianka na potrzeby swojego utworu. Stwórz definicje tego słowa (do zeszytu): .
- Wypisz z tekstu ballady przykłady środków językowych oddających tajemniczość nastroju (do zeszytu):
- Uzupełnij kartę pracy.
31.03.2020r.
Temat: Nie ma zbrodni bez kary. Adam Mickiewicz Lilije.
- Odczytaj balladę ze strony 257.
- Znajdź fragmenty potwierdzające, ze przyroda pełni w balladzie różne funkcje. Uzupełnij w zeszycie tabelę, wpisując cytaty w odpowiednich miejscach.
funkcje przyrody |
cytat |
współtworzy nastrój |
|
jest elementem świata przedstawionego |
|
wskazuje na następstwo czasowe |
|
Jest bohaterem (wykonuje wyrok) |
|
- Uzupełnij tekst. Wykorzystaj wcześniejsze wnioski i poniższą informację
(w zeszycie).
1.04.2020r.
Temat: Szkoła pisania. Opowiadanie. Mowa zależna i niezależna.
Wklej notatkę do zeszytu lub przepisz.
- Opowiadanie to jedna z podstawowych form wypowiedzi. Przedstawia wydarzenia związane z określonym tematem, ułożone w kolejności chronologicznej, powiązane ciągiem przyczynowo skutkowym.
W opowiadaniu zazwyczaj stosuje się czas przeszły. Tematem mogą być zdarzenia znane z lektury, z własnych doświadczeń bądź wymyślone.
- 2. Aby napisać opowiadanie należy :
- Ustalić bohaterów opowiadania, czas i miejsce akcji.
- Rozplanować kolejne wydarzenia, stworzyć elementy opisu (postaci, wnętrz, krajobrazów) i dialogi bohaterów.
- Zgromadzić odpowiednie słownictwo.
- Wykonaj polecenie 1 str.263.
- Mowa niezależna – narrator dosłownie przytacza wypowiedzi bohaterów, np. Pustelnik zapytał panią: „ Co robisz sama w lesie?”
Mowa zależna – narrator wplata wypowiedzi bohaterów w swoje relacje,
np. Pustelnik zapytał panią, co robi sama w lesie.
- Wykonaj ćwiczenie 4 str. 264.
Praca domowa
Napisz opowiadanie dotyczące historii zawartej w Lilijach Adama Mickiewicza. Wskazówki, dotyczące napisania opowiadania zawarte są
w podręczniku - ćw. 6 str. 264.
2.04.2020r.
Moim drodzy, zostawiamy literaturę i zajmiemy się gramatyką, a dokładniej imiesłowami, ale zanim to nastąpi, musimy powtórzyć sobie wiadomości o czasowniku.
Temat: Powtórzenie wiadomości o osobowych formach czasownika.
Wszystko wykonujecie w zeszycie.
- Przypomnij sobie na jakie pytanie odpowiada czasownik i przez co się odmienia.
- W poniższych zdaniach podkreśl czasownik(dwoma kreskami) i określ jego osobę, liczbę, czas, rodzaj, tryb aspekt i stronę):
- Niepotrzebnie ulegliśmy namowom kolegi.
- Wczoraj dziewczynki wygrały mecz
- Konkurs został rozstrzygnięty na korzyść klasy siódmej.
- Wczoraj śpiewałyśmy w chórze parafialnym.
- 3. Odmień przez w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przeszłym bezokolicznik – iść
- Czasownik występuje w dwóch aspektach
ASPEKT
dokonany(dk) niedokonany (ndk)
(czas przeszły, przyszły prosty) (czas przeszły, teraźniejszy, przyszły
dokonany |
niedokonany |
przyjechał, przygotował, dokuczy, nie zaszkodzi, przyjmie, wzgardzi |
pisał, wybierała, podkreślała, nie uczy, pamiętajcie, bije, korzysta, nie ma, nie chce
|
|
|
Strona czasownika
czynna bierna zwrotna
Ojciec sprawiedliwie podzielił pracę – str czynna
Praca została sprawiedliwie podzielona - str bierna
Kinga się czesze str czynna
Dzieci się ubierają same.
Praca domowa
1. Ustal, które z podmiotów oznaczają przedmiot czynności (czyli kogoś lub coś biernie ulegającego jakiejś czynności). Podkreśl czasowniki
w stronie biernej.
Od jakiegoś czasu zadania domowe Krzyśka są wykonywane wzorowo.
Mama pisze piękne wypracowania.
Tata rozwiązuje wszystkie zadania z matematyki.
Ćwiczenia z fizyki są odrabiane przez siostrę.
Krzysiek jest uważany przez kolegów za świetnego organizatora.
2. a) Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji biernej (czyli
w zdania z czasownikami w stronie biernej).
Naukowcy oceniają wiek Ziemi na cztery miliardy lat.
..............................................................................................................
Pierwszy wyścig motocyklowy zorganizowali Anglicy.
..............................................................................................................
b) Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji czynnej (czyli w zdania z czasownikami w stronie czynnej).
Monety były używane przez Greków już około 2600 lat temu.
..............................................................................................................
Australia została odkryta w 1768 roku przez Jamesa Cooka.
..............................................................................................................
c) W powyższych zdaniach podkreśl podmioty.
3. Utwórz stronę bierną czasowników przechodnich. Przy czasownikach
nieprzechodnich postaw kreskę.
ukłuć – ................................... lubić – .................................
móc – ................................... wstać – .................................
uznać – ................................... wysłać – .................................
Wykonane ćwiczenia z lekcji odsyłacie do mnie w pierwszej kolejności ( czyli na jutro ).Pracę domową po weekendzie.
3.04.2020r.
Temat: Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie.
Czasowniki, które mają formy zarówno strony czynnej, jaki biernej, to czasowniki przechodnie. Jeśli nie da się utworzyć strony biernej czasownika, oznacza to, że jest to czasownik nieprzechodni.
ćw. 1
Podziel podane poniżej czasowniki na przechodnie i nieprzechodnie.
Iść, śpiewać, dzwonić, biegać, zabiegać, odnajdywać, krzyczeć, spotkać, czytać, czesać, grać, pić, jechać, gotować, obierać, sprzedawać, lubić, spać, leżeć, malować, zamawiać, pachnieć, zmieniać, rozmawiać.
Czasowniki przechodnie |
czasowniki nieprzechodnie |
|
|
Uzupełnij tekst wskazanymi formami czasowników podanych w nawiasach.
Przepisz do zeszytu.
(Zacząć – 1os.lp,cz. przeszły, r. męski)………………….się zastanawiać, czy ja (rozumieć – 1 os.l.p, cz.teraź. )…………………język polski.
(Wziąć - 1 os.l.p, cz.przeszly,r.męski)………………do reki słownik poprawnej polszczyzny i włosy zjeżyły mi się na głowie. Jeżeli raz (machnąć – 2os.l.p,cz.przeszłyr, męski)…………….pilotem, to (włączyć - – 2os.l.p,cz.przeszłyr, męski)……………………telewizor , jeżeli ciągle to robisz- (włączać – 2os.l.p, cz.teraź)…………………odbiornik, raz coś(strącić – 2os.l.p,cz.przeszły, r. męski)………………….., ale dzień w dzień to już (strącić – 2os.l.p,cz.teraź.)………………, raz z ulgą (odetchnąć - 2os.l.p,cz.przeszły, r. męski)……………………, ciągle – (oddychać - 2os.l.p,cz.teraź.)……………….Zastanawiam się, czy moi rodzice (umieć – 3os.l.mn, cz.teraź.)……………….mowic po polsku…Poprosiłem ich, żeby wyjaśnili mi jak odmienić czasownik: mleć.
(zaśmiać się - 3os.l.mn, cz. przeszły, r. meskoosob.)………………………...
Jak oni (śmieć - 3os.l.mn, cz. przeszły, r. meskoosob.)……………………!
Praca domowa
Odmień w czasie przeszłym, przez osoby w obu liczbach czasownik
mleć ( ziarno).
Bardzo jestem ciekawa, jak wy poradzicie sobie z jego odmianą.