Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

30.03.2020 (poniedziałek)

 

3003_kl7.docx

 

30.03.2020r.

Temat: Czy strzelec został słusznie ukarany?

 

  1. Uzupełnij tabelę ( do zeszytu):

składniki świata

realistyczne

fantastyczne

miejsce

 

 

bohater

 

 

wydarzenia

 

 

 

  1. Mickiewicz wymyślił wyraz Świtezianka na potrzeby swojego utworu. Stwórz definicje tego słowa (do zeszytu): .
  2. Wypisz z tekstu ballady przykłady środków językowych oddających tajemniczość nastroju (do zeszytu):
  3. Uzupełnij kartę pracy.

 

 


 

 

31.03.2020r.

Temat: Nie ma zbrodni bez kary. Adam Mickiewicz Lilije.

 

  1. Odczytaj balladę ze strony 257.
  2. Znajdź fragmenty potwierdzające, ze przyroda pełni w balladzie różne funkcje. Uzupełnij w zeszycie tabelę, wpisując cytaty w odpowiednich miejscach. 

funkcje przyrody

cytat

współtworzy nastrój

 

 

jest elementem świata przedstawionego

 

wskazuje na następstwo czasowe

 

 

Jest bohaterem (wykonuje wyrok)

 

 

 

  1. Uzupełnij tekst. Wykorzystaj wcześniejsze wnioski i poniższą informację

(w zeszycie).

 

 


 

 

1.04.2020r.


Temat: Szkoła pisania. Opowiadanie. Mowa zależna i niezależna.

 

Wklej notatkę do zeszytu lub przepisz.

  1. Opowiadanie to jedna z podstawowych form wypowiedzi. Przedstawia wydarzenia związane z określonym tematem, ułożone w kolejności chronologicznej, powiązane ciągiem przyczynowo skutkowym.

W opowiadaniu zazwyczaj stosuje się czas przeszły. Tematem mogą być zdarzenia znane z lektury, z własnych doświadczeń bądź wymyślone.

  1. 2.     Aby napisać opowiadanie należy :
  • Ustalić bohaterów opowiadania, czas i miejsce akcji.
  • Rozplanować kolejne wydarzenia, stworzyć elementy opisu (postaci, wnętrz, krajobrazów) i dialogi bohaterów.
  • Zgromadzić odpowiednie słownictwo.
  1. Wykonaj polecenie 1 str.263.
  2. Mowa niezależna – narrator dosłownie przytacza wypowiedzi bohaterów, np. Pustelnik zapytał panią: „ Co robisz sama w lesie?”

Mowa zależna – narrator wplata wypowiedzi bohaterów w swoje relacje,

np. Pustelnik zapytał panią, co robi sama w lesie.

  1. Wykonaj ćwiczenie 4 str. 264.

 

Praca domowa

Napisz opowiadanie dotyczące historii zawartej w Lilijach Adama Mickiewicza. Wskazówki, dotyczące napisania opowiadania zawarte są

w podręczniku - ćw. 6 str. 264.

 


 

2.04.2020r.  

204_kl7.docx

Moim drodzy, zostawiamy literaturę i zajmiemy się gramatyką, a dokładniej imiesłowami, ale zanim to nastąpi, musimy powtórzyć sobie wiadomości o czasowniku.

Temat: Powtórzenie wiadomości o osobowych formach czasownika.

Wszystko wykonujecie w zeszycie.

  1. Przypomnij sobie na jakie pytanie odpowiada czasownik i przez co się odmienia.
  2. W poniższych zdaniach podkreśl czasownik(dwoma kreskami) i określ jego osobę, liczbę, czas, rodzaj, tryb aspekt i stronę):
  • Niepotrzebnie ulegliśmy namowom kolegi.
  • Wczoraj dziewczynki wygrały mecz
  • Konkurs został rozstrzygnięty na korzyść klasy siódmej.
  • Wczoraj śpiewałyśmy w chórze parafialnym.
  1. 3.    Odmień przez w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie przeszłym bezokolicznik – iść
  2. Czasownik występuje w dwóch aspektach

ASPEKT

 

 

                                                       dokonany(dk)                              niedokonany (ndk)

                                                (czas przeszły, przyszły prosty)           (czas przeszły, teraźniejszy, przyszły  

 

dokonany

niedokonany

przyjechał, przygotował, dokuczy, nie zaszkodzi, przyjmie, wzgardzi

pisał, wybierała, podkreślała, nie uczy, pamiętajcie, bije, korzysta, nie ma, nie chce     

 

 

 


 

Strona czasownika

 

                                       czynna                                  bierna                               zwrotna

                                          

Ojciec sprawiedliwie podzielił pracę – str czynna

Praca została sprawiedliwie podzielona  - str bierna

Kinga się czesze                           str czynna

Dzieci się ubierają same.

 

Praca domowa

1. Ustal, które z podmiotów oznaczają przedmiot czynności (czyli kogoś lub coś biernie ulegającego jakiejś czynności). Podkreśl czasowniki

w stronie biernej.

Od jakiegoś czasu zadania domowe Krzyśka są wykonywane   wzorowo.

Mama pisze piękne wypracowania.

Tata rozwiązuje wszystkie zadania z matematyki.

Ćwiczenia z fizyki są odrabiane przez siostrę.

Krzysiek jest uważany przez kolegów za świetnego organizatora.

 

2. a) Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji biernej (czyli

w zdania z czasownikami w stronie biernej).

Naukowcy oceniają wiek Ziemi na cztery miliardy lat.

..............................................................................................................

Pierwszy wyścig motocyklowy zorganizowali Anglicy.

..............................................................................................................

 

b) Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji czynnej (czyli w zdania z czasownikami w stronie czynnej).

Monety były używane przez Greków już około 2600 lat temu.

..............................................................................................................

Australia została odkryta w 1768 roku przez Jamesa Cooka.

..............................................................................................................

c) W powyższych zdaniach podkreśl podmioty.

 

3. Utwórz stronę bierną czasowników przechodnich. Przy czasownikach

nieprzechodnich postaw kreskę.

ukłuć – ................................... lubić – .................................

móc – ................................... wstać – .................................

uznać – ................................... wysłać – .................................

 

Wykonane ćwiczenia z lekcji odsyłacie do mnie w pierwszej kolejności ( czyli na jutro ).Pracę domową  po weekendzie.



 

3.04.2020r.

 

Temat:  Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie.

 

 

 

Czasowniki, które mają formy zarówno strony czynnej, jaki biernej, to czasowniki przechodnie. Jeśli nie da się utworzyć strony biernej czasownika, oznacza to, że jest to czasownik nieprzechodni.

 

ćw. 1

 

Podziel podane poniżej czasowniki na przechodnie i nieprzechodnie.

 

Iść, śpiewać, dzwonić, biegać, zabiegać, odnajdywać, krzyczeć, spotkać, czytać, czesać, grać, pić, jechać, gotować, obierać, sprzedawać, lubić, spać, leżeć, malować, zamawiać, pachnieć, zmieniać, rozmawiać.

 

Czasowniki przechodnie

czasowniki nieprzechodnie

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzupełnij tekst wskazanymi formami czasowników podanych w nawiasach.

 

Przepisz do zeszytu.

 

(Zacząć – 1os.lp,cz. przeszły, r. męski)………………….się zastanawiać, czy ja (rozumieć – 1 os.l.p, cz.teraź. )…………………język polski.

 

(Wziąć  - 1 os.l.p, cz.przeszly,r.męski)………………do reki słownik poprawnej polszczyzny i włosy zjeżyły mi się na głowie. Jeżeli raz (machnąć – 2os.l.p,cz.przeszłyr, męski)…………….pilotem, to (włączyć - – 2os.l.p,cz.przeszłyr, męski)……………………telewizor , jeżeli ciągle to robisz- (włączać – 2os.l.p, cz.teraź)…………………odbiornik, raz coś(strącić – 2os.l.p,cz.przeszły, r. męski)………………….., ale dzień w dzień to już (strącić – 2os.l.p,cz.teraź.)………………, raz z ulgą (odetchnąć - 2os.l.p,cz.przeszły, r. męski)……………………, ciągle – (oddychać - 2os.l.p,cz.teraź.)……………….Zastanawiam się, czy moi rodzice (umieć – 3os.l.mn, cz.teraź.)……………….mowic po polsku…Poprosiłem ich, żeby wyjaśnili mi jak odmienić czasownik: mleć.

 

(zaśmiać się - 3os.l.mn, cz. przeszły, r. meskoosob.)………………………...

 

Jak oni (śmieć - 3os.l.mn, cz. przeszły, r. meskoosob.)……………………!

 

 

 

Praca domowa

 

Odmień w czasie przeszłym, przez osoby w obu liczbach czasownik

 

mleć ( ziarno).

 

Bardzo jestem ciekawa, jak wy poradzicie sobie z jego odmianą.