Dzień 06.04.2020r (poniedziałek)
Klasa pierwsza
Edukacja polonistyczna:
Temat: Przygotowanie do świąt.
Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu ks. Jana Twarowskiego pt. „Wesołe jajo” i ilustracji- podręcznik str. 76 i 77
- O jakich wielkanocnych symbolach jest mowa w tekście?
- Dlaczego w Wielkanoc życzymy sobie wesołego jajka?
- Jak wygląda wielkanocny baranek?
- Jaki zwyczaj jest opisany w tekście?
- Jakie ozdoby przygotowuje się na Wielkanoc?
- Jak nazywamy jajka ozdobione różnymi technikami?
Malowane, drapane, rysowane - jajka wielkanocne
- Jajko jest najważniejszym pokarmem wielkanocnym i głównym składnikiem tradycyjnej święconki, którą wierni zanoszą do kościoła w Wielką Sobotę.
- Kolorowe jajka przygotowywano w Wielki Piątek, który pomimo tego, że był dniem najbardziej surowego postu w roku, był zarazem czasem najgorętszych przygotowań do Wielkanocy. Przez wieki wykształciły się różne techniki ozdabiania świątecznych jajek, które tradycyjnie wykonywano w Wielki Piątek.
- Najpopularniejszym rodzajem są byczki zwane też kraszankami lub malowankami – gładkie, jednokolorowe jajka, pozbawione wzoru. Obecnie do ich barwienia używa się gotowych barwników spożywczych, które można kupić w sklepie. Jednak jeszcze do niedawna używano naturalnych barwników. Wywar z łusek cebuli dawał przeróżne odcienie koloru żółtego, sok z buraków – czerwony, zaś wywar z kory dębowej – czarny.
- Pokryte wzorem jajka noszą nazwę pisanek, która obecnie jest stosowana dla wszystkich kolorowych jajek wielkanocnych. Wzór na nich najczęściej wykonywany jest roztopionym woskiem, czyli techniką batiku. Wzór powstaje przy pomocy pisaka w kształcie malutkiego lejka. Następnie zanurza się jajka w letnim barwniku, by później ufarbować i zetrzeć wosk. Dzięki temu zabiegowi można uzyskać biały lub żółty wzór na tle innej barwy Ornamenty pozostają w swoim naturalnym kolorze.
- Istnieje również metoda otrzymywania pisanek wielobarwnych polegająca na stopniowym pisaniu wzoru na skorupkach i kilkukrotnym wkładaniu ich do różnych barwników, zaczynając od najjaśniejszego. Ta metoda zdobienia była popularna w całej Polsce.
- Niemniej trudne w wykonaniu są drapanki, czyli jajka dekorowane techniką rytowniczą. Na pomalowanym na ciemny kolor jajku ostrym narzędziem (np. szpilką, blaszką lub cienkim nożykiem) wyskrobuje się różne wzory. Technika ta była najbardziej popularna na Śląsku. Najzdolniejsi potrafili wyryć na skorupkach nie tylko wzory, ale nawet całe teksty życzeń!
- Oklejanki to ozdobne jajka pochodzące z Kurpii i ziemi łowickiej. Dekorowano je tam tzw. rdzeniem zwanym też duszą sitowia i skrawkami włóczki pochodzącymi z ręcznych warsztatów domowych tkanin odzieżowych. W Łowiczu w tym celu wykorzystywano także wydmuszki.
- Cała sztuka zdobienia jaj była przekazywana w domach przez kobiety z pokolenia na pokolenie.
Ćwiczenia w czytaniu i kształtnym pisaniu- kart ćwiczeń str.74, ćw.1
Utrwalenie stosunków przestrzennych- karty ćwiczeń str.74, ćw.2
Rozwijanie spostrzegawczości- karty ćwiczeń str.74 ,ćw.3
Czytanie ze zrozumieniem i wskazywanie potraw do których przygotowania są potrzebne jajka- karty ćwiczeń str.75, ćw.5
Wybieranie i naklejane przedmiotów, które uczniowie zwykle wkładają do wielkanocnego koszyka- kart ćwiczeń str.76, ćw.6
Kolorowanie modeli wyrazów zgodnie ze wzorem- karty ćwiczeń
str.76., ćw.7
Edukacja matematyczna:
Rozwijanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 20- podręcznik str. 101 i 102
Słuchanie (czytanie) ze zrozumieniem treści zadania, uzupełnianie cen produktów. Rozwiązywanie zadań tekstowych na obliczenia pieniężne- karty matematyczne- str.74 i 75, str.85, ćw.22, 23 i 24
Wychowanie fizyczne:
Proszę wyjść do ogrodu, na podwórko i pobawić się piłką, pobiegać i poskakać.
Zrób to sam!
Wykonanie wielkanocnego koszyczka według instrukcji- karty ćwiczeń str.77
Data 07.04.2020r (wtorek)
Klasa pierwsza
Edukacja polonistyczna:
Temat: Świąteczny stół.
Słuchanie ze zrozumieniem tekstu czytanego przez osobę starszą- podr. str.79
Wypowiedzi Uczniów na temat wysłuchanego tekstu oraz potraw przygotowywanych w ich domach na święta.
- Ø Jak nazywają się nadchodzące święta?
- Ø Wymień produkty, które są wykorzystane do zrobienia baranka?
- Ø Jakie potrawy przygotowuje się w waszych domach na święta?
Ćwiczenia w czytaniu tekstów na różnych poziomach- podr. str.79
Odczytanie szyfru i zapisanie nazw potraw wielkanocnych- karty ćwiczeń str.78, ćw.1
Ćwiczenia doskonalące spostrzegawczość- karty ćwiczeń str.78, ćw.2
Układanie wyrazów z sylab i staranne zapisywanie ich w liniaturze- karty ćwiczeń str.79, ćw.3
Ćwiczenia rozwijające pamięć. Narysuj pisanki po śladzie, pomaluj kredkami. Zapamiętaj ich wzory, układ i przenieś je na kartkę z bloku (narysuj takie same) i postaraj się ułożyć je w ten sam sposób- karty ćwiczeń str. 79, ćw.4
Edukacja matematyczna:
Ćwiczenia w przeliczaniu- karty matematyczne str.76, ćw.1 i 2
Rozwiązywanie zadań tekstowych- karty matematyczne str.77, ćw. 3 i 4
Wychowanie fizyczne:
Polecam gry planszowe i stolikowe
Edukacja przyrodnicza:
Zapoznanie się z budową ptasiego jaja- karty ćwiczeń str.75, ćw.4
Zadania dla mądrali
Odpowiedz na pytanie:
- Jakie zwierzęta oprócz ptaków wykluwają się z jaj?
Data 08.04.2020r (środa)
Klasa pierwsza
Edukacja polonistyczna:
Temat: Śmigus-dyngus.
Wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego pt: „Śmigus-dyngus” czytanego przez osobę starszą- podr. str.80 i 81
Wypowiedzi uczniów na temat tradycji lanego poniedziałku na podstawie wysłuchanego wiersza i ilustracji:
- Jak nazywamy drugi dzień Świąt Wielkanocnych i jaki zwyczaj jest związany z tym dniem?
- Co robicie tego dnia?
- Jak atmosfera panuje wśród dzieci przedstawionych na ilustracji?
- Jakie emocje towarzyszą im podczas zabaw śmigusowych?
Rundka. Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdanie:
ü Podczas śmigusowych zabaw pamiętam o…
ü Zachowuję rozsądek, ponieważ…
ü Jestem kulturalna/ kulturalny i dlatego…
Informacje o zwyczajach związanych z lanym poniedziałkiem.
W tradycji ludowej drugi dzień świąt Wielkiej Nocy jest zwany lanym poniedziałkiem lub śmigusem-dyngusem. Obyczaj lania wodą zwany dyngusem lub śmigusem ma w Polsce długą tradycję.
W lany poniedziałek oblewano wodą kobiety, ale także smagano je po nogach witkami (w Polsce są jeszcze regiony, w których nadal się to praktykuje).
W lany poniedziałek młodzież, i nie tylko, polewa się wodą mającą dać zdrowie i pomyślność.
Dzisiaj śmigus dyngus celebrują głównie najmłodsi, którzy używają plastikowe pisanki czy choćby pistolety na wodę. Tradycja śmigusa-dyngusa przetrwała do dzisiaj, chociaż obecnie ma tylko symboliczny charakter.
Ułóż samodzielnie i napisz w zeszycie 2 zdania związane ze świętami wielkanocnymi.
Edukacja matematyczna:
Rozkład liczb na składniki- karty matematyczne str.86, ćw. 26 i 27
Edukacja techniczna:
Wykonaj z plasteliny, czy ciastoliny 1 model mazurka (ciasta)
Wykonaj wielkanocną pisankę wybraną przez siebie techniką- podr.
str.77, ćw.3