Zespół
Szkolno-Przedszkolny
w Gładyszowie

 

21.04.2020r.

Temat: Wszystko o nieosobowych formach czasownika – podsumowanie wiadomości.

 

Dziś zbierzemy i podsumujemy przed sprawdzianem informacje o nieosobowych formach czasownika, szczególnie imiesłowach.

Nieosobowe formy czasownika :

     *  Bezokoliczniki

-zakończone na – c, - ć, np. myśleć, biec, piec,

* Formy zakończone na – no, - to, np. wykształcono, rozbito,

* Formy czasu teraźniejszego typu: mówi się, robi się, opowiada się,

* Imiesłowy:

+ przymiotnikowe: czynne (ący, ąca, ące)  i bierne (ny, ty)

+ przysłówkowe: współczesne (ąc) i uprzednie ( łszy, wszy)

 

  1. Uzupełnij tabelę (tam, gdzie utworzenie imiesłowu jest niemożliwe, postaw kreską):

 

Im. przymiotnikowy

Im. przysłówkowy

 

  Bezokolicznik

czynny

bierny

współcz.

uprzedni

 

stworzyć

 

 

 

 

 

tworzyć

 

 

 

 

 

ciągnąc

 

 

 

 

 

wyciągnąć

 

 

 

 

           

        2. Przekształć bezokolicznik na imiesłów w odpowiedniej formie i nazwij go.

Szli ścieżką (wieść) ………………..do źródła.

Widzieli (majaczyć) …………………..na horyzoncie szczyty gór.

Cicho szumiał (osnuć) …………………mgłą las.

Z żalem żegnali ptaki  (odlatywać) ……………………..do ciepłych krajów.

Skrajem lasu szli (strudzić) ………………….i (obciążyć)………………….

bagażem wędrowcy.

 

 Praca domowa                   

Przygotuję się do sprawdzianu o imiesłowach.

 


 

22. 04.2020r. Sprawdzian z imiesłowów - instrukcja

- jutro od godziny 10:00 jest do pobrania sprawdzian, wykonujecie zadania na tym pobranym sprawdzianie, wpisujecie poprawne odpowiedzi - macie 45 minut.

- po 45 minutach sprawdzian zniknie ze strony szkoły.

- zapisujecie swój wypełniony sprawdzian i punktualnie o 10:45 wysyłacie do mnie na maila.

- Proszę podejść do zadania poważnie! Nie odesłanie sprawdzianu lub odesłanie w późniejszym czasie skutkuje oceną ndst.

- Proszę nie kombinować i nie być nieuczciwym. Pamiętajcie, że uczycie się dla siebie.

Życzę powodzenia

Monika Pękala

Nauczyciel języka polskiego



 

22.04.2020r.

Temat: Sprawdzian wiadomości o imiesłowach.

 


 

23.04.2020r.

Temat: Kultura języka. Eufemizm i prozaizm.

   1.    Wklej do zeszytu lub przepisz.


   2.    Wykonaj polecenie 1 i 3 str. 183 - w zeszycie.


   3. Wykonaj polecenie 7 – ustnie.

 

Praca domowa – zeszyt ćwiczeń cz.1

Wykonaj ćwiczenia ze str.66-68. Nie musisz wszystkiego robić w jeden dzień, rozłóż swoją pracę na trzy dni ( po jednej stronie każdego dnia).

 


 

24.04.2020r.

Temat: Gdzie i kiedy stawiamy przecinek? Zasady interpunkcyjne.

 

Pracując z Wami już prawie rok, zauważam, że większość z Was ma problemy ze stosowaniem przecinków. Wielokrotnie, sprawdzając wasze prace pisemne, zauważyłam, ze nie wiecie, gdzie postawić przecinek – nie stawiacie go wcale lub stawiacie w złym miejscu. Stąd lekcja interpunkcji.

Proszę zapoznać się z poniższą notatką, którą dla Was przygotowałam

i przyswoić tę wiedzę.

 

Notatkę proszę wydrukować i wkleić do zeszytu, po wcześniejszym wnikliwym przeczytaniu.

 

Następnie wykonaj testy on-line i sprawdź siebie.

https://polszczyzna.pl/quiz-interpunkcyjny/

 

https://tekstowni.pl/quiz-przecinek/

 

Powodzenia :)


 

 

Temat: Gdzie i kiedy stawiamy przecinek? Zasady interpunkcyjne.

PRZECINEK

- jego podst. funkcją jest rozdzielanie wyrazów i grup wyrazów w zdaniu.

- przecinek sygnalizuje przerwę w mówieniu.

Kiedy stawiamy przecinek?

  • Aby oddzielić zdanie podrzędne (określające) od zdania nadrzędnego przed spójnikami, zaimkami i partykułami:

aby, aż, bo, by, byle, chociaż, choćby, co, czy, dlaczego, gdyż, gdzie, gdziekolwiek, ile, iż, jeśli, kiedy, kto, który, mimo że, na co, odkąd, o ile, podczas gdy, póki, skąd, tym bardziej że, w miarę jak, w razie gdyby, zanim, zwłaszcza jeżeli, że, żeby.

Zobaczymy, kto wygra mecz.

Wyszedł na spacer, żeby zapalić papierosa.

  • Przed imiesłowem zakończonym na -ąc, -łszy, -wszy.

Zjadłszy śniadanie,  wyszedł do szkoły.

Śpiewając, poszła do przyjaciółki.

  • W zdaniach współrzędnych przed spójnikami przeciwstawnymi, np. a, ale, jednak, jedynie, lecz, natomiast, przecież, raczej, tylko, tylko że, tymczasem, zaś, za to.

Ja cię kocham, a ty śpisz.

Chciałabym, ale się boję.

  •     Przed zdaniem nadrzędnym, a po zdaniu podrzędnym, kiedy część podrzędna ze spójnikiem albo zaimkiem rozpoczyna zdanie złożone, np.

Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.

Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta.

  •    Przed spójnikami wynikowymi, np. więc, dlatego, zatem, wobec tego, wskutek tego, i (= więc)

Miałam gorączkę, dlatego poszłam do lekarza.

Odrobiłem lekcje, więc mogłem się pobawić.

  •     Przed spójnikami synonimicznymi (wyjaśniającymi), np. czyli, to jest, to znaczy, innymi słowy:

Dotarła najszybciej, czyli poszła pierwsza.

  •     Przed powtórzonym spójnikiem (jeśli pełni taką samą funkcję), np.

Albo weźmiesz się w garść, albo wychodzimy stąd.

Ani nie mam na to czasu, ani ochoty.

  •     Przed wyrażeniami, które mają charakter dopowiedzenia - chyba, ewentualnie, na przykład, nawet, prawdopodobnie, przynajmniej, raczej, taki jak:

W zoo było dużo zwierząt, na przykład hipopotamy i słonie.

Zobaczyłam walizkę, taką jak nasza.

  •     Przed wyrazami i wyrażeniami powtarzanymi:

Kasia jest bardzo, bardzo chuda.

Wypiłbym dużo, dużo coli.

  •    Oddzielając wyrazy i wyrażenia występujące w wołaczu:

Aniu, sprzątnij ze stołu.

Nie kłóć się ze mną, Karolu.

  •     Oddzielając w zdaniu wtrącenia:

Wiele psów, na przykład Kama, Azor i Diana, miało problem z agresją.

Za rok, być może, wyjadę do Kanady.

 - Oddzielając zdanie podrzędne, które jest wplecione w część nadrzędną:

Wszystko, czego się dotychczas nauczyłam, zawdzięczam tobie.

  • Po wyrazach wyrażających okrzyk, wykrzyknienie: ach, hej, o, ho, oj, halo:

Halo, o co chodzi?

Oj, jak mnie boli noga.

Ej, ty!

 

Kiedy nie stawiamy przecinka?

  • Przed spójnikami łącznymi: i, oraz, tudzież i rozłącznymi: lub, albo, bądź, czy, np.:

Siedzę w pokoju i słucham muzyki.

  • Przed porównaniami wprowadzanymi przez wyrazy: jak, jakby, niż, niby.

Była piękna niczym poranek.

Wyjątek:

  • Stawiamy przecinek przed wyrazami: jak, jakby, niż, niby i tym podobne w zdaniach złożonych porównawczych. np.

Napisz to wypracowanie tak, jak umiesz.

Łatwiej to napisać, niż powiedzieć.

  •  Przed powtórzonym spójnikiem i zaimkiem względnym upodrzędniającym, poprzedzonym spójnikiem łącznym lub rozłącznym, np. i że, albo że, i jak , np.

Byłam pewna, że przyjedzie albo że przynajmniej zadzwoni.

  • Przed spójnikiem w połączeniach z partykułą, spójnikiem i przysłówkiem. Przecinek stawiamy przed całym wyrażeniem, np.

 

chyba że, jak gdyby, mimo że, pomimo to, tym bardziej że, właśnie gdy, podobnie jak, tak aby, tak by, tak jakby, taki sam jak, tam skąd, teraz gdy, tym bardziej że, w miarę jak, wtedy gdy, z chwilą gdy

Musisz mówić wolno, tak aby wszyscy cię zrozumieli.

 

Wyjątek: Jeśli akcent pada na partykułę, spójnik lub wyrażenie przyimkowe, wtedy rozdzielamy je przecinkiem.

Musisz pisać tak, aby wszyscy cię rozczytali.